HHIA05171U AFLYST! HIS Biopolitik i velfærdsstaten
AFLYST! HIS Biopolitik i velfærdsstaten
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
AFLYST!
Biopolitik i velfærdsstaten
Igennem størstedelen af det 20. århundrede har det været erkendt at
befolkningerne i den vestlige verden og dermed også i Danmark
bliver ældre. De demografiske udviklinger har betydet, at
politiske, videnskabelige, sociale og individuelle strukturer og
praksisser omkring befolkningen, deres sundhed og muligheder har
ændret sig markant i løbet af det 20. og 21. århundrede.
Udviklingerne har aktualiseret kulturhistorisk viden om aldring og
ældres rolle i den moderne velfærdsstat. Kurset stiller derfor
skarpt på historiske og nutidige biopolitiske tiltag der sigter mod
at bevare og forøge befolkningens sundhed ind i alderdommen,
videnskabens opfattelse af ældres kroppe og sundhed og ikke mindst
de ældres livsbetingelser og hverdagsliv.
Forskning i ældres livsvilkår og sundhed har siden gerontologiens
gennembrud i Danmark i 1950/60erne været et tværfagligt
forskningsfelt. I dag forskes der, netop på grund af den
demografiske udvikling som aldrig før i, hvordan vi holder de ældre
sunde i længere tid, ikke mindst på SAXO-Instituttet som huser både
Center for Sund Aldring og CALM projektet; to af de største
tværfaglige forskningsprojekter på det Humanistiske Fakultet. Begge
projekter forsker i en række aspekter af ældres sundhed. Kurset vil
introducere dig til den etnologiske og historiske forskning, der
for tiden foregår på projekterne samt til hvordan
naturvidenskabelige fag forsker i ældres sundhed. Kurset vil,
udover det tematiske fokus på ældre, sundhedsopfattelser samt
politisk og social praksis, gennem introduktionen til aktuel
forskning indenfor en række fag også stille skarpt på betydningen
af metodiske og teoretiske valg for et forskningsprojekts
resultater. Det, at du kan reflektere over og gennemskue de valg
forskere fra andre og eget fag foretager, er helt essentielt for,
at du, også i andre sammenhænge, kan navigere og forske i et
tværfagligt forskningsfelt.
Kurset består af en blanding af holdundervisning, workshops og
seminarer samt gruppearbejde, der fokuserer både på det tematiske
og det tværfaglige/metodiske med det formål at gøre dig i stand til
sammen med andre at forberede, udarbejde og forsvare en faglig
artikel.
Udover den tematiske viden vil du i løbet af kurset blive trænet i:
• At identificere og forholde dig kulturhistorisk til politiske,
sociale og videnskabelige strukturer og processer.
• Analysere aktuelle tværfaglige forskningstemaer.
• At reflektere over dit eget og andre fags teori og metode.
• At arbejde sammen med andre om at planlægge og producere et
publicérbart produkt.
• At skrive en faglig artikel.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
Litteratur, til læsning i januar:
Henning Kirk: Da alderen blev en diagnose. Konstruktionen af
kategorien “alderdom” i 1800-tallets lægelitteratur.
Der vil blive trykt et kompendium.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 56
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA05171U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Tenna Jensen (7-77687171646d68436b7870316e7831676e)