AØKK08209U Interdisciplinær problemløsning: Cases fra arbejdsmarkedet i Grønland

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Interdisciplinary problem solving: Cases from the labour market in Greenland

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i økonomi
Kursusindhold

Dimittender fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet bliver efter deres uddannelse ofte ansat på arbejdspladser, hvor de skal løse problemstillinger i samarbejde med kolleger med en anden akademisk baggrund. Derudover bliver mange af dimittenderne ansat i forskellige former for konsulent- og rådgivningshuse, hvor man ofte bevidst forsøger at skabe en tværfaglig arbejdsplads. I lyset af dette, er formålet med dette kursus at give studerende erfaringer med tværfagligt arbejde og med at anvende deres akademiske færdigheder på praktiske problemer fra erhvervslivet og den offentlige sektor. I kurset vil eksterne partnere (grønlandske virksomheder og offentlig forvaltning) præsentere de studerende for konkrete problemstillinger fra deres hverdag. I løbet af semesteret skal de studerende herefter arbejde med problemstillingerne i tværfaglige grupper bestående af studerende fra Psykologi, Økonomi og Statskundskab. Arbejdet vil foregå i samarbejde med den eksterne partner og vil munde ud i en endelig rapport, som den eksterne partner skal kunne drage nytte af i fremtiden.

Målbeskrivelser

Kursets målsætning er at sætte de studerende i stand til at:

  • identificere og formulere problemstillinger i en virkelig case med udgangspunkt i deres egen akademiske baggrund;
  • formidle deres observationer og tilgang (koncepter, teori, metode, grundlæggende antagelser) til personer, der har en anden akademisk bagrund;
  • forstå, acceptere og integrere bidrag fra andre fagdiscipliner i analysen af en case;
  • samarbejde med kollegaer fra andre fagretninger på et projekt.
  • kommunikere resultatet af tværfagligt akademisk arbejde til praktikere.

Pensum:
Opdateres senere

700 sider (600 obligatoriske, 100 valgfrie)

Kvalifikationer svarende til en afsluttet bachelorgrad i økonomi, statskundskab eller psykologi.
3 timers forelæsning pr. uge i 14 uger.

Kurset vil bestå af tre dele:
1. klasseundervisning med forskellige oplæg samt diskussion af gruppernes arbejde med deres cases
2. selvstændigt arbejdet med cases i grupperne, herunder muligvis en feltrejse til Grønland
3. løbende feedback og vejledning fra underviserne til grupperne og de enkelte studerende

Klasseundervisningen vil ligge på følgende datoer (bemærk at der er 75% mødepligt):

Mandag d. 2/2, 10-13
Fredag d. 6/2, 10-13
Fredag d. 13/2, 10-13
Fredag d. 20/2, 10-13
Mandag d. 23/2, 10-13
Fredag d. 27/2, 10-13
Fredag d. 13/3, 10-13
Fredag d. 10/4, 10-13
Fredag d. 24/4, 10-13
Fredag d. 8/5, 10-13

Lokale:
Tid og sted for forelæsninger og holdundervisning kan ses ved at trykke på linket under "Se skema". 15F står for Forår 2015.

Feltrejsen til Grønland vil ligge i uge 13. Deltagelse i feltrejsen til Grønland er ikke obligatorisk idet en vis egenbetaling bør påregnes, men der vil blive ansøgt om støttemidler til at dække så mange af de studerendes rejseudgifter som muligt.
Informationsmøde:
For dem som gerne vil høre mere om kurset inden tilmelding vil der blive afholdt informationsmøde omkring kurset d 19. november 2014 kl. 15-16.30 på CSS i lokale 26.2.21 og igen d. 27 november kl. 15-16.30 på CSS i lokale 26.3.24.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,5
  • Forberedelse
  • 163,5
  • Forelæsninger
  • 42
  • I alt
  • 206,0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 60 min med opsyn.
Eksamen består af tre elementer, hvoraf to foregår i grupper og en er individuel:
1. En kollektiv mundtlig præsentation for den eksterne partner leveret af hele gruppen samlet (ca 60 min inkl votering).
2. Aflevering af en gennem semesteret kort kollektivt skrevet ’akademisk’ grupperapport (max 5 sider) om de teoretiske og metodiske argumenter, der ligger til grund for konklusioner/​løsningsforslag/​foreslåede indsatser. Raporten præsenteres for den eksterne partner i den mundtlige præsentation
3. En gennem semesteret kort individuelt skrevet refleksionsrapport omkring substantielle og processuelle/metodiske aspekter af det interdisciplinære samarbejde.
De tre elementer sammenvejes til en individuel karakter.
Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse og 75% fremmøde
Hjælpemidler

Til det skriftlige arbejde må alle hjælpemidler anvendes.

Til den mundtlige eksamen må grupperapporten medtages.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
For forårssemesteret 2015: Uge 22-26 Både den skriftlige gruppeopgave og den individuelle opgave skal afleveres 18. maj 2015 Den mundtlige eksamen ligger i eksamensperioden og udmeldes senere. Mere information om eksamen findes på https://intranet.ku.dk/polit_ba/eksamen/Sider/default.aspx
Reeksamen
Mundtlig på baggrund af den tidligere afleverede skriftlige gruppeopgave og indidviduelle opgave.
Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.