HHIA04102U CEMES/HIS, EU’s historie 1945-2014

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

CEMES/HIS, EU’s historie 1945-2014

Uddannelse
Moderne Europastudier (CEMES):
KA-niveau:
Moderne Europastudier 1 (Fagelement HHIK03701E) [2013-ordningen]
Moderne Europastudier 2 (Fagelement HHIK03711E) [2013-ordningen]

HISTORIE
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Kursusindhold

EU’s historie, 1945-2014
Er den EU’s historie en beretning om, hvordan de europæiske lande opnåede fred og velstand ved at integrere sig? Eller er det en beretning om krise og demokratisk underskud?

Kan EU mest beskrives som et mellemstatsligt samarbejde eller som en føderation?

Det er nogle af de spørgsmål, som vi vil arbejde med i dette kursus om EU’s historie. Kurset begynder med et lynkursus i EU’s grundlæggende historie. Derefter går vi i dybden med skelsættende begivenheder og med de forskellige historiske tolkninger, metoder og teoretiske rammer, som man kan bruge til at forstå EU med.

Målet er for det første at skabe et overblik over EU’s historie og en dybere forståelse for den historiske dynamik, som har ført til det stadie af samarbejde, som EU er på i dag. For det andet er målet at skabe en forståelse for de teorier, som kan bruges til at forstå EU med.

Kurset tager udgangspunkt i, at det ikke er muligt at forstå EU som resultatet af èn integrerende process. Det er i stedet produktet af mange forbundne og sideløbende processer. For at kunne analysere disse politiske, sociale og kulturelle processer er en tværfaglig tilgang nødvendig, og vi vil derfor bruge redskaber fra sociologi, politologi og jura for at forstå den multifacetterede union, som EU er i dag.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• analysere på baggrund af en grundlæggende forståelse af EU’s historie 1945-2014 og en dybere forståelse af skelsættende begivenheder
• analysere og diskutere forskellige historiske fortolkninger, metodiske tilgange og samfundsvidenskabelige teorier om EU’s historie
• kommunikere en kritisk analyse klart både mundtligt og skriftligt

- Mark Gilbert: European Integration: A Concise History. Woman & Littlefield Publishers, London, 2011.
- Desmond Dinan: Origins and Evolution of the European Union. Oxford University Press, Oxford, 2006.
- European Union History. Themes and Debates. Eds.: Wolfram Kaiser and Antonio Varsori. Palgrave, London 2010.
- The History of the European Union: Origins of a trans- and supranational Polity 1950-72. Eds.: Wolfram Kaiser, Brigitte Leucht and Morten Rasmussen. Routledge, London, 2011.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56