CSU2015007 Evaluering og Effektmåling

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Evaluation and measuring of effects

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Vi lever i et evalueringssamfund. Evalueringsbølgen har ikke taget af i kraft, men er tværtimod institutionaliseret i form af evalueringssystemer, auditering, akkreditering, kvalitetsdokumentation og effektmåling. Hvordan indrettes sådanne systemer? Og hvilke konsekvenser har de?

På dette kursus kommer vi godt rundt om evalueringsbegrebet og effektbegrebet. Vi ser på hvilke kræfter, der præger den konkrete udmøntning af evaluering og effektmåling i aktuelle sammenhænge. Vi tager udgangspunkt i forskningens landvindinger de senere år,som har givet nye indsigter i, hvordan evalueringssystemer formes, hvordan de ændres og hvad konsekvenserne er både i den store politik og i den lokale praksis.

Blikket er dobbelt: Vi er både interesserede  i, hvordan evaluering faktisk foregår, og hvordan en god evalueringspraksis bør se ud. Det sidste handler ikke mindst om at vælge evalueringsmodeller, der passer til situationen, at forholde sig til etik i evaluering, og at have blik for evaluerings mange tilsigtede og utilsigtede konsekvenser.

Dit udbytte

  • Du får et sprog, så du kan analysere en evalueringssituation og sætte ord på løsningsforslag
  • Du kender til fordele og ulemper ved forskellige evalueringsmodeller, således at du kan argumentere kompetent om evalueringsløsninger
  • Du kan applicere evalueringsmodeller på et komplekst projekt
  • Du kan forholde dig til god evalueringspraksis
  • Du kan forholde dig kritisk og konstruktivt til opbygning af evalueringssystemer og deres konsekvenser i et demokrati
  • Du kender til nyere forskningsresultater inden for området og kan deltage kompetent i diskussionen heraf.

 

Kursets indhold

Vi tager først fat i centrale begreber om evaluering, kvalitet og effekt. Så går vi ind i evalueringsteoriens rum for at finde ud af, hvad de centrale dimensioner er i evalueringsarbejde. Vi sætter disse sammen i en større organisatorisk helhed og kan derved beskrive ikke blot evalueringssystemers opbygning og ændringer heri, men også deres forskellige funktioner. Vi krydrer i løbet af ugen det teoretiske stof med mangfoldige store og små nedslag i både praktiske cases og i empiriske felter, hvor der er nyt fra forskningen. Det gælder for eksempel resultatmålinger og stress og evaluering af kommunalreformen.

Arbejdsformer og pædagogik

Arbejdsformerne er oplæg, anvendelse af teori på cases samt struktureret diskussion.
Der bruges hyppige praksisindslag i form af vignetter (kortfattede eksempler fra hverdagens evalueringsarbejde, som er sat op således, at man kan se et dilemma for sig).
Ved hver dags afslutning er der mulighed for åbne spørgsmål, refleksion og diskussion.

Den pædagogiske ide er, at der tages udgangspunkt i fagligt stof eller i nye forskningsresultater. Vi anvender stoffet på praktiske cases tilrettelagt af underviserne. Kursets udgangspunkt er ikke gruppedrøftelser af den enkelte deltagers arbejdssituation eller frustrationer med evaluering. Der kan ikke forventes rådgivning i forhold til den enkelte deltagers daglige arbejdssituation.

På kurset vil du opleve et dagsprogram, som ikke ligner din hverdag. Du får meget fagligt input hver dag. Du vil blive udfordret på at fastholde en lang tankerække fra teori over model til praktiske implikationer. Du kan forvente, at begreber og dilemmaer rumsterer i din bevidsthed også efter ugens program er afsluttet. Til gengæld får du nye angrebsvinkler og perspektiver med dig til senere brug.

Det primære udgangspunkt for kursuslitteraturen er aktuelle publikationer af forskere i tilknytning til CREME (Center for Resultater, Effekter, Måling og Evaluering) på Institut for Statskundskab, Københavns Universitet suppleret med andre aktuelle artikler. En pakke med bøger og artikler er en del af kursuspakken.

Deltagere

Kurset henvender sig til:

  • Personer med evalueringsopgaver
  • Projektledere, udviklingskonsulenter, kvalitetsansvarlige og andre, der ofte må forholde sig til evaluering og effektmåling
  • Ledere og andre personer, der rekvirerer evaluering og effektmåling
  • Personer, der skal vurdere evalueringer og effektmåling og omsætte evalueringsresultater til handling
  • Evalueringsramte, der er interesserede i forbedret evalueringspraksis

 

Deltagerne skal som minimum have en bacheloruddannelse eller tilsvarende forudsætninger.

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Arbejdsformer og Pædagogik"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
3 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering med opsyn.
Ved tilmelding til kurset kan du også melde dig til eksamen. Eksamen består af en skriftlig opgave (5-10 sider) med vægt både på teoretisk indsigt og praktisk anvendelighed. Besvarelsen skal afleveres senest d. 28. september 2015. Opgaven bliver bedømt af kursusleder ”bestået” eller ”ikke bestået”.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ved bedømmelsen tager kursusleder udgangspunkt i kriterier, der er sammenlignelige med de kriterier, der benyttes på universiteternes masteruddannelser. Kursuslederens bedømmelse er endelig og kan ikke appelleres.

Se yderligere på kursussiden her