HHIÅ00371U ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)

Uddannelse
Historie
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C) (Fagelement HHIB00371E)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]

BA-tilvalg / Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Kursusindhold

De nordatlantiske øer i det norske og dansk-norske rige
De fleste kender Færøerne og Grønland som dele af Rigsfællesskabet. Denne viden kan være krydret med kendskab til politiske gnidninger og diverse skandaler der, tilsat geografisk og kulturel afstand, gennem historien har været mellem København og Torshavn, eller mellem København og Nuuk. Andre dele af det norske og senere dansk-norske rige, som f.eks. Isle of Man, Orkneyøerne, Shetlandsøerne og Island er måske mindre kendte. Spørgsmålet er om det enorme geografiske område blev ”behersket” af det norske og senere dansk-norske rige, eller om tilknytningen af de enkelte fjerne dele i højere grad var betinget af lokale og regionale forhold.

På kurset skal vi se på de interne forhold på de enkelte øer, og frem for alt magtforholdet mellem center og periferi (både lokalt og på rigsniveau). Det norske og dansk-norske rige kan samtidigt betragtes som et nordatlantisk imperium, med England, Skotland og Frankrig som nærmeste naboer. Emnet byder således på kalejdoskopiske muligheder, hvor perspektivet både kan være lokalt, centralt og eksternt – og hvor de enkelte niveauer kan betragtes indefra eller udefra.

Faglige mål (ud over de generelle faglige mål i studieordningen og for studieelementet skal den studerende kunne):
• gøre rede for den almene historie på de Nordatlantiske Øer
• udvise en grundlæggende forståelse af de vilkår, som er fælles for alle det norrøne rige, samt blik for deres særegenhed
• vise indsigt i, hvordan geografisk og kulturel afstand til emnet påvirker forståelsen af historiske emner, og hvorledes en overnational tilgang kan tilføje dimensioner til denne forståelse
• demonstrere en grundlæggende evne til at inddrage forskningsdiskussionen i fortolkningen af det opgivne materiale

The Norwegian Domination and the Norse World c.1100-c.1400. Ed.: Steinar Imsen. Trondheim 2010.

Yderlige litteratur, som kan læses, bl.a.:
- Randi Bjørshol Wærdahl: The Incorporation and Integration of the King’s Tributary Lands into the Norwegian Realm, c.1195-1397. (The Northern World, Vol. 53). Leiden, 2011.
- ‘Ecclesia Nidrosiensis’ and ‘Noregs veldi’. Ed.: Steinar Imsen. Trondheim, 2013.
- Taxes, tributes and tributary lands in the making of Scandinavian kingdoms in the Middle Ages. Ed.: Steinar Imsen. Trondheim, 2011.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 217
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse