HFIA00421U FILO, Filosofihistorie 1

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

FILO, History of Philosophy 1

Uddannelse
Bacheloruddannelse i Filosofi

Gymnasierettede tilvalg på kandidatniveau i Filosofi
Kursusindhold

Modulet har til hensigt at give den studerende viden om:


Betydende filosoffer og filosofiske bevægelser i antikkens, middelalderens og renæssancens filosofi (fra ca.600 f.v.t. til ca. 1600 e.v.t), samt deres indflydelse.

Historiografisk metode inden for filosofihistorie, dvs. kendskab til filosofihistoriens historie og metode, samt til de skiftende fortolkninger, som bestemte filosoffer og filosofiske emner har været underkastet i historiens løb.

Mindst ét filosofihistorisk emne, hvis problemstilling aktualiseres.

Autoritative redskaber inden for fagelementet i form af oversigtsværker, håndbøger, encyklopædier og leksika. Underviseren gør en oversigt tilgængelig før kursets begyndelse.
Færdigheder i:

At beskrive begreber, teorier og argumenter på en måde, der afspejler evne til selvstændigt at læse og forstå en filosofihistorisk kilde.

At beskrive begreber, teorier og argumenter i deres tekstmæssige sammenhæng på en præcis og veldokumenteret måde.

At identificere og artikulere en eller flere filosofisk problemstillinger ud fra en selvstændig læsning af en filosofihistorisk kilde.

At identificere og redegøre for en filosofihistorisk kildes historiske og systematiske sammenhæng.

At aktualisere filosofihistoriske problemstillinger.

At igangsætte og gennemføre en historiografisk undersøgelse af en filosofihistorisk problemstilling eller tekst.

At anvende bibliografiske søgeredskaber og andre relevante redskaber, til at analysere og beskrive og diskutere en problemstilling.

Målbeskrivelser
Filosofi 2013, BA:
Modul 2: HFIB00421E

Gymnasierettede tilvalg 2013, KA:
Modul 2: HFIK03641E

Der opgives et pensum på 900 normalsider, hvoraf ca. 500 normalsider er centrale tekster i form af primærlitteratur, mens ca. 400 er supplerende tekster. Af disse 400 normalsider supplerende tekster skal tekster om historiografi udgøre ca. 90 normalsider. Underviseren udfærdiger før kursets begyndelse en lektionsplan, hvoraf det fremgår, hvilke tekster der er cen-trale, og hvilke, der er supplerende. Dette fremgår klart af lek-tionsplanen for hver af ugerne med undervisning. Undervisnin-gen angår primært de centrale tekster, mens studerende ved eksamen kan blive stillet til ansvar for centrale og supplerende tekster.

I forelæsningerne gennemgås de centrale overordnede linjer i stoffet. I seminarerne arbejder den studerende aktivt og selvstændigt med stoffet ved, at pensum gennemgås tekstnært, og ved at den studerende under passende instruktion afholder mundtlige oplæg samt giver feedback herpå. I seminarerne diskuterer holdet primært centrale temaer, tekst-passager, spørgsmål mv.

 

Forelæsning og seminarer.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Seminar
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Fri mundtlig prøve med materiale (synopsis) under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.

For detaljer, se studieordning.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Kriterier for bedømmelse