HIVA0310FU Aal: EL - "Embedded librarianship" og nye biblioteksfunktioner - Tilvalg inden for det centrale fag
Aal: EL - Embedded Librarianship and new library functions - Elective module
"Embedded librarianship" er et aktuelt begreb der indebærer at informationen formidles der hvor den bruges og berører dermed bl.a. mediemæssige og læringsrelaterede aspekter af informationsbrug og -formidling. Bibliotekaren indgår i og faciliterer processer i de omgivelser, hvor en række kernefunktioner finder sted. Det kan fx være en involvering af informationsspecialister og bibliotekets ressourcer i universiteternes læringsplatforme, i uddannelse eller i andre sociale eller institutionelle sammenhænge. Kurset vil belyse de nævnte problemstillinger teoretisk, men vil også sigte imod implementering af praktiske løsninger i samarbejde med udvalgte vidensinstitutioner.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Jensen, T. W., & Fibiger, B. (2004). Det annoterede læringsrum - hvordan opbygges et fagligt rum i en digital kontekst? In M. Georgsen, & J. Bennedsen (Eds.), Fleksibel læring og undervisning - erfaringer, konsekvenser og muligheder i ikt (pp. 160-173). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
- Holzkamp, K. (2013). Fiktionen om læring som produkt af pædagogiske læreplaner. Nordiske Udkast. Tidsskrift for kritisk samfundsforskning. Årg. 41, nr. 1. s. 4-21. Syddansk Universitetsforlag.
- Høyrup, H., Nielsen, H.J., Hjørland, B. (red)(2012). Viden i spil. Forskningsbibliotekers funktioner i forandring. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
- Engerer, V. (2013), ”Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser“, LOM – Tidsskriftet Læring og Medier, 6/11 (2013), 37 pp. (= Uwe Wollin og Lillian Buus (red.), Fremtidens undervisningsmiljøer). URL: http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/7581/11585.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 36,5
- Forberedelse
- 329,3
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min. med opsyn.Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale
Bedømmelse: Intern prøve ved flere eksaminatorer bedømt efter 7-trinsskalaen.
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering. 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Materiale: Maks. 6 normalsider.
Hjælpemidler: Eksaminanden kan medbringe det indleverede materiale til
eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition
for den mundtlige fremlæggelse. Den må højst være på 1 normalside
og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi af den skal i givet fald afleveres
ved eksaminationens begyndelse til eksaminatorerne. Andre hjælpemidler
er ikke tilladt.
Gruppeprøve: Prøven kan kun aflægges individuelt. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj / juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVA0310FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisningen foregår på IVA, Aalborg
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Hans Jørn Nielsen (6-797080383a39466e7b7334717b346a71)
Medier m.m. - Volkmar Paul Engerer
(15-79726f6e7064753168716a68756875436b7870316e7831676e)
Biblioteker, informationskompetence m.m. - Jens Kristian Dahlgaard Gudiksen
(8-6a78676c6e766871436b78703164647831676e)
Organisation og læreprocesser - Helene Høyrup (6-7d777a383738466e7b7334717b346a71)
Digital læring m.v.