ASTK12601U SEMINAR:Radikalt demokrati og revolutionernes politiske teori

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

SEMINAR: Radical Democracy and the Political Theory of Revloution

Kursusindhold

(Kurset kan vælges som valgfag i specialiseringen Politisk Teori)

Moderne politik er karakteriseret ved revolution. Det moderne politiske landskab og den moderne politiske forestillingsverden er på afgørende vis formet af revolutionerne i Amerika, Frankrig, England, Tyskland, Rusland og Kina. Revolutionære omvæltninger og ønsket om demokrati og selvbestemmelse former vores nutid fra det Arabiske Forår og Occupy-bevægelsen til demokratiske eksperimenter rundt om i Europa og Latinamerika.

Men hvad er forholdet mellem revolution og demokrati? Hvordan grundlægges varige institutioner for demokratisk selvbestemmelse gennem revolutionær politisk handling? Hvad er folkets rolle i konstitueringen af nye forfatninger? Hvad betyder revolution og demokrati egentlig? Kort sagt, hvilken politisk teori følger med disse revolutionære begivenheder, og hvordan har senere politisk teori fortolket begivenhederne og forsøgene på skabe mere demokratiske styreformer?

På dette skal seminar skal vi undersøge den revolutionære idétraditions forsøg på at skabe nye demokratiske styre- og deltagelsesformer, de paradokser og problemer den revolutionære tradition løber ind i og de radikale, demokratiske alternativer til det repræsentative demokrati, som den revolutionære tradition gennem historien har fremsat.

 

Seminaret vil være struktureret i to overordnede dele, en politisk teoretisk og en idéhistorisk. Den politisk teoretiske del vil undersøge sammenhængen mellem revolution, demokrati og forfatningsskabelse, mellem suverænitet og folkelig deltagelse, mellem konstitueringen af nye politiske fællesskaber og varige demokratiske institutioner. Her vil vi bl.a. læse Hannah Arendt, Carl Schmitt, Karl Marx og Sheldon Wolin og Bruce Ackerman.

Herfra tager seminaret en idéhistoriske drejning, idet vi skal undersøge tre revolutionære situationer og de dertilhørende forsøg på at etablere nye demokratiske institutioner. Det drejer sig om 1) den amerikanske revolution og forfatningsdebat fra 1776-1787, hvor vi skal læse The Federalist Papers (Hamilton, Madison og Jay), anti-føderalisternes svar (de såkaldte Anti-Federalist Papers), og Thomas Jefferson; 2) den franske revolution fra 1789-1799 og Pariserkommunen i 1871, hvor vi skal læse Jean-Jacques Rousseau, Edmund Burke, Marquis de Condorcet, Thomas Paine, Emmanuel Sieyès og Karl Marx, og endelig 3) den rådsdemokratiske tradition i det 20. århundredes Europa, hvor vi læser Hannah Arendt, G.D.H. Cole, Antonio Gramsci og Cornelius Castoriadis.

 

Ved alle tre historiske begivenheder vil vi diskutere forholdet mellem revolution og demokrati, udfordringerne, problemerne og paradokserne ved at grundlægge af nye politiske systemer, forholdet mellem folket og forfatningen, radikale, demokratiske styreformer såsom rådet, kommunen og føderationen og deres relation til det repræsentative demokrati samt de mest prægnante indsigelser mod den revolutionære tradition og det radikale demokrati. Kurset afsluttes med en diskussion af radikale, demokratiske eksperimenter i nutiden (eksempelvis Occupy i USA, Den Kommende Opstand i Frankig, Indignados i Spanien, anarkister i Grækenland, det Arabiske Forår), og stiller spørgsmålet om vi kan lære noget af den lange revolutionære tradition i forhold til nutidens politiske udfordringer.

Kompetencebeskrivelse:

Seminaret giver den studerende redskaber til at forstå og analysere nutidige demokratiske kampe og revolutionære situationer i lyset af den rige og mangfoldige revolutionær-demokratiske tradition, som har formet vestlig politik og politikforståelse.

Målbeskrivelser

Seminarets formål er at sætte den studerende i stand til at:

  • Præsentere forskellige opfattelse af sammenhængen mellem demokrati, revolution og forfatningsskabelse i moderne politisk teori.
  • Analysere forskellige (idé)historiske debatter om revolutionære omvæltninger, folkelig deltagelse og demokratiske, institutionelle nydannelser.
  • Sammenligne historiske, revolutionære begivenheder og forfatningsændringer (dvs. kursets tre historiske situationer) samt sammenligne forskellige teoretiske opfattelser af radikalt demokrati og revolutionær politik.
  • Relatere seminarets teoretiske overvejelser til kursets idéhistoriske cases.
  • Vurdere den revolutionære traditions betydning, indflydelse og brugbarhed for nutidige demokratiske kampe og demokratiske eksperimenter.
  1. Introduktion: Radikalt demokrati og revolutionens politiske teori

 

  1. Den konstituerende magt
  • Andreas Kalyvas (2005), “Popular Sovereignty, Democracy, and the Constituent Power”, Constellations, Vol. 12: 2, pp. 223-244.
  • Martin Loughlin (2014), “The Concept of Constituent Power”, European Journal of Political Theory, Vol. 13:2, pp. 218-237.
  • Andreas Kalyvas (2013), “Constituent Power”,  Political Concepts (online journal), Vol. 3.1, pp. 1-34. http:/​/​www.politicalconcepts.org/​constituentpower/​

I alt: 75 sider

 

  1. Retten til revolution: Revolution og forfatning
  • Pierre Rosanvallon (2008), Counter-Democracy, pp. 125-133. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Quentin Skinner (1978), The Foundations of Modern Political Thought, pp. 284-290. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Philippe du Plessis-Mornay (1969), ‘Vindiciae, contra tyrannos or, concerning the legitimate power of a prince over the people, and of the people over a prince’ i Constitutionalism and Resistance in  the Sixteenth Century, Julian Franklin (ed.), pp.158-197. New York: Pegasus.
  • John Locke (2010), The Second Treatise of Government, kapitel 8-10, 13, 19, pp. 51-67, 76-81, 105-120. Readaclassic.com

I alt: 89 sider.

 

  1. Revolution og den konstituerende magt
  • Hannah Arendt (2006), On Revolution, kapitel 4 (side 132-170) og 5 (side 171-206). New York: Penguin Classics.

I alt: 73 sider.

 

  1. Demokrati og den konstituerende magt
  • Sheldon Wolin (1994), “Norm and Form: The Constitutionalizing of Democracy,” In: Athenian Political Thought and the Reconstruction of American Democracy, pp. 29–58. Ithaca: Cornell University Press.
  • Carl Schmitt (2008), Constitutional Theory, kapitel 8, pp. 125-136. Durham: Duke University Press.
  • Karl Marx (1992), ‘Critique of Hegel’s Doctrine of the State’, in Early Writings, pp. 74-100. New York: Penguin Classics.
  • Bruce Ackerman (1993), ‘Neo-federalism’, in Constitutionalism and Democracy, pp. 153-195. Cambridge: Cambridge University Press.

I alt: 105 sider.

 

  1. Den amerikanske revolution og forfatningsdebat I: Føderalisterne
  • Charles Kesler (1961): ‘Introduction’ in The Federalist Papers, pp. vii-xv. New York: Signet Classics.
  • Ralph Ketcham (1986): ‘Introduction: The Revolutionary Background of American Constitutional Thought’ in The Anti-Federalist Papers and the Constitutional Convention Debates, pp. ix-xxxii. New York: Signet Classics.
  • Herbert Storing (1981), What the Anti-Federalists Were For, pp. 15-24, 48-53, 71-77. Chicago: University of Chicago Press.
  • The Federalist Papers (1961) # 10, 18-20, 38-40, 49-50, pp. 71-79, 118-134, 227-250, 310-317. Charles Kesler (ed.), The Federalists Papers, New York: Signet Classics.

I alt: 104 sider.

 

  1. Den amerikanske revolution og forfatningsdebat II: Anti-føderalisterne
  • Anti-Federalist Papers (1986), pp. 188-219, 232-266, 282-293. New York: Signet Classics.
  • Thomas Jefferson, Political Writings (1999), 107-111, 382-388, 593-604. Cambridge: Cambridge University Press.

I alt: 97 sider.

 

  1. Den franske revolution I: Revolutionær forandring og folkesuverænitet
  • Gwynne Lewis (2000), ‘The French Revolution’ i Revolution and the Revolutionary Tradition in the West 1560-1991, pp. 88-109, New York: Routledge.
  • Thomas Paine (1969), The Rights of Man, pp. 135-149, 294-320. New York: Signet Classics.
  • Edmund Burke (2009), Reflections on the Revolution in France, pp. 90-98. Oxford: Oxford University Press. 
  • Emmanuel Sieyès (2003), What is the Third Estate?, i Sieyès: Political Writings, pp. 133-144. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Jean-Jacques Rousseau (2002), The Social Contract, bog 1, kapitel 5-7, bog 2, kapitel 6-8, 12 og bog 3, kapitel 2-4, 13, 17-18, pp. 162-166, 178-185, 191-193, 197-202, 218-220, 224-227. New York: Yale University Press.

I alt: 105 sider.

 

  1. Resten af kursusbeskrivelsen med litteratur vil fremgå af Absalon
  2.  

 

Relevant bacheloruddannelse (statskundskab, sociologi, filosofi, historie) og/eller kendskab og interesse for politiske teori, filosofi og idéhistorie.
Undervisningen vil bygge på nærlæsning af teoretiske, filosofiske, historiske og idéhistoriske tekster i fællesskab. Det er derfor en væsentlig forudsætning, at de studerende møder velforberedte til undervisning. Undervisningen vil bestå af oplæg af både underviser og studerende, gruppearbejde og fælles diskussion af teksterne. Aktiv deltagelse og engagement fra de studerendes side anses som kernen i faget.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 66
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 112
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering. Faget afrundes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaropgaven bedømmes med bestået/ikke-bestået