ASTK12608U Seminar: Når PR og journalistisk støder sammen

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Seminar: When PR and journalism clashes

Kursusindhold

Nogle offentlige institutioner og virksomheder synes at flyde på en sky af positiv omtale, mens andre kæmper for at blive bemærket. Nogle synes endda at tiltrække negative overskrifter på daglig basis. At tråde mediernes nål med politiske budskaber er en udfordrende, men afgørende taktik for alle offentlige institutioner.

Dette kursus gennemgår samspillet og sammenhængen mellem journalistik og public relations, set med offentlige institutioners briller. Hvordan påvirker den ene den anden? Hvad sker der, når to erhverv kolliderer i et felt med uformulerede regler? Og hvordan navigerer man i det? De fleste kommunikationsfag ser samspillet mellem medier og (offentlige) virksomheder med virksomhedens briller. Det er en én-øjet approach. Men dette kursus - co-undervist af en lobbyist/public relations manager og en radiovært og tidligere erhvervsredaktør - vil give en meget hands-on forståelse af, hvad der sker præcis dér, hvor de to mødes.  Som noget andet unikt afsluttes kurset af et gennemprøvet rollespil, hvor de studerende får lov at teste, hvad de har lært på realistiske PR-kriser, som de skal håndtere.

 

Seminaret vil undersøge følgende temaer, som hver er et spejlbillede af hinanden: først anskues problemet fra PR-siden, bagefter anskues det samme problem fra journalist-siden.

 

Hvad skal offentlige virksomheder med PR?

Hvad sker der, når PR møder journalisten?

Hvordan man skruer en PR-strategi sammen

Hvordan journalisten skruer PR-strategien fra hinanden igen

Hvordan fungerer PR-afdelingerne?

Hvordan fungerer medierne?

Hvordan sælger man sin historie?

Hvordan og hvornår køber journalisterne historien?

Hvad gør PR-folk, når krisen rammer?

Hvad gør journalister, når krisen rammer?

Rollespil

Kompetencebeskrivelse

Seminaret giver de studerende en meget konkret forståelse af, hvordan man fremmer sin offentlige virksomheds/institution i samarbejdet med journalister. Gennem både teoretiske tilgange, praktiske tilgange og konkrete øvelser vil de studerende få afmystificeret samarbejdet med journalister og lære, hvordan vejen til succes med sin politiske kommunikation går gennem en forståelse for, hvad begge parter skal have ud af samarbejdet.  

Målbeskrivelser

Forstå teorien bag grundlæggende PR.

Forstå forholdet mellem områderne PR og journalistik, og historien bag det

Oplev praktisk PR-arbejde og forstå den grundlæggende mekanik bag journalistik,  set fra et medieperspektiv samt fra et PR-perspektiv

Tilegn de grundlæggende færdigheder, der kræves til at kommunikere med journalister

 

Burns, Lynette. Understanding Journalism, 2002.

Henderson, Davis. Making News, 2006.

Ries & Ries: The Fall of Advertising and the Rise of PR

De indholdsmæssige forudsætninger er en grundlæggende forståelse for, hvordan offentlige institutioner fungerer og bedriver politik. En BA i et samfundsrelateret fag forudsættes. Det vil være en stor fordel, hvis den studerende følger nyhedsudviklingen dagligt.
Udover den teoretiske undervisning vil seminaret gå i dybden med en lang række konkrete nyhedshistorier/​PR-situationer som oplevet af de to lærere selv. De studerende vil skulle løse konkrete kommunikationsopgaver undervejs i timerne. Seminaret afsluttes med et egentligt rollespil, hvor deres lærte færdigheder testes på konkrete scenarier.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering
Faget afsluttes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaropgaven bedømmes af underviser med "Bestået/Ikke-bestået"