ASTK12593U Seminar: Kvalitative analyser med NVivo og anden software

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Seminar: Qualitative analysis with NVivo and other software

Kursusindhold

Klare og valide analyser baseret på store datamængder og ofte med korte tidsfrister er kravene til analyse- og policy-arbejdet på mange scient.pol. arbejdspladser. Analytisk software kan lette analyseprocessen men kun i interaktion med viden, teori, forforståelse o.a.

Dette seminar/udbud sætter fokus på den elektroniske platform og retter opmærksomheden overfor udvalgte kvalitative data-indsamlings- og -analyse-teknikker.

 

Udbuddet beskæftiger sig med følgende temaer:

(1) Indledning; ’state of the art’ i samfundsvidenskabelige kvalitative metoder.

(2) Interviewteknikken – fra Kvales terapeutiske interview til politologiens eliteinformant.

(3) Tekstanalyser – anvendelse af tekster indgår altid i et (forsknings)projekt. Hvilke tekster kan anvendes? Og hvordan kan man få et hurtigt og præcist overblik over indhold, emner og argumentationsform?  

(4) Observationsanalyser - vi anvender sjældent observationer som elementer i en analyse. Ikke desto mindre præger observationer vores opfattelser af forskningsfeltet. Hvordan udnyttes dette i analysen?

(5) Softwaresom hensigtsmæssig teknik i forskningsprocessen: Hvorledes kan teknologien analytisk stimulere forskningsprocessen?   

(6) Kvalitative analyser.  Hvordan tilrettelægges en relevant kvalitativ analyse i forhold til specifikke analytiske formål - fx indholdsanalyse, narrativ analyse, argumentationsanalyse, Grounded Theory og diskursanalyse?  

(7) Konteksten/kulturen i en given organisation har betydning for gennemførelsen af en kvalitativ analyse; hvordan – dvs. hvilke metoder findes til at ’knække koden’ – i en ukendt institution eller organisation? Hvordan arbejder konsulentfirmaerne?   

(8) Kodeprocessen er den mest centrale proces i et projekt. Her træffes vigtige beslutninger; her har du definitionsmagten i dit projekt.  

(9) Resultaterne af kodningen. Hvordan kan man arbejde videre med kodningen af data – fx opbygning af modeller, systematisk analyse af tekst, mv.? Hvordan ser krydsfeltet ud mellem (din) viden og (de eksisterende) teknologiske muligheder?

(10) Kritisk vurdering af egne og andres kvalitative analyser baseret på udvalgte software programmer – primært NVivo.

Hvad kan faget bruges til?                                                                              

Software til kvantitative data er velkendt og gennemprøvet. Software til kvalitative data og til kombinationen af kvantitative og kvalitative data er igennem de seneste år blev udviklet og afprøvet – med det resultat, at man mange steder i verden respekterer og anvender NVivo teknikken. Der er en hurtig og sædvanligvis grundig online help service til programmet.

Faget tager sigte på at udvikle de studerendes kompetencer, hvad angår kvalitative dataindsamlingsteknikker og kvalitative analyser ved hjælp af softwareprogrammet NVivo.

Faget er særlig brugbart for studerende, der stiler mod at arbejde med kvalitative analyser – enten alene eller i kombination med kvantitative data (mixed methods) - fx i forbindelse med bachelor- eller specialeskrivning.

Endvidere kan kurset kombineres med litteratur/teori vedrørende governance og netværksstyring inden for forvaltningsområdet, samt demokrati inden for komparativ politik området – afhængig af valg af seminar-opgave.

Målbeskrivelser

Formålet er at blive bedre til at analysere. Dvs. bedre til at foretage kvalificerede valg undervejs i forskningsprocessen, skarpere til at forstå krydsfeltet mellem metodologier og teknologier, mere præcis i valg og fravalg og dermed dygtigere til at justere og ændre på redskaberne undervejs, når konditionerne i og omkring projektet ændrer sig (hvilket typisk sker, når vi arbejder med organisationer). Teknologien giver således i sig selv anledning, at vi ’konstruerer’ data. Typisk betyder systematikken i softwarebaserede programmer, at kvaliteten af forskningen øges, fordi der (ofte) foretages elegante valg i kodeprocessen, når traditionelle og utraditionelle data anvendes i nye, interessante og kreative sammenhænge. 

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive kvalitative data og tage stilling til følgende: Hvordan indsamles kvalitative data? Hvad konstituerer data? Hvorledes udfoldes perspektivet på data?  Forholdet mellem data og analyseteknik: hvad bestemmer hvornår data X analyseres via analyseteori Y?
  • Præsentere kvalitative data og deres analysemuligheder. Dvs. tage stilling til validitets- og reliabilitets-analyser,
  • Identificere og sammenligne forskellige dataindsamlingsmetoder, kodeteknikker og analyseteorier med udgangspunkt i den elektroniske software, som anvendes på seminaret,
  • Kritisk analysere fordele og ulemper ved forskellige metodologier sat over for de forskellige softwarepakker. M.a.o. hvornår vil det være hensigtsmæssigt at anvende hvad – og hvorfor?
  • Vurdere relevans og anvendelighed af de forskellige datatyper, kodeteknikker og analyseteorier,
  • Relatere og fremskrive konsekvenserne af at anvende forskellige datatyper, kodeteknikker og analyseteorier,
  • Reflektere over, sammenligne, forklare og vurdere (på et overordnet meta-teoretisk niveau) forskellige strategier, når kvalitative analyser foretages med elektronisk software.

Foreløbig litteraturliste:  

Aberbach, J.D. and Rockman,B. A.: Conducting and Coding Elite Interviews. Source: PS: Political Science and Politics, Vol. 35, No. 4 (Dec., 2002), pp. 673-676 Published by: American Political Science Association Stable URL: http:/​/​www.jstor.org/​stable/​1554807  

Bazeley, Pat & Jackson, Kristi, 2013: Qualitative Data Analysis with NVivo. SAGE.

Brinkmann, Svend & Tanggaard. Lene (red) (2010): Kvalitative metoder – en grundbog. Hans Reitzels Forlag. 

Dahler-Larsen, Peter: 2008: At fremstille kvalitative data. Odense Universitetsforlag.

Fairclough, Norman, 2000: New Labour? New Language? London and New York: Routledge.

Patton, Michael Quinn, 2002: Qualitative Research and Evaluation Methods, 3rd. ed., SAGE. (udvalgte kapitler) 

NVivo-homepage – diverse material …

Silver, Christina and Lewins, Ann, 2014: Using Software in Qualitative Research. SAGE

Tanggaard, Thuesen, F. & Vitus, K. 2014: Konflikt i kvalitative studier. Hans Reitzels Forlag.

Tesch, Renata, 1990: Qualitative Research. Analysis Types & Software Tools. Routledge. (udvalgte kapitler)

Zuckermann, Harriet: Interviewing and Ultra Elite, 1972. Source: The Public Opinion Quarterly, Vol. 36, No. 2 (Summer, 1972), pp. 159-175 Published by: Oxford University Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research Stable URL: http:/​/​www.jstor.org/​stable/​2747786

Diverse internet-baseret litteratur fra de enkelte programmers hjemmeside. Samt fra www.qdaservices.co.uk  

Evt. også http:/​/​www.maxqda.com/​service/​manuals samt ATLAS.ti

Metode 1 og Metode 2 på grunduddannelsen skal være bestået.
Seminaret vil være en kombination af forelæsninger, øvelser, studenteroplæg og diskussion. Praktiske øvelser på egen pc med den omtalte software er et centralt element. PC skal medbringes til undervisningen. Udviklingen går mod mixed methods; vi skal undersøge, hvor langt man er kommet med dette værktøj i efteråret 2014.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
I den samlede karakter indgår et aktivitetskrav for seminarer, deltagelse i øvelser undervejs samt en individuel afsluttende opgave, som skal indeholde kvalitative analyser på eget datamateriale (data konstrueres eventuelt undervejs i seminaret) men kan også bestå af et projekt, du tidligere har arbejdet med) og hvor softwareprogrammerne dokumenterer de foretagne analyser.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.