HIVA02006U Hverdagsinformationsadfærd, Aal, Tilvalg,
Everyday-life information seeking (ELIS)
Modulet beskæftiger sig med forskningsområdet ”hverdagsinformationsadfærd” (eng. everyday-life information seeking (ELIS)) som begreb, fænomen og aktivitet. Området er beslægtet med forskningsområderne interaktiv informationsgenfinding (eng. IIR) og information seeking (behaviour), men i modsætning til IIR og information seeking hvor fokus er på ”klassisk” informationsadfærd, som det forstås i videnstunge problemløsnings-sammenhænge (f.eks. uddannelses-, arbejds- og forskningssammenhænge), så karakteriseres ELIS bedst som værende alle de andre sammenhænge og situationer, hvor folk efterspørger information (f.eks. hobby, underholdning eller ved sygdom). Modulet sammenholder ELIS-begrebet og de aktiviteter der karakteriserer området med de ”klassiske” forståelser indenfor IIR og information seeking. Modulet ser på specifikke typer af ELIS-studier mhp. at udlede karakteristika, der på et overordnet niveau beskriver og modellere ELIS i den givne kontekst. Med afsæt i de konkrete studier introduceres endvidere metoder til undersøgelse og studie af ELIS.
Modulet giver den studerende
viden om og forståelse af:
- specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
- relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
færdigheder i:
- at identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse,
- at reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling,
- at uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
kompetencer i:
- at anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
- at formidle en videnskabeligt studeret problemstilling
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
Lu, Y. (2010). Children’s Strategies in Coping with Daily Life:
Does Information Matter? I: Proceedings of the American Society
for Information Science and Technology, 46(1).
Savolainen, R. (2004). Everyday Life Information Seeking. I: Encyclopedia of Library and Information Science, 1(1), 1 - 9.
Stebbins, R.A. (2009b). Leisure and Its Relationship to Library and Information Science: Bridging the Gap. I: Library Trends, 57(4), 618-631.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 59
- Forberedelse
- 123,9
- Holdundervisning
- 22,5
- I alt
- 205,4
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvar, 30 minMundtligt forsvar, 30 minFri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med material
Eksaminationssprog: Dansk. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vinter 2014
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVA02006U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 20 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Pia Borlund (11-787169366a777a747d766c48707d7536737d366c73)