HBIB00098U Aal: Projektarbejde B: Byens kulturliv
Aal: Project B: Cultural urban living
Det mangfoldige byliv er kommet i fokus i de vestlige samfunds byer i de seneste tiår. Først som en udvikling af kulturlivet i det fysiske rum, siden som dobbeltsidige svar, der inddrager de nye hybride kultur- og interaktionsformer i såvel fysiske som digitale rumligheder.
Kurset vil tematisere spændingerne, udfordringerne og realiseringsformerne for byens levede kulturliv i såvel institutionelle som subkulturelle rammer og bl.a. se på
Hvordan offentlige kulturinstitutioner (museer, teatre, kulturhuse, biblioteker m.v.) faciliterer æstetiske og kulturelle livsprocesser i byen
Hvad der gør en by til en god by i det 21. århundrede, og hvordan det ”svarer” på de fordringer individet og socialgrupper stiller til oplevelsesrammerne for ”at gide byen” og virke digitalt og fysisk i denne?
Hvordan kulturlivet iscenesættes, designes og planlægges.
Kurset byder bl.a. på lektioner i:
- Nyere kultur-, byteoretiske samt kultursociologiske teoridannelser i Cultural Studies traditionen.
- Kulturpolitiske teoridannelser og kulturpolitiske praksisfelter
- Cultural Planning
- Arena-, institutions- og performanceanalyse og -evaluering
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
- Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Brynskov, M., Halskov, K. og Kabel, L.: Byens digitale liv: Digital Urban Living (2012). Aarhus: Forlaget Ajour.
- Jochumsen, H., Hvenegaard Rasmussen, C. Og Skot- Hansen, D. (2011): Biblioteket i byudviklingen – oplevelse, kreativitet og innovation. Danmarks Biblioteksforening og IVA. (
- Andersen, John et al. (2012): Byen i bevægelse. Mobilitet – politik – performativitet. Kbh.: Roskilde universitetsforlag
- Linaa Jensen, J. og Tække, J. (2013): Facebook: fra socialt netværk til metamedie. Kbh.: Samfundslitteratur
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 307,7
- Holdundervisning
- 120
- I alt
- 547,7
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvarPrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00098U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jan Kristen Graulund (3-6d6a75436b7870316e7831676e)
Undervisere
Jan Graulund