HHIA05171U AFLYST! HIS Biopolitik i velfærdsstaten

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

AFLYST! HIS Biopolitik i velfærdsstaten

Uddannelse
HISTORIE
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Kursusindhold

AFLYST!

Biopolitik i velfærdsstaten

Igennem størstedelen af det 20. århundrede har det været erkendt at befolkningerne i den vestlige verden og dermed også i Danmark bliver ældre. De demografiske udviklinger har betydet, at politiske, videnskabelige, sociale og individuelle strukturer og praksisser omkring befolkningen, deres sundhed og muligheder har ændret sig markant i løbet af det 20. og 21. århundrede. Udviklingerne har aktualiseret kulturhistorisk viden om aldring og ældres rolle i den moderne velfærdsstat. Kurset stiller derfor skarpt på historiske og nutidige biopolitiske tiltag der sigter mod at bevare og forøge befolkningens sundhed ind i alderdommen, videnskabens opfattelse af ældres kroppe og sundhed og ikke mindst de ældres livsbetingelser og hverdagsliv.

Forskning i ældres livsvilkår og sundhed har siden gerontologiens gennembrud i Danmark i 1950/60erne været et tværfagligt forskningsfelt. I dag forskes der, netop på grund af den demografiske udvikling som aldrig før i, hvordan vi holder de ældre sunde i længere tid, ikke mindst på SAXO-Instituttet som huser både Center for Sund Aldring og CALM projektet; to af de største tværfaglige forskningsprojekter på det Humanistiske Fakultet. Begge projekter forsker i en række aspekter af ældres sundhed. Kurset vil introducere dig til den etnologiske og historiske forskning, der for tiden foregår på projekterne samt til hvordan naturvidenskabelige fag forsker i ældres sundhed. Kurset vil, udover det tematiske fokus på ældre, sundhedsopfattelser samt politisk og social praksis, gennem introduktionen til aktuel forskning indenfor en række fag også stille skarpt på betydningen af metodiske og teoretiske valg for et forskningsprojekts resultater. Det, at du kan reflektere over og gennemskue de valg forskere fra andre og eget fag foretager, er helt essentielt for, at du, også i andre sammenhænge, kan navigere og forske i et tværfagligt forskningsfelt.

Kurset består af en blanding af holdundervisning, workshops og seminarer samt gruppearbejde, der fokuserer både på det tematiske og det tværfaglige/metodiske med det formål at gøre dig i stand til sammen med andre at forberede, udarbejde og forsvare en faglig artikel.

Udover den tematiske viden vil du i løbet af kurset blive trænet i:
• At identificere og forholde dig kulturhistorisk til politiske, sociale og videnskabelige strukturer og processer.
• Analysere aktuelle tværfaglige forskningstemaer.
• At reflektere over dit eget og andre fags teori og metode.
• At arbejde sammen med andre om at planlægge og producere et publicérbart produkt.
• At skrive en faglig artikel.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:

Litteratur, til læsning i januar:
Henning Kirk: Da alderen blev en diagnose. Konstruktionen af kategorien “alderdom” i 1800-tallets lægelitteratur.
Der vil blive trykt et kompendium.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse