CSU2015003 Coaching, Kierkegaard og Lederskab

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Coaching, Kierkegaard and Leadership

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

Søren Kierkegaards fokus på eksistensens nerve, selvet og relationen til det andet menneske kan ses som en forløber for den nye tredje generations coaching. Derudover giver hans tanker om, hvorledes det ene menneske kan opbygge eller forføre det andet, nye perspektiver på ledelse.

Vi lever i en tid af højkompleksitet, hvor det enkelte menneske konti-nuerligt stilles over for den udford-ring, at skulle tage stilling til sig selv; som menneske, medarbejder og leder. Men vi lever også i en tid, hvor der ikke længere er et entydigt svar på disse grundlæggende eksisten-tielle spørgsmål. Spørgsmålet om autencitet er således hyperaktuelt. Men svaret kan med fordel søges i den klassiske filosofiske litteratur. Med udgangspunkt i Søren Kierkegaards forfatterskab placerer dette kursus sig centralt i forhold til den renæssance, som eksistentialistisk tankegods har i disse år.

Kurset giver et indblik i, hvorledes Kierkegaard er evigaktuel som inspirator for refleksioner om selvet, for genuine dialoger, for coaching og for det personlige lederskab. Coaching er ved at skifte ansigt og fremstår nu med fornyet kraft i skikkelse af tredje generations coaching, hvor der sættes fokus på værdier, refleksion i samspil med andre og på et samskabende grundlag med fokus på fælles meningsdannelse.

På kurset gives der et opdateret teoretisk fundament for forståelse af coaching og andre genuine samtaler, hvor coachen (eller lederen) giver plads til den anden til at reflektere over bestemte begivenheder, situationer og opgaver. En indføring i Kierkegaards tankeunivers åbner således op for nye indsigter i og tilgange til coaching og det personlige lederskab.

Kursusudbytte

Du vil efter deltagelse i kurset få styrket dine kompetencer til at forstå og praktisere coaching betydeligt:

  • Faglige kompetencer: Opmærksomhed omkring relationen mellem tredje generations coaching, Kierkegaard og lederskab; erhvervelse af viden omkring dialog, dannelse, selvledelse, coachingens filosofi, samt en overordnet introduktion til Kierkegaards forfatterskab og en grundlæggende viden om hans opfattelse af selvet og dets udvikling.
  • Omverdenskompetencer: At være i stand til at relatere de fremlagte teorier til forskellige dialog- og ledelseskontekster.
  • Anvendelseskompetencer: At være i stand til at overføre de fremlagte teorier og anvende tredje generations coachingdialoger o.l. i praksis på et basalt niveau.
  • Personlige kompetencer: At udvikle en forståelse for dialogens og coachingens betydning i det personlige lederskab.

 

Kursusindhold

På kurset får du forståelse for og viden om tredje generations coaching og den mulige kobling til Søren Kierkegaards tanker om selvets udvikling set i et dannelsesperspektiv. Du lærer at kunne relatere coaching til dialogfilosofien, bl.a. med fokus på Kierkegaards teori om indirekte meddelelse og den ’jordmodermetode’, han har lært af Sokrates. Du får indsigt i coachingens betydning for dialogisk lederskab og i forhold til nye former for ledelse, læring og kollegialt samarbejde. Du gør dig erfaring med coaching og samskabende dialogpraksis i ledelsespraksis og medarbejderudvikling, og endelig relaterer du viden om coaching og filosofisk baseret dialogpraksis til enkelte konkrete cases i forskellige praksiskontekster.

Deltagere

Ledere, konsulenter, erhvervscoaches, organisationspsykologer, organisationsfilosoffer, HR-ansvarlige m.fl. med minimum en bachelorgrad eller tilsvarende. Deltagere bør have praksiserfaring inden for ledelse, konsultation eller personaleudvikling.

Målbeskrivelser

Se "Kursusudbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Ingen
Bedømmelsesform
Ingen bedømmelse
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Ingen