HDAA10061U DAN; Ledelseskommunikation
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Leadership as Communication
Uddannelse
Dansk
Kursusindhold
Kurset behandler en række
af de centrale begreber, der indgår i ledelsens arbejdssprog og
påpeger herunder deres indbyrdes sammenhænge og delvist
modsætningsfyldte karakter. Tillige illustreres hvordan en række
forskellige faglige discipliner har bidraget til organisations- og
ledelsesforståelsen.
Dermed illustrerer kurset nogle af de væsentlige forståelsesrammer vedrørende virksomheder og andre organisationers opbygning og ledelsesopgaver, der igennem de sidste 100 - 150 år er vokset frem. Indsigt heri er nødvendig for at forstå de referencerammer, der trækkes på i dagens aktuelle ledelsesmæssige diskurser.
Disse spænder fra Tayloristiske opfattelser af ledelsens rolle som fastlæggende formel struktur og detaljerede arbejdsforskrifter til moderne anskuelser af de organiserende processer mellem de involverede aktører, deres sensemaking og indbyrdes relatering samt forståelsen af ledelsens rolle og kommunikationsindsats i dette perspektiv.
Den studerende vil efter kurset kunne analysere konkrete eksempler på ledelseskommunikation og klarlægge de anvendte nøglebegrebers teoretiske baggrund og forståelsesrammer med henblik på at give velbegrundede, kritiske vurderinger af fortolkningsmuligheder og handlingskonsekvenser.
Dermed illustrerer kurset nogle af de væsentlige forståelsesrammer vedrørende virksomheder og andre organisationers opbygning og ledelsesopgaver, der igennem de sidste 100 - 150 år er vokset frem. Indsigt heri er nødvendig for at forstå de referencerammer, der trækkes på i dagens aktuelle ledelsesmæssige diskurser.
Disse spænder fra Tayloristiske opfattelser af ledelsens rolle som fastlæggende formel struktur og detaljerede arbejdsforskrifter til moderne anskuelser af de organiserende processer mellem de involverede aktører, deres sensemaking og indbyrdes relatering samt forståelsen af ledelsens rolle og kommunikationsindsats i dette perspektiv.
Den studerende vil efter kurset kunne analysere konkrete eksempler på ledelseskommunikation og klarlægge de anvendte nøglebegrebers teoretiske baggrund og forståelsesrammer med henblik på at give velbegrundede, kritiske vurderinger af fortolkningsmuligheder og handlingskonsekvenser.
Undervisningsmateriale
Herudover vil et kompendium vil foreligge forud for semesterstart.
Bakka & Fivelsdal: "organisationsteori - kultur, struktur og processer", Handelhøjskolens Forlag (eller tilsvarende grundbog)
Shafritz m.fl (ed.): "Classics of Organization Theory", Forlag: ThomsonHerudover vil et kompendium vil foreligge forud for semesterstart.
Undervisningsform
På basis af studerendes
læsning af pensums klassikertekster gennemføres i
undervisningssituationen dels diskussioner af de forskellige teoretikeres
sammenfaldende eller afvigende positioner, dels relateringer af de enkelte
behandlede temaer til aktuelle kommunnikationsudfordringer for
virksomheder og deres ledelser. Disse diskussioner inddrager presse- og
andet kommunkationsmateriale. Kurset er baseret på aktiv
studentermedvirken i form af oplæg og casearbejde undervejs. Kurset er
baseret på et omfattende udvalg af originaltekster af ældre og nyere
teoretikere. Undervejs i forløbet henvises løbende til supplerende litteratur
for studerende, der ønsker at arbejde sig dybere ind i nogle af de temaer og
vinkler, der præsenteres i kursusforløbet. Studerende uden kendskab til
organisation og ledelse anbefales forud for kurset at orientere sig i
standardværker om organisationsteori
undervisningssituationen dels diskussioner af de forskellige teoretikeres
sammenfaldende eller afvigende positioner, dels relateringer af de enkelte
behandlede temaer til aktuelle kommunnikationsudfordringer for
virksomheder og deres ledelser. Disse diskussioner inddrager presse- og
andet kommunkationsmateriale. Kurset er baseret på aktiv
studentermedvirken i form af oplæg og casearbejde undervejs. Kurset er
baseret på et omfattende udvalg af originaltekster af ældre og nyere
teoretikere. Undervejs i forløbet henvises løbende til supplerende litteratur
for studerende, der ønsker at arbejde sig dybere ind i nogle af de temaer og
vinkler, der præsenteres i kursusforløbet. Studerende uden kendskab til
organisation og ledelse anbefales forud for kurset at orientere sig i
standardværker om organisationsteori
Bemærkninger
Hører til i studiemønstret
i "Medarbejderkommunikation"
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetPrøveformen er: Fri mundtlig sagsfremstilling med materiale eller en Fri skriftlig hjemmeopgave.
BA tilvalg:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/medarbejderkommunikation_bat_2008_2011.pdf
KA:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/dansk/dansk_ka.pdf
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAA10061U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 40
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Morten Sloth (5-787174796d456d7a7233707a336970)
Undervisere
Morten Sloth
Gemt den
11-08-2014