ASTK12602U SEMINAR:Fattigdom og ulighed i den vestlige verden
SEMINAR: Poverty and inequality in the western world
(Kurset kan vælges som valgfag i specialiseringen Politisk Teori)
Det er få problemstillinger, der vækker så intens debat som fattigdom og ulighed. Og det er med god grund: Udryddelsen af fattigdom og begrænsningen af ekstrem ulighed har været nogle af de helt centrale moralske motivationer for den type velfærdsstat, vi kender fra den vestlige verden i dag. Så langt er de fleste enige, at fattigdom og ekstrem ulighed er problemer der skal bekæmpes. Men enigheden om at fattigdom og visse typer uligheder udgør moralske problemer som skal bekæmpes, synes lammet af en lige så stor uenighed om, hvad begreberne faktisk betyder, til at det kan omsættes til politisk praksis.
På dette seminar angriber vi problemstillingerne fra et politisk teoretisk perspektiv og forsøger at finde en forståelse af begreberne, der kan virke som fælles grundlag på tværs af politiske skel. Vi vil forsøge at besvare spørgsmål som ”findes der fattigdom i Danmark?”, ”har vi for meget ulighed?”, og ”hvad er egentlig forholdet mellem fattigdom og ulighed?”.
Vi starter med at dykke ned i den politiske teori og læser nogle af de mest anerkendte svar på, hvordan vi skal forstå problemstillinger, der relaterer sig til fattigdom og ulighed, med ambitionen om, at vi kan bruge den politiske teori til at sige noget fornuftigt om vores praktiske virkelighed. Vi vil senere i forløbet anvende den politiske teori til at vurdere fattigdoms- og ulighedsanalyser af vestlige samfund, herunder særligt Danmark. På baggrund af de nyeste rapporter og analyser om fattigdom og ulighed afsluttes seminaret med diskussioner om, hvorvidt fattigdom og ulighed udgør reelle problemer i lande som Danmark.
Foreløbig plan for undervisningsgange:
1 | Introduktion |
|
|
| Del 1: Egalitarisme |
2 | Liberal retfærdighed: egalitarisme I |
3 | Liberal retfærdighed: egalitarisme II |
4 | Lighed i hvad: Ressourcer eller velfærd? |
5 | Lighed i hvad: Muligheder og evner |
6 | Demokratisk egalitarisme |
|
|
| Del 2: Fattigdom |
7 | Fattigdom som absolut eller relativ? |
8 | Metodiske tilgange: Budget- og indkomsttilgangene |
9 | Metodiske tilgange: Subjektive og afsavnstilgange |
|
|
| Del 3: Teori i praksis |
10 | Fattigdom i Danmark |
11 | Ulighed i Danmark |
12 | Fattigdom og ulighed i andre vestlige lande |
|
|
13 | Afslutning |
Kompetencebeskrivelse:
Seminar skal udvikle de studerendes kompetencer til at læse og anvende politiske teoretiske tekster til at forholde sig til konkrete forhold omkring fattigdom og ulighed i den vestlige verden. Dette indebærer at få kendskab til centrale metoder til opgørelsen af fattigdom og ulighed, og kunne forholde sig kritisk til dem på baggrund af politisk teoretiske argumenter.
Faget egner sig således både til personer som ønsker at arbejde direkte med konkrete analyser af fattigdom og ulighed, fx i et ministerium, en kommune, en tænketank eller i en national eller international organisation som beskæftiger sig med problemstillingerne, og personer som gerne vil fortsætte med at arbejde med politisk teori i den akademiske verden.
Seminarets målsætning er, at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
Beskrive begreberne fattigdom og ulighed, og forholdet mellem disse
Beskrive konkrete samfundsmæssige problemer angående fattigdom og ulighed
Præsentere, sammenligne og analysere teoretiske hovedretninger vedrørende fattigdom og ulighed, og vurdere deres styrker og svagheder.
Beskrive og anvende forskellige tilgange og metoder til opgørelser af fattigdom og ulighed, og kunne vurdere deres styrker og svagheder ud fra et politisk teoretisk perspektiv
Følgende litteratur er en foreløbig litteraturliste. Læg mærke til at der vil blive læst uddrag af bøgerne og at det derfor højst vil være nødvendigt at købe et par bøger. Resten er, eller vil blive gjort, tilgængelige på andre måder.
En endelig pensumliste vil forelægge ved seminarets start.
Pensum til ’Fattigdom og ulighed i den vestlige verden’
Anderson, Elizabeth S. (1999) ‘What is the Point of Equality?’ Ethics, 109/2: 287-337
Armstrong, Chris (2006) Rethinking Equality: The Challenge of Equal Citizenship Manchester University Press: 55-77
Cohen, G.A. (1993) ‘Equality of What? On Welfare, Goods and Capabilities’ in Amartya Sen and Martha Nussbaum (eds.) The Quality of Life Oxford: Oxford University Press: 9-29
Dworkin, Ronald (1981) ‘What is Equality? Part 2 Equality of Resources’ Philosophy and Public Affairs, 10/4: 283-345
Dworkin, Ronald (2003) ‘Equality, Luck and Hierarchy’ Philosophy and Public Affairs 31/2: 190-198
Freeman, Samuel (2007) Rawls New York: Routledge: 86-140
Iceland, John (2012) Poverty in America : A Handbook Berkeley: University of California Press, 2012: 20-37
Indenrigsministeriet Familiernes Økonomi – fordeling, fattigdom og incitamenter (2014): 119-235
Keilman, Nico, Jan Lyngstad, Hilde Bojer & Ib Thomsen (1997) Poverty and Economic Inequality in Industrialized Western Societies Oslo: Scandinavian University Press: 3-31
Lister, Ruth (2004) Poverty Polity: 12-36
Nolan, Brian and Christopher T. Whelan (1996) Resources, Deprivation, and Poverty Oxford: Clarendon Press: 10-22
Nolan, Brian and Christopher T. Whelan (2011) Poverty and Deprivation in Europe Oxford: Oxford University Press: 11-35
Pogge, Thomas (2010) ’A Critique of the capability approach’ in Harry Brighouse and Ingrid Robeyns (eds.) Measuring Justice Cambridge: Cambridge University Press: 17-61
Rawls, John (1982) ‘Social Unity and Primary Goods’ in Samuel Freeman (ed.) Collected Papers (1999) Cambridge: Harvard University Press: 359-387
Rawls, John (1997) ‘The idea of Public Reason Revisited’ in Samuel Freeman (ed.) Collected Papers (1999) Cambridge: Harvard University Press: 573-615
Rawls, John (2001) Justice as Fairness: A Restatement Harvard University Press: 1-80, 168-176
Robeyns, Ingrid (2011) ’Justice as Fairness and the Capability Approach’ in Kaushik Basu & Ravi Kanbur (eds.) Arguments for a Better World: Essays in Honor of Amartya Sen. Volume I: Ethics, Welfare and Measurement Oxford: Oxford University Press: 397-413
Saunders, Peter (2011) Down and Out: Poverty and Exclusion in Australia Bristol: The Policy Press: 83-113
Scheffler, Samuel (2003) ‘What is Egalitarianism?’ Philosophy and Public Affairs 31/1: 5-39.
Scheffler, Samuel (2003) ‘Equality as the Virtue of Sovereigns: a reply to Ronald Dworkin’ Philosophy and Public Affairs 31/2: 199-206
Sen, Amartya (1983) ‘Poor, Relatively Speaking’ Oxford Economic Papers, 35/2: 153-169
Sen, Amartya (1985) ‘A Sociological Approach to the Measurement of Poverty – A reply to Professor Peter Townsend’ Oxford Economic Papers, 37/4: 669-676
Sen, Amartya (1993) ‘Capability and Well-Being’ in Amartya Sen and Martha Nussbaum (eds.) The Quality of Life Oxford: Oxford University Press: 30-53
Social- og Integrationsministeriet (2013) En dansk fattigdomsgrænse – analyser of forslag til opgørelsesmetoder (2013): 3-188
Townsend, Peter (1993) The International Analysis of Poverty Harvester Wheatsheaf: 27-39
Townsend, Peter (1985) ‘A Sociological Approach to the Measurement of Poverty – A Rejoinder to Professor Amartya Sen’ Oxford Economic Papers, 37/4: 659-668
Wolff, Jonathan & Avner De-Shalit (2007) Disadvantage, Oxford University Press: 19-128
Der er ingen formelle forudsætninger.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 66
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 112
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig aflevering. Faget afrundes med en individuel seminaropgave.
- Krav til indstilling til eksamen
- En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaropgaven bedømmes med bestået/ikke-bestået
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12602U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
Uge 6-20/21
- Skemagruppe
- C (man 13-17 + ons 8-17)
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Esben Høgh (2-73764e7774813c79833c7279)
Fagkoordinator: Peter Nedergaard