AØKB08017U Makroøkonomi A
Macroeconomics A
Faget videreudvikler langsigtsdelen af Økonomiske Principper B.
I Makro A opstilles og analyseres alternative formelle modeller til
forståelse af de langsigtede, trendmæssige tendenser i de vigtigste
makroøkonomiske variable, såsom aggregeret indkomst og forbrug (per
capita), indkomstfordeling, realløn og realrente,
nettofordringsposition overfor udlandet, teknologisk niveau og
produktivitet samt ledighed. I sammenhæng hermed præsenteres
empirisk materiale under anvendelse af simple statistiske metoder.
Faget bygger op til Makro B ved at beskrive det forankringspunkt,
økonomiens fluktuationer foregår omkring. Det bygger også op til
Makro C ved at omfatte de mest fundamentale versioner af de
langsigtsmodeller, som også indgår i Makro C.
De studerende skal lære de vigtigste såkaldte stiliserede empiriske fakta om økonomisk vækst og strukturel ledighed at kende, og de skal kende til og forstå den række af økonomisk teoretiske modeller, som i kurset inddrages til forklaring af disse fakta og til forståelse af økonomiens trendmæssige udvikling i det hele taget.
En vigtig kundskab, der begyndende skal erhverves i dette
kursus, er selvstændig opstilling og analyse af formelle,
makroøkonomiske modeller, som af type er som kendt fra faget, men
som kan være variationer heraf. Der vil typisk være tale om
modeller, som er formulerede som, eller er tæt på at være
formulerede som, egentlige generelle ligevægtsmodeller. En del af
denne kundskab består i en verbal formidling af en forståelse af
modellernes egenskaber.
En anden vigtig kundskab er at kunne koble teori og empiri, så
empirisk materiale kan tilvejebringes og analyseres på en måde, der
er afklarende i forhold til teorien. Igen er verbal formidling af
de konklusioner, der kan drages ud af samspillet mellem teori og
empiri, en vigtig del af den beskrevne færdighed.
De typer af modeller, der skal kunne analyseres, omfatter modeller
for lukkede såvel som for åbne økonomier, statiske såvel som
dynamiske modeller, dynamiske modeller med såvel diskret tid som
kontinuert tid. Modellerne skal både kunne analyseres generelt og
ved numerisk simulation (sidstnævnte dog kun af ikke-stokastiske
dynamiske modeller i diskret tid).
De studerende skal opnå færdigheder i at foretage økonomiske analyser i de typer af modeller, faget beskæftiger sig med, herunder analyser af strukturelle, økonomisk politiske indgreb og formidle analysens indsigter.
Pensum:
Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, “Introducing
Advanced Macroeconomics: Growth and Business Cycles”. 2. udgave
(2010). Følgende er pensum:
Kapitel 1 (minus afsnit 1.6) samt 2-12
Der forudsættes kendskab til regressionsanalyse svarende til bogens Appendiks herom.
Opgaveregning ved holdundervisningen tager i et vist omfang form af “lærerstyret gennemgang”, men studerende søges i vid udstrækning aktiveret i forskellige former, som alle baserer sig på hjemmeforberedelse: Indspark fra de studerende ved den lærerstyrede gennemgang, decideret gennemgang af (dele af) opgaver ved studerende, gruppearbejde i timerne, korte “regn-selv-pauser”, summegrupper mv.
I tilknytning til holdundervisningen stilles der 10 mindre skriftlige hjemmeopgaver og én eksamenslignende frivillig lynprøve. Bortset fra lige i starten og slutningen af semestret er der dermed aflevering hver uge. Opgaverne vil blive gennemgået og diskuteret på holdene, når besvarelserne er afleveret. For disse opgavers vedkommende vil gennemgangen i særlig høj grad foregå med involvering af de studerende.
Tid og sted:
Tid og sted for forelæsninger og holdundervisning kan ses ved at trykke på et af linkene under "Se skema". 15F står for Forår 2015, 14E står for efterår 2014.
Første forelæsningsgang i forårssemesteret starter 4. februar 2015 kl 10.00. Holdundervisningen starter i uge 7.
Første forelæsningsgang i efterårssemesteret starter 3. september 2014. Holdundervisningen starter i uge 37.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 119
- Forelæsninger
- 42
- Øvelseshold
- 42
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Skriftlig eksamen af 3 timers varighed uden hjælpemidler.
- Krav til indstilling til eksamen
- Der stilles i løbet af semestret 8-10 hjemmeopgaver samt 1 lynprøve. Heraf skal 7 være afleveret af den studerende og godkendt af holdlæreren som forudsætning for at kunne gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
20 % ekstern censur
- Eksamensperiode
- For forårssemesteret 2015: Uge 22-26 Skriftlig eksamen: 24. juni 2015 kl 12-15 For efterårssemesteret 2014: Uge 51, 2014 til og med uge 4, 2015 Skriftlig eksamen: 22. december 2015 kl 14-17 Den skriftlige eksamen foregår på Peter Bangsvej 36, 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/ Mere information om eksamen findes på https://intranet.ku.dk/polit_ba/eksamen/Sider/default.aspx
- Reeksamen
- Samme som ordinær. Ved få tilmeldte kan eksamensformen ændres til en mundtlig prøve med aflevering af synopsis. Bemærk at reeksamensdatoen dermed kan ændres.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKB08017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Efterår (uge 36-51)
Forår (uge 6-21) - Efter- og videreuddannelse
- Pris
320 kr. pr. ECTS
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Kursusansvarlige
- Hans Jørgen Whitta-Jacobsen (5-6d646672654368667271316e7831676e)
Efterår - Casper Worm Hansen
(18-676577746976327b737671326c65727769724469677372326f7932686f)
Forår
Undervisere
Forår 2015:
Hold 1: Srdjan Zakula
Hold 2: nedlagt
Hold 3: Helene Normann Rønnow
Efterår 2014:
Hold 1: Oprettes ikke
Hold 2: Helene Normann Rønnow
Hold 3: Goutham Jørgen Surendran
Hold 4: Martin Kærgaard Hoffmann
Hold 5: Srdjan Zakula
Hold 6: Jon Egeris Karstoft
Hold 7: Rasmus Berg
Hold 8: Kasper Hjalager Albrechtsen
Hold 9: Teis Bay Andersen
Hold 10: Morten Puck