ASTK12602U SEMINAR:Fattigdom og ulighed i den vestlige verden

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

SEMINAR: Poverty and inequality in the western world

Kursusindhold

(Kurset kan vælges som valgfag i specialiseringen Politisk Teori)

Det er få problemstillinger, der vækker så intens debat som fattigdom og ulighed. Og det er med god grund: Udryddelsen af fattigdom og begrænsningen af ekstrem ulighed har været nogle af de helt centrale moralske motivationer for den type velfærdsstat, vi kender fra den vestlige verden i dag. Så langt er de fleste enige, at fattigdom og ekstrem ulighed er problemer der skal bekæmpes. Men enigheden om at fattigdom og visse typer uligheder udgør moralske problemer som skal bekæmpes, synes lammet af en lige så stor uenighed om, hvad begreberne faktisk betyder, til at det kan omsættes til politisk praksis.

På dette seminar angriber vi problemstillingerne fra et politisk teoretisk perspektiv og forsøger at finde en forståelse af begreberne, der kan virke som fælles grundlag på tværs af politiske skel. Vi vil forsøge at besvare spørgsmål som ”findes der fattigdom i Danmark?”, ”har vi for meget ulighed?”, og ”hvad er egentlig forholdet mellem fattigdom og ulighed?”.

Vi starter med at dykke ned i den politiske teori og læser nogle af de mest anerkendte svar på, hvordan vi skal forstå problemstillinger, der relaterer sig til fattigdom og ulighed, med ambitionen om, at vi kan bruge den politiske teori til at sige noget fornuftigt om vores praktiske virkelighed. Vi vil senere i forløbet anvende den politiske teori til at vurdere fattigdoms- og ulighedsanalyser af vestlige samfund, herunder særligt Danmark. På baggrund af de nyeste rapporter og analyser om fattigdom og ulighed afsluttes seminaret med diskussioner om, hvorvidt fattigdom og ulighed udgør reelle problemer i lande som Danmark. 

 

Foreløbig plan for undervisningsgange:

1

Introduktion

 

 

 

Del 1: Egalitarisme

2

Liberal retfærdighed: egalitarisme I

3

Liberal retfærdighed: egalitarisme II

4

Lighed i hvad: Ressourcer eller velfærd?

5

Lighed i hvad: Muligheder og evner

6

Demokratisk egalitarisme

 

 

 

Del 2: Fattigdom

7

Fattigdom som absolut eller relativ?

8

Metodiske tilgange: Budget- og indkomsttilgangene

9

Metodiske tilgange: Subjektive og afsavnstilgange

 

 

 

Del 3: Teori i praksis

10

Fattigdom i Danmark

11

Ulighed i Danmark

12

Fattigdom og ulighed i andre vestlige lande

 

 

13

Afslutning

 

Kompetencebeskrivelse:

Seminar skal udvikle de studerendes kompetencer til at læse og anvende politiske teoretiske tekster til at forholde sig til konkrete forhold omkring fattigdom og ulighed i den vestlige verden. Dette indebærer at få kendskab til centrale metoder til opgørelsen af fattigdom og ulighed, og kunne forholde sig kritisk til dem på baggrund af politisk teoretiske argumenter.

Faget egner sig således både til personer som ønsker at arbejde direkte med konkrete analyser af fattigdom og ulighed, fx i et ministerium, en kommune, en tænketank eller i en national eller international organisation som beskæftiger sig med problemstillingerne, og personer som gerne vil fortsætte med at arbejde med politisk teori i den akademiske verden.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er, at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive begreberne fattigdom og ulighed, og forholdet mellem disse

  • Beskrive konkrete samfundsmæssige problemer angående fattigdom og ulighed

  • Præsentere, sammenligne og analysere teoretiske hovedretninger vedrørende fattigdom og ulighed, og vurdere deres styrker og svagheder.

  • Beskrive og anvende forskellige tilgange og metoder til opgørelser af fattigdom og ulighed, og kunne vurdere deres styrker og svagheder ud fra et politisk teoretisk perspektiv

Følgende litteratur er en foreløbig litteraturliste. Læg mærke til at der vil blive læst uddrag af bøgerne og at det derfor højst vil være nødvendigt at købe et par bøger. Resten er, eller vil blive gjort, tilgængelige på andre måder.

En endelig pensumliste vil forelægge ved seminarets start.

 

Pensum til ’Fattigdom og ulighed i den vestlige verden’

Anderson, Elizabeth S. (1999) ‘What is the Point of Equality?’ Ethics, 109/2: 287-337

Armstrong, Chris (2006) Rethinking Equality: The Challenge of Equal Citizenship Manchester University Press: 55-77

Cohen, G.A. (1993) ‘Equality of What? On Welfare, Goods and Capabilities’ in Amartya Sen and Martha Nussbaum (eds.) The Quality of Life Oxford: Oxford University Press: 9-29

Dworkin, Ronald (1981) ‘What is Equality? Part 2 Equality of Resources’ Philosophy and Public Affairs, 10/4: 283-345

Dworkin, Ronald (2003) ‘Equality, Luck and Hierarchy’ Philosophy and Public Affairs 31/2: 190-198

Freeman, Samuel (2007) Rawls New York: Routledge: 86-140

Iceland, John (2012) Poverty in America : A Handbook Berkeley: University of California Press, 2012: 20-37

Indenrigsministeriet Familiernes Økonomi – fordeling, fattigdom og incitamenter (2014): 119-235

Keilman, Nico, Jan Lyngstad, Hilde Bojer & Ib Thomsen (1997) Poverty and Economic Inequality in Industrialized Western Societies Oslo: Scandinavian University Press: 3-31

Lister, Ruth (2004) Poverty Polity: 12-36

Nolan, Brian and Christopher T. Whelan (1996) Resources, Deprivation, and Poverty Oxford: Clarendon Press: 10-22

Nolan, Brian and Christopher T. Whelan (2011) Poverty and Deprivation in Europe Oxford: Oxford University Press: 11-35

Pogge, Thomas (2010) ’A Critique of the capability approach’ in Harry Brighouse and Ingrid Robeyns (eds.) Measuring Justice  Cambridge: Cambridge University Press: 17-61

Rawls, John (1982) ‘Social Unity and Primary Goods’ in Samuel Freeman (ed.) Collected Papers (1999) Cambridge: Harvard University Press: 359-387

Rawls, John (1997) ‘The idea of Public Reason Revisited’ in Samuel Freeman (ed.) Collected Papers (1999) Cambridge: Harvard University Press: 573-615

Rawls, John (2001) Justice as Fairness: A Restatement Harvard University Press: 1-80, 168-176

Robeyns, Ingrid (2011) ’Justice as Fairness and the Capability Approach’ in Kaushik Basu & Ravi Kanbur (eds.) Arguments for a Better World: Essays in Honor of Amartya Sen. Volume I: Ethics, Welfare and Measurement Oxford: Oxford University Press: 397-413

Saunders, Peter (2011) Down and Out: Poverty and Exclusion in Australia Bristol: The Policy Press: 83-113

Scheffler, Samuel (2003) ‘What is Egalitarianism?’ Philosophy and Public Affairs 31/1: 5-39.

Scheffler, Samuel (2003) ‘Equality as the Virtue of Sovereigns: a reply to Ronald Dworkin’ Philosophy and Public Affairs 31/2: 199-206

Sen, Amartya (1983) ‘Poor, Relatively Speaking’ Oxford Economic Papers, 35/2: 153-169

Sen, Amartya (1985) ‘A Sociological Approach to the Measurement of Poverty – A reply to Professor Peter Townsend’ Oxford Economic Papers, 37/4: 669-676

Sen, Amartya (1993) ‘Capability and Well-Being’ in Amartya Sen and Martha Nussbaum (eds.) The Quality of Life Oxford: Oxford University Press: 30-53

Social- og Integrationsministeriet (2013) En dansk fattigdomsgrænse – analyser of forslag til opgørelsesmetoder (2013): 3-188

Townsend, Peter (1993) The International Analysis of Poverty Harvester Wheatsheaf: 27-39

Townsend, Peter (1985) ‘A Sociological Approach to the Measurement of Poverty – A Rejoinder to Professor Amartya Sen’ Oxford Economic Papers, 37/4: 659-668

Wolff, Jonathan & Avner De-Shalit (2007) Disadvantage, Oxford University Press: 19-128

Fagets primære område er politisk teori og den primære forudsætning er derfor interesse for normative politisk teoretiske spørgsmål. Derudover indeholder faget elementer fra både sociologi og den mere klassiske statskundskab, så det er en fordel hvis deltagerne interesserer sig for hvordan politisk teori kan anvendes i praksis.

Der er ingen formelle forudsætninger.
Seminaret vil være bygget op omkring en kombination af oplæg fra underviseren og diskussion blandt de studerende. Deltagelse i undervisningen vil være et krav for at bestå.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 66
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 112
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering. Faget afrundes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaropgaven bedømmes med bestået/ikke-bestået