HIVA02003U Vidensorganisation, Kbh, Tilvalg
Knowledge Organization
Kurset gennemgår forskellige tilgange til vidensorganisation (klassifikation, indeksering, metadata m.v.) med udgangspunkt i det domæneanalytiske perspektiv. Forskellige alternative tilgange behandles i historisk-filosofisk belysning. Kurset lægger således op til et gennemgående syn på faget. Desuden alterneres mellem teoretiske og praktiske problemer.
Eksempler på traditioner, der belyses kritisk: Standarder og standardisering indenfor vidensorganisation; facet-analytiske tilgange; klassiske databaser baseret på Boolesk søgning; bibliometriske tilgange; brugerorienterede og kognitive tilgange og IR-tilgange.
Modulet giver den studerende
viden om og forståelse af:
- specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
- relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
færdigheder i:
- at identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse,
- at reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling,
- at uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
kompetencer i:
- at anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
- at formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Bates, Macia (2005). Information and knowledge: an evolutionary
framework for information science.Information
Research,Vol. 10 No. 4
Hjørland, B. (2013a). Citation analysis: A social and dynamic approach to knowledgeorganization. Information Processing and Management, 49(6), 1313–1325.
Hjørland, B. (2013b). Facet analysis: the logical approach to
knowledge organization. Information Processing & Management,
49, 545–57.
Jacob, E. K. (2004). Classification and
categorization: A difference that makes a
difference.Library
Trends, 52(3).
515-540
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave
Eksaminationssprog Dansk - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vinter 2014/2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ordinær eksamen. Februar 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVA02003U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 1 hold á 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Birger Hjørland (15-656c756a6875316b6d72756f647167436b7870316e7831676e)
- Karen Birgitte Philipson (3-6e6573436b7870316e7831676e)