HHIB05534U HIS 53 Hverdag og krig i Danmark 1940-1945
HIS 53 Hverdag og krig i Danmark 1940-1945
Modul 2A:
Område 2: Arkiv og museum med håndskriftlæsning (Fagelement 53) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Hverdag og krig i Danmark 1940-1945
Den tyske besættelse af Danmark mellem 1940 og 1945 er en af de
mest udforskede, dokumenterede og omdiskuterede perioder i
Danmarkshistorien. Perioden engagerer danskerne, pressen og
politikere på et følelsesmæssigt plan, og bruges stadig til at
legitimere aktuelle politiske dagsordner. Men den kollektive
erindring om tyske besættelse, den måde vi i fællesskab erindrer
fortiden, kommer jævnligt i konflikt med historieforskningens
resultater. Ligesom det fortsat debatteres, hvem der har retten til
at fortolke besættelsestiden.
Undervisningen vil omfatte optakten til den Anden Verdenskrig, den
tyske besættelse af Danmark 1940-1945 og overgangsperioden mellem
krig og fred, og fortolke krigens begivenheder i forhold til
mellemkrigstidens konflikter og efterkrigstidens politiske og
sociale udfordringer. Fokus vil særligt være på hvordan besættelsen
påvirkede almindelige menneskers hverdag, på mænd, kvinders og
børns vilkår, og social-, kultur- og mentalitetshistoriske aspekter
af perioden. Desuden inddrages historiografiske og
erindringspolitiske problemstillinger som en integreret del af
undervisningen.
Områdeundervisningen gennemføres i samarbejde med Frederiksberg
stadsarkiv.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• præsentere overblik og kendskab til karakteren af det tyske
besættelsesregime i Danmark
• diskutere centrale begreber som kollaboration, samarbejde og
modstand i en dansk og europæisk sammenhæng
• have forståelse for besættelsestidens virknings- og
erindringshistorie
• identificere og diskutere politiske, sociale og kulturelle
konsekvenser af den tyske besættelse ved brug af
kildemateriale
- Claus Bundgård Christensen, Joachim Lund, Niels Wium Olesen og Jakob Sørensen: Danmark besat - krig og hverdag 1940-45. 2005 (3. reviderede udgave 2009).
Foruden diverse online eller digitalt tilgængelige artikler
benyttes:
- John T. Lauridsen: En nazistisk genrejsning af Danmark? I:
Joachim Lund (red.): Partier under pres – demokratiet under
besættelsen. 2003 (s. 258-289).
Uddrag af:
- Sofie Lene Bak: Da krigen var forbi. De danske jøders
hjemkomst efter besættelsen. 2012.
Sofie Lene Bak: Dansk antisemitisme i Tysklands skygge. I: Hans
Sode-Madsen (red.): I Hitler-Tysklands skygge. Dramaet om de
danske jøder 1933-1945. 2003 (s. 66-97).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
Samlet tilmelding for nedenstående fagelementer, hvor
holdplacering på Område 2 styrer holdplacering:
- Område 2 (Fagelement 53)
- Globalhistorie (Fagelement 54)
- Historiografi (Fagelement 55)
Tilmelding til enkelte fagelementer foretages i Eftertilmeldingen
via studienævnet på SAXO.
Yderligere info, se Undervisning
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB05534U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Sofie Lene Bak (6-7c7678343239426a776f306d7730666d)