ASTK12598U AFLYST - Seminar: Valgsystemers politiske økonomi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

AFLYST - SEMINAR: The Political Economy of Electoral Systems

Kursusindhold

Valgsystemer, de regler og procedurer der styrer hvordan stemmer transformeres til parlamentssæder, er et klassisk emne i statskundskab, særligt inden for komparativ politik. Valgsystemer er traditionelt blevet studeret i relation til, hvordan de påvirker partisystemer, politiske repræsentation og kandidatudvælgelses. Men i de seneste årtier er der opstået en ny litteratur i statskundskab og politisk økonomi omkring, hvordan valgsystemer påvirker socioøkonomiske forhold i og mellem lande gennem den politiske proces. Disse forhold omhandler både finanspolitik, inklusiv statsunderskud og statsgæld, prisniveauer, ulighed og måske endda ligestilling og forhold mellem kønnene. I dette seminar vil vi studere disse tilsyneladende effekter i et komparativt perspektiv. Seminaret vil fokusere både på udviklede demokratier og udviklingslande med særligt fokus på førstnævnte.

 

Foreløbig oversigt over undervisningsgange:

1. Introduktion.

2. Typer af valgsystemer.

3. Finanspolitik I: Den offentlige sektors størrelse og omfordeling.

4. Finanspolitik II: Offentlige underskud og gældssætning.

5. Finanspolitik III: Valgsystemer, partisystemer og finanspolitiske institutioner.

6. Forbrugerpriser I: Hvordan burde valgsystemer påvirke forbrugerpriser? Teori.

7. Forbrugerpriser II: Hvordan valgsystemer påvirker forbrugerpriser. Empiri.

9. International politisk økonomi og valgsystemer.

10. Valgsystemer, økonomisk vækst og korruption.

11. Køn og valgsystemer.

12. Valgsystemer og den nationale højrefløj. Tidligere og i dag.

13. Valgsystemers politisk-økonomiske oprindelse

14. Konklusion: Hvad har vi lært? Normative spørgsmål. Hvem vinder og taber ved forskellige typer valgsystemer? Det "gode" valgsystem.

 

Kompetencebeskrivelse

Faget vil være særdeles brugbart for studerende, der er interesseret i komparativ og international politisk økonomi. Viden om hvordan valgsystemer og afstemningsprocesser påvirker socioøkonomiske forhold vil være brugbart i en fremtidig karriere i politiske organisationer, inklusiv ministerier, politiske partier, interesseorganisationer og internationale organisationer.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til at kunne:

  • Skelne mellen forskellige valgsystemer.

  • Redegøre for teoretiske perspektiver på, hvordan valgsystemer påvirker offentlig politik og socioøkonomiske forhold.

  • Analysere og vurdere empiriske undersøgelser omhandlende, hvordan forskelle i valgsystemermedfører forskelle i socioøkonomiske forhold i og mellem lande med særligt vægt på finanspolitisk, økonomiske udvikling og forbrugerpriser.

  • Analysere og vurdere hvorvidt og hvordan forskellige politiske bevægelser og socioøkonomiske grupper har fordel af forskellige typer valgsystemer.

  • Diskutere og analysere valgsystemers oprindelse og ændring afnationale valgsystemer.

Foreløbig litteraturliste:

Borman, Nils-Christian & Matt Golder. (2013). Democratic Electoral Systems Around the World, 1946-2011. Electoral Studies, Vol. 32, pp. 360-369.

Bromhead,Alan de, Barry Eichengreen& Kevin H. O’Rourke.(2012). Right Wing Political Extremism in the Great Depression Unpublished paper.

Chang, Eric C.C. & Miriam A. Golden. (2007). Electoral Systems, District Magnitude and Corruption.British Journal of Political Science, Vol. 37, pp. 115-137.

Chang, Eric C.C., Mark Andreas Kayser, Drew A. Linzer & Ronald Rogowski. (2011). Electoral Systems and the Balance of Consumer-Producer Power. New York: Cambridge University Press.

Clark, William & Matt Golder, (2006).Rehabilitating Duverger's Theory: Testing the Mechanical and Strategic Modifying Effects of Electoral Laws.Comparative Political Studies, Vol. 39, pp. 679-708.

Colomer,  Josep M.. (2005). It's Parties That Choose Electoral Systems (or, Duverger's Laws Upside Down). Political Studies, Vol. 53. No. 1, pp. 1-21.

Cusack, Thomas R., Torben Iversen& David Soskice. (2010). The Coevolution of Capitalism and Political Representation: Explaining the Choice of Electoral Systems. American Political Science Review, Vol. 104, No. 2, pp. 393-403.

Cusack, Thomas R., Torben Iversen& David Soskice. (2007).Economic Interests and the Origins of Electoral Systems. American Political Science Review, Vol. 101, No. 3, pp. 373-391.

Evans, C. (2009). A Protectionist Bias In Majoritarian Politics: An Empirical Investigation. Economics & Politics, Vol. 21, No. 2, pp. 278-307.

Farrell, David M. (2011). Electoral Systems: A Comparative Introduction. New York: Palgrave Macmillan.

Golder, Matt. (2003). Explaining Variation in the Success of Extreme Right Parties in Western Europe.  Comparative Political Studies,Vol. 36 No. 4, pp. 432-466.

Hallerberg, Mark, Rolf Rainer Strauch & Jürgen von Hagen. (2009). Fiscal Governance in Europe. New York: Cambridge University Press.

Hatfield, John William & William R. Hauk. (2014). Electoral regime and trade policy. Forthcoming Journal of Comparative Economics.

Iversen, Torben& Frances Rosenbluth. (2010). Women, Work & Politics: The Political Economy of Gender Inequality. New Haven: Yale University Press.

Iversen, Torben&  David Soskice. (2006). Electoral Institutions and the Politics of Coalitions: Why Some Democracies Redistribute More than Others. American Political Science Review, Vol. 100, No. 2, pp. 165-181.

Kreuzer, Marcus. (2010).Historical Knowledge and Quantitative Analysis: The Case of the Origins of Proportional Representation. American Political Science Review, Vol. 104,No. 2, pp 369-392.

Park, Jong Hee & Nathan Jensen.(2007). Electoral Competition and Agricultural Support in OECD Countries. American Journal of Political Science.Vol. 51, No. 2, pp. 314-329.

Persson, Torsten& Guido Tabellini. (2003). The Economic Effects of Constitutions. Cambridge: The MIT Press.  

 

Der kan forekomme ændringer og tilføjelser til litteraturlisten.

Faget forudsætter en interesse i komparative politiske institutioner og en samfundsvidenskabelig baggrund. Evnen til at læse og forstå regressionstabeller er nødvendig. Kendskab til basal mikro- og makroøkonomisk teori er en fordel, men ikke et krav.
Undervisningen til være en blanding af oplæg fra underviser og diskussioner i plenum. De studerende forventes at deltage aktivt. Alle studerende skal to gange i løbet af semesteret skrive 2-3 sider med en diskussion og/eller applicering af dagens tekster/​teorier/​empiriske materiale. Derudover skal alle studerende skrive en seminaropgave omhandlende et relevant emne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 60
  • Eksamensforberedelse
  • 6
  • Forberedelse
  • 12
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 100
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Faget afsluttes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
 
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.”