HBIB00147U Aal: Projektarbejde C: Informationskompetence
Aal: Project C: Information Literacy
Indledende vil temakurset introducere til begrebet informationskompetence og dets betydning i informationsvidenskaben. Der belyses, hvordan informationskompetence kan anskues set fra forskellige teoretiske synsvinkler, i forskellige kontekster og brugergrupper. Fra et mere anvendt perspektiv gives der indblik i, hvordan man kan gribe undervisning i informationskompetence an, herunder hvilke pædagogiske tilgange og læringskoncepter man kan anvende.
I anden del at kurset skal der undersøges, hvordan informationskompetence udformes i en dansk kontekst, specifikt på de danske forsknings- og universitetsbiblioteker. Bibliotekernes dyre fagressourcer skal bruges flittigt og professionelt, mens bibliotekerne samtidig skal imødekomme krav om informationskompetence, som i stigende grad er indskrevet i universiteternes studieordninger. Det har ført til forskellige formidlings- og undervisningsaktiviteterne, som skal ses nærmere på i den afsluttende del af kurset.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Bruce, Christine (1998). The Phenomenon of Information Literacy. Higher Education Research & Development 17. 1. 25-43.
- Grassian, K. & Kaplowititz, J. (2009). Information Literacy Instruction: Theory and Practice, 3rd ed. New York, NY: Neal Schuman.
- Lloyd, A. (2010). Information literacy landscapes : Information literacy in education, workplace and everyday contexts. Oxford: Chandos Pub.
Engerer, V., & Thestrup, J. B. (2010). Om tjekkede teoretikere, vilde youngsters og seje praktikere. biblioteksagenternes bidrag til et moderne koncept af informationskompetence. Dansk Biblioteksforskning, 6(1), 17-29.
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 108
- Forberedelse
- 218,8
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: Maks. 18 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Gruppeprøve: Prøven kan aflægges individuelt eller som gruppeprøve med maks. 5 deltagere og individuel bedømmelse. Hvert enkelt studerendes bidrag skal være en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes hver for sig. Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50 % af opgavens samlede længde. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ordinær eksamen, August 2015.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00147U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Volkmar Paul Engerer (15-817a7776786c7d39707972707d707d4b738078397680396f76)