HIVK03081U Aal: Vidensmedier - Konstituerende valg B
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Aal: Knowledge Media and Digitality - Elective and constituent B
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i
Informationsvidenskab og kulturformidling, Aalborg
Kursusindhold
Modulet vil undersøge og diskutere forskellige former for vidensmediering, der fortrinsvis knytter sig til digitale medier, men perspektiveres i forhold til teoretiske, historiske og kulturelle forhold. Der vil være fokus på bl.a. vidensbegreber, digitalisering af kultur og medier, digitale mediers multimodalitet og digitaliseringens betydning for videns- og kulturformidling. Væsentlige elementer i modulet er:
- Teoretiske tilgange til dokumentets historiske udvikling fra papirformat til PDF.
- Teoretisk tilgang til hvordan gaming kan præsentere værdier og normer i relation til viden gennem interaktive medier.
- Digital Humanities og nye vidensforståelser
- Visuelle repræsentationer i videnskab og kulturformidling
- Sociale teknologiers betydning for vidensproduktion: teorier og analyser
Målbeskrivelser
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Mediernes roller i informationssamfundet.
- Digitalisering af medierne.
- Digitalitet og medieteorier i relation til videns- og kulturformidling.
Færdigheder i at:
- At identificere og analysere mediers funktionalitet og anvendelse af digitalitet.
- At anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medieproduktioner.
- Analyser, sammenligninger og problematisering af af medier på et historisk og teoretisk grundlag.
Kompetencer i at:
- At vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.
Undervisningsmateriale
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Bruns, A. (2009): Blogs, Wikipedia, Second Life and beyond. From production to Produsage. New York: Peter Lang
- Flanagan, Mary & Nissenbaum, Helen (2014): Values at Play in Digital Games. Mass.: MIT Press.
- Gitelman, Lisa (2014): Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press.
- Pauwels, Luc (2006). Visual Cultures of Science. Rethinking Representational Practices in Knowledge Building and Science Communication. Hannover and London: University Press of London
Undervisningsform
Holdundervisning, workshops,
forelæsninger.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Fri skriftlig hjemmeopgave)
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringOmfang: Maks. 20 normalsider + 10 normalsider pr. studerende udover én.
Gruppeprøve: Prøven kan aflægges individuelt eller som gruppeprøve
(maks. 5 studerende) med individuel bedømmelse. Hver enkelt studerendes
bidrag skal være en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes
hver for sig. De studerendes fællesbidrag må ikke overstige 50 % af opgavens
samlede længde.
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse,
med en vægtning på 10 %. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Samme eksamensform som ved ordinær eksamen, August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03081U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisningen foregår på IVA, Aalborg
- Kursuskapacitet
- 35 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Hans Jørn Nielsen (6-766d7d353736436b7870316e7831676e)
- Lars Konzack (7-6f73727e65676f446c7971326f7932686f)
Gemt den
31-10-2014