HBIB00052U Kommunikation og formidling, Aal
Communication and Mediation, Aal
Modulet Kommunikation og formidling tager udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteorier. Et centralt punkt er for modulet mødet og dialogen mellem bruger og formidler. Mødet og dialogen, der finder sted i både fysiske og virtuelle rum, har informations- og kulturformidling i fokus. Formålet med kurset er at analysere formidlingsformernes kompleksitet og forskelligartethed og belyse formidlingens betydningsdannelse, interaktionsprocesser og meningsforhandlinger med udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteoretiske forståelser.
Modulet vil beskæftige sig med aktuelle formidlingspraksisser med henblik på at belyse strukturer og organiseringsmåder, der muliggør og betinger interaktionen mellem bruger og formidler.
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende
Viden
- kunne beskrive de for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier
- kunne analysere og reflektere over centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler
Færdigheder
- kunne diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis
- kunne observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder
Kompetencer
- kunne vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger
- kunne udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Konijn, E., Utz, S., Tanis, M & Susan B. Barnes (ed.)(2008). Mediated Interpersonal Communication. London: Routledge.
- Crossley, N. (1996). Intersubjectivity. The fabric of Social Becoming. London: Sage Publications.
- Dysthe, O. (red.) (2003). Dialog, samspil og læring. Aarhus: Forlaget Klim.
- Metze, E Nystrup, J. (2004). Samtaletræning – håndbog i præcis kommunikation. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Forberedelse
- 211,8
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vintereksamen 14/15
- Reeksamen
- Vintereksamen 14/15
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00052U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 2 hold á 30 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jens Kristian Dahlgaard Gudiksen (8-6a78676c6e766871436b78703164647831676e)
- Volkmar Paul Engerer (15-79726f6e7064753168716a68756875436b7870316e7831676e)