HHIÅ00371U ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)
ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C) (Fagelement HHIB00371E)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
BA-tilvalg / Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
De nordatlantiske øer i det norske og dansk-norske
rige
De fleste kender Færøerne og Grønland som dele af Rigsfællesskabet.
Denne viden kan være krydret med kendskab til politiske gnidninger
og diverse skandaler der, tilsat geografisk og kulturel afstand,
gennem historien har været mellem København og Torshavn, eller
mellem København og Nuuk. Andre dele af det norske og senere
dansk-norske rige, som f.eks. Isle of Man, Orkneyøerne,
Shetlandsøerne og Island er måske mindre kendte. Spørgsmålet er om
det enorme geografiske område blev ”behersket” af det norske og
senere dansk-norske rige, eller om tilknytningen af de enkelte
fjerne dele i højere grad var betinget af lokale og regionale
forhold.
På kurset skal vi se på de interne forhold på de enkelte øer, og
frem for alt magtforholdet mellem center og periferi (både lokalt
og på rigsniveau). Det norske og dansk-norske rige kan samtidigt
betragtes som et nordatlantisk imperium, med England, Skotland og
Frankrig som nærmeste naboer. Emnet byder således på
kalejdoskopiske muligheder, hvor perspektivet både kan være lokalt,
centralt og eksternt – og hvor de enkelte niveauer kan betragtes
indefra eller udefra.
Faglige mål (ud over de generelle faglige mål i studieordningen og
for studieelementet skal den studerende kunne):
• gøre rede for den almene historie på de Nordatlantiske Øer
• udvise en grundlæggende forståelse af de vilkår, som er fælles
for alle det norrøne rige, samt blik for deres særegenhed
• vise indsigt i, hvordan geografisk og kulturel afstand til emnet
påvirker forståelsen af historiske emner, og hvorledes en
overnational tilgang kan tilføje dimensioner til denne forståelse
• demonstrere en grundlæggende evne til at inddrage
forskningsdiskussionen i fortolkningen af det opgivne
materiale
The Norwegian Domination and the Norse World c.1100-c.1400. Ed.: Steinar Imsen. Trondheim 2010.
Yderlige litteratur, som kan læses, bl.a.:
- Randi Bjørshol Wærdahl: The Incorporation and Integration of the
King’s Tributary Lands into the Norwegian Realm, c.1195-1397.
(The Northern World, Vol. 53). Leiden, 2011.
- ‘Ecclesia Nidrosiensis’ and ‘Noregs veldi’. Ed.: Steinar Imsen.
Trondheim, 2013.
- Taxes, tributes and tributary lands in the making of Scandinavian
kingdoms in the Middle Ages. Ed.: Steinar Imsen. Trondheim,
2011.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 217
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 388,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for grundfagsstudiet på BA-niveau i Historie
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Se Studieordning for tilvalget, herunder det gymnasierettede
tilvalg, på bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ00371U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Carsten Jahnke (6-7c737a807d77527a877f407d8740767d)