HHIB05591U HIS Historisk kulturanalyse og videnskabsteori

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

HIS Historisk kulturanalyse og videnskabsteori

Uddannelse
Historie
Modul 4B:
Historisk kulturanalyse og videnskabsteori (Fagelement HHIB00591E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusindhold

Historisk kulturanalyse og videnskabsteori
Formålet med kurset er at give den studerende indsigt i kulturhistoriske problemstillinger og forskningspraksis ud fra såvel en videnskabsteoretisk som en analytisk ramme. Med udgangspunkt i to kulturhistoriske temaer vil undervisningen lægge vægt på, hvordan videnskabsteori kan operationaliseres i forhold til problemstilling, kildevalg, metode og skriftlig fremstilling. Formålet er at styrke refleksionen over forholdet mellem kulturhistorisk teori, analysepraksis og forskningsresultater samtidig med at den studerende selv får mulighed for at lave kulturhistoriske analyser af et afgrænset kildemateriale.

Kurset opbygges i 2 blokke á 7 uger. Der undervises 6 timer om ugen, og undervisningen består af fællesforelæsninger, holdundervisning og gruppe-feedback på opgaver. Undervisningen rummer øvelser, hvor den studerende a) aflæser teoretiske positioner og metodisk praksis i centrale kultuhistoriske studier, og b) formulerer og motiverer en problemformulering og afprøver relevante metoder på udvalgt kildemateriale.

For hver 7-ugers blok skal der afleveres to skriftlige arbejder: en rapport på maks. 5 normalsider baseret på a), og en skriftlig analyse af udleveret kildemateriale på maks.10 sider jf. b). Undervejs skal der således udarbejdes fire skriftlige arbejder, der afleveres løbende, revideres efter feedback, og indleveres samlet som porteføljeeksamen ved kursets afslutning. Prøven kan kun aflægges individuelt. Porteføljen bedømmes med intern censur efter 7-trinsskalaen. Alle delprøver skal bestås, for at den samlede prøve er bestået.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• formulere og motivere en kulturanalytisk problemstilling
• argumentere for sammenhæng mellem problemstilling, teorivalg og analytisk praksis
• identificere og sammenligne videnskabsteoretisk baserede kulturhistoriske positioner
• gennemføre en afgrænset, kildebaseret kulturhistorisk analyse under inddragelse af relevant teori og metode

Holdundervisning / seminar, forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 175
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse