HHIB04396U HIS, Stat og befolkning i det moderne Danmark, 1870-2014

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

HIS, Stat og befolkning i det moderne Danmark, 1870-2014

Uddannelse
Historie
Bachelorprojekt i historie (Fagelement HHIB00391E) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Stat og befolkning i det moderne Danmark, 1870-2014
Fra de sidste årtier af 1800-tallet og frem har en endeløs række af reformer og tiltag været rettet mod at lægge det moderne samfund og borgernes liv til rette på det, man til enhver tid fandt, var den bedst tænkelige og mest hensigtsmæssige måde.

Dette BA-projekthold retter fokus mod, hvordan den fremvoksende moderne stat har gjort forskellige aspekter af samfundslivet – og dermed af befolkningens liv – til genstand for politik, regulering og styring: Hvad blev reguleret og styret? Hvordan? Med hvilke argumenter og bevæggrunde, hvilken legitimitet og hvilke formål? Og hvordan har dette forandret sig over tid?

Mængden af mulige BA-emner inden for dette tema er legio: Fra hygiejniske og sundhedsmæssige tiltag i det sene 1800-tals København, over 1930’ernes socialreformer, etablering af daginstitutioner, folkepension, planlægning af almene boligbyggerier, ligestillingslovgivning og efterlønsreformer til de standende debatter om velfærdsturisme og homoseksuelles adgang til at donere blod. På samme måde kan mange forskellige typer af kildemateriale være relevant, afhængig af den konkrete problemstilling: Arkivalier, love og lovgivningsprocesser, partiprogrammer og trykte debatskriver, offentlig debat, anvisningslitteratur og kampagner, medicinske tekster etc etc.

Inspiration til gode emner bliver lagt i Absalon kursusrummet i løbet af august.

Arbejdsform og forberedelse
I september ligger hovedvægten på holdundervisning, hvor vi dels arbejder med historisk forskningslitteratur og relevante teoretisk-analytiske tilgange til at arbejde inden for kursets emnekreds; og dels med redskaber til at indkredse og afgrænse et godt BA-emne og udvikle det til en velfungerende problemformulering med afsæt i eksisterende forskningslitteratur.
Fra oktober begynder vi i højere grad at koncentrere os om jeres individuelle BA-projekter, og undervisningen kommer derfor til at inkludere flere tematiske seminarer og workshops samt gruppevis og individuel vejledning.

Som led i undervisningen vil der løbende være obligatoriske uploads, der understøtter arbejdsprocessen med BA-projektet, og som I vil få sparring på undervejs.

For at vi kan have tilstrækkelig tid til projektarbejdet, forudsættes et par baggrundsværker læst forud for kursusstart, ligesom yderligere et par bøger skal læses i løbet af kursets første uger.

Nærmere oplysninger om litteraturen vil blive lagt her på siden snarest muligt.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for de store linjer i dansk historie 1870-2014
• udvise basale færdigheder i anvendelse af arkivbaseret såvel som trykt kildemateriale til belysning af historiske problemstillinger
• præsentere en dybdegående viden om en selvvalgt, afgrænset problemstilling efter eget valg inden for kursets tematiske, kronologiske og geografiske ramme
• præsentere relevant forskningslitteratur og relevante teorier og metoder inden for den valgte problemstilling

Kompetence til under vejledning at analysere den valgte problemstilling og præsentere analysen i en form, der lever op til historiefagets krav til dokumentation, argumentation, konsistens og sproglig/tekstlig form.

Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Holdundervisning /seminar og individuel vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse