HHIB04393U HIS, Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940
HIS, Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940
Bachelorprojekt i historie (Fagelement HHIB00391E) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie
1800-1940
1800-tallets Danmark var kendetegnet ved en lang
række moderne gennembrud. I det unge demokrati fik de dannede mænd
mod- og medspil fra andre sider: Højskolebevægelse,
husmandsbevægelse, arbejderbevægelse og kvindebevægelse samlede
stadig større dele af befolkningen om at deltage i omskabelser af
livsbetingelserne for de mange. Økonomien var i vækst,
videnskaberne udviklede hastigt, og stort set alt var til debat.
Alt dette medvirkede til, at betingelserne for det mest basale
menneskelige ændrede sig med usædvanlig høj hastighed. Det er
derfor meget synligt i denne periode, at hele feltet omkring
menneskekroppen har en historie: barndommen, kønslivet, familien,
sundheden, sygdommene, fødslerne, døden, maskuliniteten,
femininiteten, maden, tryghedsorganiseringerne, risikoprofilerne
etc. etc. Dette BA-hold arbejder med at skrive historie om dette
tilsyneladende evigt menneskelige. Der findes et rigt og nemt
tilgængeligt kildemateriale - i arkiverne såvel som i datidens
bøger, tidsskrifter og andre tryksager. Jeg har aftaler med
arkivarer ved forskellige arkiver, som vil hjælpe med at finde gode
emner, hvis I vælger et arkivbaseret projekt.
Der kan både skrives mikrohistoriske projekter og projekter med en
mere generaliserende synsvinkel. Forløbet er lagt tilrette, så der
er undervisning to gange om ugen i september. Her foregår den
generelle undervisning med vægt på periodens social- og
kulturhistorie, kroppens historie, arkivbrug, skriftlæsning,
anvendelse af databaser og introduktion til teorier om det moderne
(Elias, Giddens), og teorier om magt, viden, disciplin, krop og køn
(Weber, Foucault, Bourdieu, Latour, Butler med flere). Samtidig
underviser jeg målrettet i, hvordan man får ideer til gode
emnefelter og hvordan man udvikler en ide til en
problemformulering. Fra oktober vil undervisningen i stigende grad
koncentrere sig om jeres egne projekter, så I lærer at skrive
historie på baggrund af kilderne fra perioden med inddragelse af
teori og forskningslitteratur om netop jeres emne. Der vil løbende
blive undervist i, hvordan man får en frugtbar skriveproces og i
den gode opgaves anatomi. Dette indebærer uploads med deadlines og
øvelser, som træner det, der er sværest ved at skrive
bachelorprojekt.
Projektforløbet er teoretisk og metodisk ambitiøst, men det kræver
ikke særlige forkundskaber. Alt er tilrettelagt, så I lærer det
nødvendige hen ad vejen. Det eneste, der kræves er, at du virkelig
er indstillet på at bruge 1/4 årsværk på projektet og på at knokle,
så vi kan komme hurtigt fra start. Derfor skal du have læst to
bøger inden første time, og endnu to i løbet af de første uger i
september, som beskrevet nedenfor. Der vil ligge inspiration til
projektemner i Absalon-kursusrummer fra begyndelsen af august.
For at kende perioden skal du i sommerferien inden første
undervisningsgang have læst mindst én af følgende Danmarkshistorier
og skrive én sides upload om den efter anvisning i Absalon-
kursusrummet: 1) Claus Bjørn, Fra reaktion til grundlov,
1800-1850. Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie bd. 10,
red. af Olaf Olsen (København, 1990 eller senere). Denne bog giver
kendskab til det samfund, der var udgangspunktet for de store
omvæltninger senere i perioden. Bemærk net-udgave kan læses på
http://www.denstoredanske.dk/Danmarkshistorien.
2) Søren Mørch, Den ny Danmarks historie 1880-1960.
(Copenhagen: Gyldendal, 1982 eller senere). Giver en kort, fyndig
og til tider provokerende gennemgang af sammenhængen i disse års
historie på tværs af kultur-, social-, økonomisk og politisk
historie med større vægt på feltet omkring kroppen end andre
Danmarkshistorier. Findes på mange folkebiblioteker eller kan købes
antikvarisk. Hvis I gerne vil have dækket perioden 1850-1880 er det
godt også at læse en for eksempel (Gyldendals) Danmarks
historie, Bd. 6, Tiden 1864-1914, af Lorenz Rerup, (København,
Gyldendal, 1989) - den er fremragende, men kan være svær, fordi den
er på et højt fagligt niveau. Kristian Hvidts bind af Gyldendals og
Politikens Danmarkshistorie for tiden 1850-1900 (se link ovenfor)
er lettere at læse, men forfatteren har ikke prioriteret de dele af
historien, der har med krop, køn, sundhed og sygdom særlig højt.
I første halvdel af september læses følgende to grundbøger, så
bøgerne skal være skaffet inden undervisningsstart: 1) Karin
Lützen, Byen tæmmes : kernefamilie, sociale reformer og
velgørenhed i 1800-tallets København. (København: Reitzel,
1998). Kan købes som genoptrykt paperback ISBN-13: 9788741258195.
Findes også på mange folkebiblioteker, kan måske fås antikvarisk
eller scannes fra institutbibliotekets eksemplar. 2) Jackson, Mark
(red.), The Oxford handbook of the history of medicine.
(Oxford: Oxford University Press, 2011). Findes på
Institutbiblioteket og KB. Kan fås som paperback, der er meget
billigere end hardback versionen.
For at få inspiration til dit projekts emnefelt og til
analysestrategier skal du også inden første undervisningsgang have
læst mindst et af følgende værker (eller en anden seriøs
historievidenskabelig monografi efter eget valg indenfor feltet
krop, køn, sundhed og sygdom 1800-1940) og lave upload om tre ideer
til emnefelter, du har fået ved at læse bogen (ideerne binder ikke,
hvis du senere får en bedre):
- Benidickson, Jamie, The Culture of Flushing: A Social And
Legal History of Sewage. (Vancouver, UBC Press, 2007).
- Fisher, Kate, Birth control, sex and marriage in Britain,
1918-1960 (Oxford; New York: Oxford University Press, 2006).
- Floud, Roderick, Fogel, Robert W., Harris, Bernard, and Hong, Sok
Chul, The Changing Body: Health, Nutrition, and Human
Development in the Western World since 1700 (Cambridge:
Cambridge University Press, 2011).
- Gjerløff, Anne Katrine og Anette Faye Jacobsen, Da skolen
blev sat i system. 1850-1920. Dansk Skolehistorie bind 3
(Aarhus, Aarhus Universitetsforlag, 2014).
- Hall, Lesley A., Hidden anxieties : male sexuality, 1900-1950
(Cambridge, UK: Polity Press, 1991).
- Ole Hyldtoft – en eller flere af de bøger han har
skrevet/redigeret om Mad, drikke og tobak i 1800-tallet.
- Marland, Hilary, Health and Girlhood in Britain,
1874-1920 (Palgrave Studies in the History of Childhood) 2013.
Kan suppleres med artiklen Marland, Hilary & Vicky Long,
'From Danger and Motherhood to Health and Beauty: Health Advice
for the Factory Girl in Early Twentieth-Century Britain',
Twentieth Century British History, 20 (2009), 454-81.
- Madsen, Agnete Birger, Karen Sophies Barselsfærd: Levevilkår
for Ugifte Mødre Og Uægte Børn I to Danske Landsogne Cirka
1830-1880 (Århus: Kvindemuseet i Danmark, 2005).
- Nyvang, Caroline, Danske trykte kogebøger 1900-70 : fire
kostmologier (Kbh.: Det humanistisk Fakultet, Københavns
Universitet, 2013). Ph.d-afhandling trykt i meget få eksemplarer.
Der findes et på Institutbiblioteket. Afhandlingen er under
udgivelse (muligvis med anden titel på Museum Tusculanum og når
måske at udkomme).
- Roper, Michael and Tosh, John, Manful Assertions :
Masculinities in Britain since 1800 (London; New York:
Routledge, 1991).
- Rosenbeck, Bente, Kvindekøn : den moderne kvindeligheds
historie 1880-1980 (Copenhagen: Gyldendal, 1987).
- Szreter, Simon and Fisher, Kate, Sex before the sexual
revolution : intimate life in England 1918-1963 (Cambridge,
UK; New York: Cambridge University Press, 2010).
- Søland, Birgitte, Becoming modern : young women and the
reconstruction of womanhood in the 1920s (Princeton, N.J.:
Princeton University Press, 2000).
- Thomsen, Asbjørn Romvig , Uægte Børn Og Ugifte Forældre -
Udstødte Eller Integrerede?: Illegimitetens Sociale Årsager Og
Konsekvenser I Tre Jyske Landsogne 1750-1830, Landbohistorisk
Selskabs Studieserie (Kerteminde: Landbohistorisk Selskab, 2005).
- Vammen, Tinne, Rent og urent : hovedstadens piger og fruer
1880-1920 (Copenhagen: Gyldendal, 1986).
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• et basalt kendskab til de store linjer i dansk historie 1800-1940
økonomisk, socialt, politisk og kulturelt
• en dybtgående viden om en mindre problemstilling indenfor feltet
ny kulturhistorie, socialhistorie eller medicinhistorie efter eget
valg indenfor ovenstående kronologiske og geografiske ramme
• basale færdigheder i anvendelse af arkivbaseret materiale til
belysning af historiske problemstillinger
• færdigheder i at anvende tekster produceret i Danmark perioden
1800-1940 til belysning af historiske problemstillinger
• kendskab til relevante teorier, metoder og forskningslitteratur
indenfor den valgte problemstilling
• kompetence til under vejledning at analysere den valgte
problemstilling og formulere analysen i en form, der lever op til
historiefagets krav til argumentation, dokumentation, diskussion og
akribi og som er sprogligt og narrativt
tilfredsstillende
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 42
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB04393U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Anne Løkke (2-636e426a776f306d7730666d)