ASTK12599U SEMINAR: Politisk adfærd: Nye og klassiske perspektiver

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

SEMINAR: Political Behavior: New and classic perspectives

Kursusindhold

Formålet med dette fag er at give den studerende et overordnet kendskab til klassiske og nyere tilgange til studiet af politisk adfærd. 

Politisk adfærd er et af de mest aktive og dynamiske forskningsfelter inden for Statskundskab, særligt i USA, men også i dansk statskundskab og her på Københavns Universitet. I politisk adfærd bruger man teoretiske værktøjer fra klassiske politologi, sociologi, økonomi og psykologi til at forstå, hvordan almindelige borgere danner politiske holdninger og træffer politiske beslutninger. Typiske emner som man beskæftiger sig med er vælgeradfærd, valgdeltagelse, andre former for politisk deltagelse samt holdningsdannelse.

Faget er oplagt, hvis man er interesseret i holdningsdannelse, politisk kommunikation og forholdet mellem partier og vælgere. Da feltet overvejende bruger kvantitative metoder, er en hvis kærlighed til disse en fordel, men det er ikke en forudsætning. Faget er ikke et metodefag, men vi kommer til at diskutere implikationer af metodiske valg og lignende. På et mere grundlæggende niveau giver faget kompetencer til at forstå, hvordan almindelige borgere opfatter og reagerer på politisk information og politiske tiltag. 

Faget starter med at introducere nogle klassiske perspektiver på politisk adfærd og fokuserer derefter på nogle forskellige forklaringer (eller uafhængige variable), som står centralt for nyere forskning i feltet. En undervisningsplan, der dækker de syv uger, hvor der er undervisning, kunne se ud som følger:

  • Klassiske perspektiver I: Identitet og  gruppetilhørsforhold
  • Klassiske perspektiver II: Rationelle perspektiver \& politisk psykologi
  • Politisk adfærd som funktion af rationelle valg
  • Politisk adfærd som funktion af rationaliseringer og heuristikker
  • Politisk adfærd som funktion af social identitet
  • Politisk adfærd som funktion af social kontekst og relationer
  • Politisk adfærd som funktion af biologi og politik​

 

Kompetenceprofil

Kurset sætter de studerende i stand til at forstå og analysere, hvad der påvirker individers politiske og holdninger og adfærd. Det er centrale kompetencer inden for et hvert felt, hvor borgere, vælgere eller kunder møder det politiske system. Det kan f.eks. være, hvor man beskæftiger sig med politisk kommunikation, analyser af masseadfærd eller er interesseret i at tilrettelægge politiske beslutninger på en måde, der er mest hensigtsmæssig for dem, de omfatter. Da feltet endvidere trækker på en lang række teorier fra andre felter, har det også en mere bred relevans, da teorierne i stort omfang er overførbare til lignende adfærd og holdninger, der ikke nødvendigvis er politiske. 

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Redegøre for hovedtrækkene i de centrale teorier om politisk adfærd.
  • Præsentere specifikke hovedværker inden for politisk adfærd siden 1960’erne.
  • Sammenligne de centrale teoretiske forklaringsmekanisme i de nyere tilgange til politisk adfærd.
  • Identificere forskellige metoder, der kan anvendes til at studere politisk adfærd, og deres respektive styrker og svagheder.
  • Reflektere over meta-teoretiske standarder for teorivalg og teoribedømmelse.
  • Analysere mønstre i politisk masseadfærd ud fra en række forskellige teoretiske perspektiver.
  • Diskutere måden teori og empiri spiller sammen inden for feltet politisk adfærd.

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Redegøre for hovedtrækkene i de centrale teorier om politisk adfærd.
  • Præsentere specifikke hovedværker inden for politisk adfærd siden 1960’erne.
  • Sammenligne de centrale teoretiske forklaringsmekanisme i de nyere tilgange til politisk adfærd.
  • Identificere forskellige metoder, der kan anvendes til at studere politisk adfærd, og deres respektive styrker og svagheder.
  • Reflektere over meta-teoretiske standarder for teorivalg og teoribedømmelse.
  • Analysere mønstre i politisk masseadfærd ud fra en række forskellige teoretiske perspektiver.
  • Diskutere måden teori og empiri spiller sammen inden for feltet politisk adfærd.
Forudsætningerne er, hvad der svarer til Almen og Sammenlignende Statskundskab på bachelordelen og afsluttet metodeundervisning.
Undervisningen løber over 7 uger fra midten af marts til starten af maj. Der er to undervisningsgange om ugen af to timer, og der vil derfor også være en høj arbejdsintensitet i løbet af de 7 uger.
Selve undervisningen vil være meget præget af diskussion af de læste tekster med enkelte længere oplæg fra underviserne og de studerende. Særligt de første par undervisningsgange vil være mere forelæsningsprægede for at give en god introduktion til feltet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 30
  • Eksamensforberedelse
  • 30
  • Forberedelse
  • 32
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 56
  • Øvelser
  • 30
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
I løbet af semesteret indleveres 4 små opgaver (max 3 normalsider), der indgår i en samlet bedømmelse sammen med en afsluttende hovedopgave (max 8 normalsider). De mindre analytiske papirer diskuterer og analyserer forskellige temaer i pensum. Opgaverne vil skulle afleveres ca. hver anden uge i løbet af de syv uger faget løber over. Hovedopgaven er en lidt længere opgave (max 8 normalsider), hvor der gennemføres en selvstændig analyse, der efterprøver eller udbygger en af teorierne fra pensum på et empirisk materiale
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.”