HBIB00072U Bibliotek og samfund, Aal
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Library and Society
Uddannelse
Informationsvidenskab og
kulturformidling
Kursusindhold
Modulet Bibliotek og
samfund fokuserer på bibliotekernes aktuelle rolle i
samfundet. Det vil sige, at vi, med udgangspunkt i bibliotekets
historiske vilkår og de seneste årtiers samfundsmæssige
forandringer, skal arbejde med, hvilke udfordringer bibliotekerne i
dag står overfor i forhold til at udvikle og styrke deres
samfundsmæssige betydning og legitimitet. Konkret fokuserer kurset
f.eks. på, hvordan bibliotekerne kan navigere i forhold til
aktuelle politiske udmeldinger. Ligeledes på hvordan bibliotekerne
kan arbejde aktivt med mange former for lærings- og
inspirationsaktiviteter, og på hvordan bibliotekerne på nye
institutionelle vilkår skal skabe muligheder for oplevelse og
læring.
Målbeskrivelser
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:
Viden
- kunne demonstrere viden om biblioteksfeltet
- kunne forstå og reflektere over historiske og aktuelle samfundsmæssige forandringer og deres relation til bibliotekernes vilkår.
Færdigheder
- kunne identificere og relevansvurdere problemstillinger, der knytter sig til bibliotekernes aktuelle situation
- kunne anvende relevante teorier og begreber der knytter sig til disse problemstillinger
- kunne begrunde valg af teoretiske perspektiver i forhold til håndteringen af valgte problemstillinger
Kompetencer
- kunne sammenstille, diskutere og formidle forskellige perspektiver på biblioteksudvikling
- selvstændigt kunne vurdere og argumentere for, hvordan bibliotekerne udvikles.
Undervisningsmateriale
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- At forstå biblioteket: en introduktion til teoretiske perspektiver: en introduktion til teoretiske perspektiver (2008). Jack Andersen, Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen (red.). Kbh. Danmarks Biblioteksforening.
- Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi (2006). Trine Schreiber og Hans Elbeshausen (red.). Kbh. Samfundslitteratur.
- Biblioteket i byens rum (2013). Tidskrift for Informationsvidenskab og kulturformidling nr. 1. 2. årg. Kbh.: IVA
- Qvortrup, L(2004): Det lærende samfund: hyperkompleksitet og viden. Kbh. Gyldendal
Undervisningsform
Forelæsninger,
holdundervisning, workshops, fremlæggelsesseminarer af
portfolioprojekter, klyngevejledning af portfolioemnegrupper,
individuel portfolioopgavevejledning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 72
- Forberedelse
- 147,5
- Holdundervisning
- 54,3
- I alt
- 273,8
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Portfolio eksamen)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- PortfolioModulet bedømmes ved en prøve med intern censur. Prøven har form af portfolio. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen. Omprøve finder sted i form af en 5-dages bunden hjemmeopgave.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vintereksamen 14/15
- Reeksamen
- Vintereksamen 14/15
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00072U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 2 hold á 30 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jan Kristen Graulund (3-706d78466e7b7334717b346a71)
- Henrik Jochumsen (3-6e7075466e7b7334717b346a71)
Gemt den
23-04-2014