CSU2015015 Troværdig Meningsdannelse - retorisk kompetenceløft for meningsdannere

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Opinion Making and Reliability

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Ledere og offentlige talspersoner stilles oftere over for krav om at skulle begrunde og retfærdiggøre deres handlen og besvare kritiske spørgsmål og modargumenter. Det er en svær disciplin, som ofte gribes defensivt an. En fremherskende kommunikationsstrategi i det offentlige rum er at svare udenom, gentage nogle få indlærte nøglesætninger og så i øvrigt nedgøre modparten. Det er et dårligt forbillede, der gør meningsdannelsen utroværdig eller meningsløs.

Det er muligt at kommunikere og være meningsdanner på en måde, der både er effektiv og troværdig. Med udgangspunkt i det klassiske retoriske begrebsapparat og ny retorisk forskning i offentlig debat handler dette kursus om, hvordan meningsdannere såsom ledere, talspersoner og deres rådgivere konkret kan arbejde med troværdig meningsdannelse.

På kurset arbejder vi på to niveauer:

  • Et analytisk niveau der handler om mekanismerne bag den offentlige debatkultur: Hvad er formål og funktion med den offentlige debat? Hvad er dens spilleregler? Hvadkunne de være? Hvad er god debat, der har demokratisk kvalitet? Her bliver deltagerne præsenteret for teoretiske perspektiver, der kan kvalificere og give input til refleksion over egen praksis.
  • Et produktivt niveau der i en master class der tager afsæt i deltagernes egne medbragte cases og introducerer konkrete formidlingsredskaber, der kan skabe holdbar troværdighed - baseret på argumenter, respekt for modparter og ærlige svar på deres argumenter, uanset om man selv skal kommunikere offentligt eller hjælpe andre med at gøre det. At deltagerne selv medbringer en case er ikke et krav, men det vil sikkert give et forøget udbytte. De medbragte cases må gerne være aktuelle og bestå af konkret tekstmateriale eventuelt under udarbejdelse.

 

Udbytte:

  • Du får en dybere forståelse af, hvad der driver udviklingen af den aktuelle debatkultur, herunder en større forståelse for din egen rolle og placering i “meningsdannersegmentet”.
  • Du får forskningsbaseret indsigt i, hvad der skaber troværdighed og overbevisende argumentation.
  • Du får praktisk indføring i analyse og produktion af budskaber der overbeviser og skaber holdbar troværdighed. Der bliver grundig diskussion på holdet af de medbragte cases, og de pågældende deltagere får konstruktive tilbagemeldinger og forbedringsforlag – som også vil være lærerige for de øvrige.
  • Du lærer at give kolleger konstruktiv tilbagemelding på deres arbejde – mensdet bliver til, sådan at de kan nå at få gavn af det.

 

Kursusindhold

Kurset veksler mellem teori- og forskningspræsentationer, diskussioner af eksempler og master classes. Kurset bygger på undervisernes egen empiriske forskning og deres analyser af konkret debat og argumentation i dagens Danmark. Du tilbydes at arbejde med en case, hvor du selv er en nøglefigur i meningsdannelsen (forfatter eller medvirkende). Casen kan være en aktuel, tidligere eller umiddelbart forestående. Alle cases vil blive gennemgået og diskuteret i master classes med feedback og konstruktive ændringsforslag.

Kurset består i en blanding af teori, empirisk forskning, ny forskning, aktuelle eksempler – og ikke mindst konkret arbejde med deltagernes egne cases.

Deltagere

Du har ansvaret for at kommunikere på vegne af en organisation, en virksomhed eller et parti, fx som leder eller talsperson; eller du hjælper andre med at gøre det, fx som kommunikationsrådgiver, -konsulent eller taleskriver; eller du fungerer som kritisk mellemled, når andre kommunikerer offentligt, fx som redaktør eller journalist.

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur