HHIA05586U HIS 58. Renæssancen og os
HIS 58. Renæssancen og os
Modul 4A:
Område 4: Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk skriftlighed (Fagelement HHIB00581E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
BA-tilvalg:
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Renæssancen og os
I rigtig mange år har Renæssancen været et omdrejningspunkt i den
europæiske selvopfattelse. Senere århundreder har set sig selv
spejlet i 1400-tallets mennesker. Som Jacob Burckhardt, den nok
mest indflydelsesrige kulturhistoriker nogensinde, frejdigt
postulerede bød perioden på opdagelsen af ”verden og mennesket”,
intet mindre.
Den burckhardtske renæssanceopfattelse r hviler på en antagelse om
en mørk middelalder, en grum, overtroisk og barbarisk tidsalder,
hvor menneskene end ikke opfattede sig selv som individer, men kun
som medlemmer af diverse grupper.
Det 20. århundrede har blandt middelalderhistorikere været præget
af et opgør med forestillingen om ”den mørke middelalder”. Det har
straks knebet noget mere med at få ”den lyse middelalder ” afsat
til den bredere offentlighed, hvor man åbenbart har brug for et
skræmmebillede. Men hvis middelalderen ikke var mørk, hvad var så
renæssancen? Var den overhovedet noget?
Vi skal se på renæssancen i et nyt, globalt og komparativt
perspektiv. I de senere år er man blevet opmærksom på, at
”renæssancer” med genoplivninger af længst forgangne tiders
lærdomsliv er ligefrem almindeligt forekommende fænomener i
historiske samfund med omfattende skriftlige traditioner. I hvilket
lys sætter disse mange renæssancer den ”rigtige” som fra Italien
bredte sig ud over Kristenheden i 1400-tallet.
Den undertiden meget entusiastiske opfattelse af renæssancen i
Europa er gået hen og blevet en yndet skydeskive for vissepopulære
globalhistorikere. For dem har det været bekvemt at afvikle den
lyse og positive renæssance. Ikke for at rehabilitere
middelalderen, men for at forlænge den, så at den mørke og
barbariske tid i Europa fortsætter gennem 15-1600-tallet. Vi tager
livtag med moderne identitetspolitik, og diskuterer om pågældende
globalhistorikeres perspektiv er vejen frem. Er det sådan vi bør
forstå tingene?
Frem for alt må man gøre sig klart at det giver bedre mening at
opfatte renæssancen som en kulturel strømning end som en historisk
epoke. Middelalderens ”fejl” var ikke at den havde glemt antikken,
men at den huskede den alt for godt. De lærte var tilbøjelige til
at se kontinuitet mellem deres egen tid og den gamle romerske tid.
Den nye kulturelle strømning tog udgangspunkt i en opfattelse af
diskontinuitet mellem antikken og den efterfølgende periode. Det
store projekt var at bringe den tabte tid tilbage.
På kurset starter vi med med at punktere den populære opfattelse af
renæssancen, som lyset der efterfugte middelalderens mørke, en
opfattelse som i sin moderne form går tilbage til Burckhardt. Når
så denne opfattelse er destrueret starter vi forfra, idet vi i
første omgang ser på tekster, senere også på kunstværker,
arkitektur mm.
Sideløbende med studiet af renæssancens kultur vil de studerende få
deres skriftlige kompetencer skærpet. Diverse skriftlige øvelser
vil blive inkorporeret i undervisningen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
- Charles G. Nauert: Humanism and the Culture of Renaissance Europe. Cambridge University Press, 1995 (eller senere).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i
Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Se Studieordning for tilvalget, herunder det gymnasierettede
tilvalg, på bachelorniveau i
Historie [2013-ordningen]]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA05586U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Jacob Tullberg (8-7b7c7373696c796e476f7c7435727c356b72)