CSU2015001 Adfærdsøkonomi og Psykologiske Valg – bagom menneskelig irrationalitet og nudging
Behavioral Economics and Psycological choices
Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University
Mange beslutninger i virksomheder og offentlige myndigheder bygger på antagelsen om, at mennesker agerer rationelt. Det gør de langt fra altid. En forståelse af denne inkonsistens skal hentes i grænsefladen mellem psykologi og økonomi, og dette kursus vil undersøge hvordan, hvorfor, og hvad man kan gøre, når vi mennesker afviger fra det rationelle valg.
For mange faggrupper er det væsentligt at kunne forudsige og forstå, hvordan mennesker træffer valg. Om det er en virksomhed, som søger at forstå deres kunders adfærd, en offentlig myndighed, der vil forudsige effekten af en ny lov, eller et sygehus, som vil motivere patienter til at vælge den rette behandling, er en forståelse af, hvordan vi træffer beslutninger, helt essentiel og kan have store økonomiske og/eller politiske implikationer.
Hver eneste dag træffer vi mange forskellige valg - små (hvilke varer skal vi putte i indkøbskurven) og store (skal vi investere i en ny fabrik). Fælles for de beslutninger vi står over for er, at de involverer et valg mellem forskellige muligheder. Vores oplevelse af hvor stor en værdi en given valgmulighed har, afhænger af hvordan denne valgmulighed bearbejdes i vores kognitive system. Det er altså vigtigt, at vi forstår den menneskelige kognitions begrænsninger.
På dette kursus undersøger vi situationer, hvor vi mennesker systematisk og forudsigeligt afviger fra rationalitet og bryder med antagelserne om, at vi vælger ud fra nogle konsistente præferencer. Disse afvigelser har deres fundament i grænsefladen mellem psykologi og økonomi og viden fra økonomisk og psykologisk forskning har i de seneste år væsentligt har ændret vores syn på menneskelig adfærd ved store som små valg.
Dit udbytte
Efter deltagelse i kurset vil du:
- Have fået indsigt i den nyeste viden om menneskelige beslutningstagningsprocesser samt set eksempler på, hvordan denne viden kan anvendes i forskellige typer situationer.
- Opnået en forståelse for hvilke konsekvenser ikke-rationel menneskelig beslutningstagning har.
- Have fået kendskab til de psykologiske og økonomiske principper, der påvirker, hvordan vi vurderer forskellige valg.
- Have fået indsigt i hjernens begrænsninger, og hvordan vores system bearbejder information i beslutningssituationer.
- Have fået nogle tommelfingerregler til, hvordan man kan ”nudge” folk til at træffe bedre beslutninger.
Kursusindhold
På kurset vil du få en forståelse for, hvorfor mennesker ikke altid træffer rationelle valg, og du vil opnå en viden om de systematiske principper, der ligger bag ved de tilsyneladende irrationelle valg. Vi vil gennemgå en række praktiske eksempler fra berømte forskningsstudier og snakke om hvordan eksemplerne klarlægger systematiske brud på rationalitet. I løbet af kurset vil deltagerne medvirke i mindre eksperimentelle forsøg. Derudover vil vi inddrage eksempler fra den ”virkelige verden” og diskutere, hvordan man i praksis kan implementere den tilegnede viden. Der vil blive mulighed for, at udvalgte cases blandt deltagerne kan drøftes. Kurset afholdes på dansk, men nogle af oplæggene vil foregå på engelsk, ligesom det meste af litteraturen er på engelsk.
Deltagere
Kurset er tiltænkt fagprofessionelle, der arbejder med – og er afhængige af – forbruger-, kunde-, borger- eller medarbejderforventninger samt deres adfærd; fx i finanssektoren, detailhandlen, sundhedssystemet, offentlige myndigheder, reklame- og markedsføringsbranchen, HR-professionelle m.fl.
Det forventes at deltagerne har mindst en bacheloruddannelse eller tilsvarende forudsætninger.
Se "Dit udbytte"
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 10
- Holdundervisning
- 35
- I alt
- 45
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseIngen
- Bedømmelsesform
- Ingen bedømmelse
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Ingen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- CSU2015001
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 5 dage
- Placering
- Sommer
17. - 21. august 2015
- Skemagruppe
- Kl. 9-17
- Kursuskapacitet
- 24 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
DKK 19.000 ekskl. moms.
- Studienævn
- Indtægtsdækket virksomhed
Udbydende institutter
- Institut for Psykologi
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Alexander Christopher Sebald (16-646f687b647167687531766865646f674368667271316e7831676e)
- Carsten Søren Nielsen (15-4563747576677030506b676e7567704267657170306d7730666d)
- Frederik Roose Øvlisen (3-6874714267657170306d7730666d)