HFVK04222U FM, Specialeseminar
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Thesisseminar
Kursusindhold
Specialet må anses
for kandidatstudiets højdepunkt, en mulighed for virkelig at
fordybe sig i et emne, man brænder for, på en videnskabelig måde.
Et speciale er normeret til et halvt års arbejde, og det kan
faktisk godt lade sig gøre. Alligevel er der så mange, som har
været væsentlig længere om det, at regeringen har indført den
regel, at man skal gøre specialet færdigt på 6 måneder efter det
tidspunkt, man officielt starter, og at der skal udfærdiges en
kontrakt herom. Dette kan virke som en spændetrøje, og det afviger
meget fra tidligere praksis. Men det har dog den fordel, at
specialet gøres til et mere afgrænset og struktureret forløb, som
kan være en god erfaring med henblik på ens senere arbejde – det er
jo helt normalt, at man vil have en afgrænset tid til en bestemt
opgave, og specialeskrivningen bliver dermed en mulighed for at
træne ens evne til at disponere tid og arbejdsindsats.
Man kan ikke tidligt nok begynde at tænke over, hvad man kunne finde interessant og udbytterigt at skrive om. Ideen kan f.eks. komme fra et af de kurser, man gennemgår på studiet, og måske ville man ligefrem få lyst til at søge læreren på det pågældende kursus som vejleder. Men det er meget vigtigt, at ideen konkretiseres, at emnet finder en passende afgrænsning, og at der kan formuleres en relevant og holdbar problemstilling. Derefter kommer udvælgelse af genstandsfelt og materialer, analyse og fortolkning, samt præsentation af resultater og perspektiver.
Kurset er åbent for enhver studerende på kandidatuddannelsen, som er gået i gang med sine specialeovervejelser. Det vil lægge hovedvægten på processen og udnytte mulighederne for at afprøve hypoteser, belæg og resultater på de medstuderende. Hertil kommer læreroplæg og bidrag fra gæsteundervisere. Der vil bl.a. være fokus på de konkrete udfordringer, som man kommer ud for, når mere abstrakte metodologiske og videnskabsteoretiske problemstillinger skal udkrystallisere sig i konkrete analyser: Hvilke emner egner sig overhovedet til videnskabelig analyse? Hvordan omsætter man gode, men vage idéer til præcise analytiske problemstillinger? Og hvilke slags konklusioner kan man drage ud fra hvilke materialer, belæg og teorier (og hvilke ikke)?
Man kan ikke tidligt nok begynde at tænke over, hvad man kunne finde interessant og udbytterigt at skrive om. Ideen kan f.eks. komme fra et af de kurser, man gennemgår på studiet, og måske ville man ligefrem få lyst til at søge læreren på det pågældende kursus som vejleder. Men det er meget vigtigt, at ideen konkretiseres, at emnet finder en passende afgrænsning, og at der kan formuleres en relevant og holdbar problemstilling. Derefter kommer udvælgelse af genstandsfelt og materialer, analyse og fortolkning, samt præsentation af resultater og perspektiver.
Kurset er åbent for enhver studerende på kandidatuddannelsen, som er gået i gang med sine specialeovervejelser. Det vil lægge hovedvægten på processen og udnytte mulighederne for at afprøve hypoteser, belæg og resultater på de medstuderende. Hertil kommer læreroplæg og bidrag fra gæsteundervisere. Der vil bl.a. være fokus på de konkrete udfordringer, som man kommer ud for, når mere abstrakte metodologiske og videnskabsteoretiske problemstillinger skal udkrystallisere sig i konkrete analyser: Hvilke emner egner sig overhovedet til videnskabelig analyse? Hvordan omsætter man gode, men vage idéer til præcise analytiske problemstillinger? Og hvilke slags konklusioner kan man drage ud fra hvilke materialer, belæg og teorier (og hvilke ikke)?
Undervisningsmateriale
Som litteratur
anvendes Akademisk Skrivecenters kompendium “Specielt om
specialer”, Klaus Bruun Jensen: “Medier og Samfund. En
introduktion” og Klaus Bruun Jensen (ed.), “A Handbook of Media and
Communiation”.
Undervisningsform
Holdundervisning
Bemærkninger
Kurset erstatter ikke, men
supplerer vejledningen fra den nærmeste fagkyndige lærer ved
afdelingen. Vejlederne er inviteret til at indgå i forløbet med
oplæg og kommentarer. I øvrigt anbefales det studerende, som er i
specialetanker eller allerede er igang, at bruge Akademisk
Skrivecenters specialeblog, jfr.
www.specialebloggen.hum.ku.dk.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 12
- I alt
- 12
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFVK04222U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Karina Fleischer (6-7564653a3738426a776f306d7730666d)
Undervisere
Niels Henrik Hartvigson
Gemt den
28-04-2014