ASTK12592U Seminar: En gennemgang af fem betydningsfulde økonomiske episoder

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Seminar: An examination of five important historical economic episodes

Kursusindhold

Seminaret vil give mulighed for at analysere og diskutere fire vigtige perioder i den økonomiske historie samt at undersøge den stadig igangværende finans- og økonomikrise med henblik på konsekvenser for fremtiden.

De historiske episoder er udvalgt på grund af deres betydning for den efterfølgende økonomiske og politiske udvikling i de industrialiserede vestlige lande. Fx nationaliseringer og central planlægning, regulering af markederne, indkomstomfordeling, politisk interventionisme og syn på aktiv/passiv økonomisk politik og diskretionær/regelbaseret økonomisk politik, og senere privatiseringer og liberaliseringer, osv. 
 

Den industrielle revolution (Begyndende i England i sidste halvdel af 1700-tallet)

  • Hvad var den industrielle revolution? Hvad adskilte denne periode fra tidligere perioder?
  • Hvorfor fandt den industrielle revolution sted, hvor den gjorde og på det tidspunkt, som den gjorde?
  • Hvad var konsekvenserne for de mennesker, der oplevede den industrielle revolution?


Den klassisk liberale periode (1870-1914)

Dette var en periode, hvor der i kølvandet på politiske liberaliseringer skete en kraftig industrialisering i de vestlige lande. Landene deltog typisk i international frihandel og anvendte en guldfod som monetær standard, der samtidigt fungerede som et internationalt fastkurssystem. Regeringerne spillede kun en lille rolle i økonomien, og de fleste regeringer fulgte en politik om balanceret offentlige budgetter undtagen i krigstilfælde. Ingen aktiv efterspørgselsstimulering blev forsøgt og kun lille markedsregulering blev anvendt.

Håndværkslaugene – et levn fra feudaltiden – var endelig blevet nedlagt og fri næringsret herskede.

Det var den periode i verdenshistorien, der kommer tættest på den rene kapitalisme.

  • Hvordan var de økonomiske resultater i perioden?
  • Hvordan fungerede guldfoden? Hvad var fordelene og ulemperne? Hvorfor blev den forladt?
  • Hvordan var den politiske og sociale udvikling i perioden?
  • Hvorfor kom dette system til sin afslutning?


Den store depression [1929-41]

I adskillelige årtier fortolkedes den store depression som kapitalismens sammenbrud og konklusionen var, at det var nødvendigt med et nyt økonomisk og politisk system, hvor staten spillede en væsentlig større rolle. Tilsammen med den forudgående 1. verdenskrig og den efterfølgende 2. verdenskrig frembragte den store depression et nyt økonmisk system, som var meget forskelligt fra den tidligere klassisk-liberale periode.

  • Hvor slem var den store depression?
  • Hvad er de konkurrerende forklaringer på årsagerne til den store depression?
  • Hvad gjorde politikerne? Hvordan blev det økonomiske system transformeret?
  • Hvad blev den nye rolle for den økonomiske politik?

 
Den store inflation (og stagflation) [1960erne og 70erne]

I Danmark var prisniveauet stabilt (uændret) fra 1818-1915, siden 1915 er prisniveauet 50-doblet.

I England var prisniveauet det samme i 1915 som i 1660. Siden 1915 er det 30-doblet. Vi ser den samme udvikling i alle vestlige lande. Inflation er et fænomen af det 20. århundrede og særligt perioden fra ca. 1960 til ca. 1980 var inflationen voldsom. Siden de tidlige 1980ere har inflationen været moderat, dog stadig hvert år positiv.

Hvad er årsagerne til den massive stigning i priserne i det 20. århundrede?

  • Hvad er omkostningerne og konsekvenserne ved inflationen?
  • Hvilken rolle spiller centralbankerne?
  • Hvad er forbindelsen mellem finans- og pengepolitik?
  • Hvad kan vi bruge public choice teoriens resultater til i denne sammenhæng?


Den igangværende finans- og økonomikrise [2008 => ]

Hvad har forårsaget den nuværende krise?

  • Hvilken rolle har vores centralbanker haft om nogen?
  • Og hvad med de normale forretningsbanker og den øvrige finansielle sektor?
  • Betydningen af liberaliseringen på de finansielle markeder siden starten af 1980erne.
  • Spekulative bobler: Dot.com, boligpriser.
  • Særlige lande: Island, Grækenland, Euro-zonen, USA m.fl.
  • Hvor er vi på vej hen?

 

Målbeskrivelser

Det er seminarets formål at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne redegøre for årsagerne til og karakteren af disse begivenheder samt deres konsekvenser. Herunder bl.a. konsekvenserne for indretningen af det økonomiske system og anvendelsen af den økonomiske politik, som perioderne hver især har givet anledning til.

Den industrielle revolution

+ Hayek, F. A. (red.) (1984)[1954] Capitalism and the Historians. The University of Chicago Press, Chicago. [184 sider]

+ Maddison, Angus (2001) The World Economy: A Millennial Perspective. Paris: OECD.

http:/​/​www.j-bradford-delong.net/​articles_of_the_month/​pdf/​The%20World%20Economy--A%20Millennial (kursorisk – til orientering)

Chapter 1, "Introduction and Summary," pp. 17-25. [9 sider]

http:/​/​www.mtholyoke.edu/​acad/​intrel/​ipe/​oecd1.htm

 

Den klassisk liberale periode: 1870-1914

+ Fox, Edward Whiting (1991) The Emergence of the Modern European World. Blackwell, Cambridge MA & Oxford UK. Kapitel 7-10. [130 sider]

+ Peck, James Foreman (1995) A History of the World Economy – International Economic Relations Since 1850. Second Edition. Harvester Wheatsheaf, Great Britain. Kapitel 1-9. [170 sider]

Den Store Depression, 1929-1941

+ Rothbard, Murray N. (2000) [1963] Americas Great Depression. Fifth Edition. The Ludwig von Mises Institute, Auburn, Alabama. [330 sider]

+ Vedder, Richard K. & Lowell E. Gallaway (1997) Out of Work – Unemployment and Government in Twentieth-Century America. New York University Press. Særligt kapitel 5-8. [100 sider]

+ Reed, Lawrence W. (1998) Great Myths of the Great Depression. Mackinac Center for Public Policy 

http:/​/​www.mackinac.org/​archives/​1998/​sp1998-01.pdf [16 sider]

Den store inflation, 1960-1982

+ Greenspan, Alan (1966) “Gold and Economic Freedom.” The Objectivist Newsletter. New York.

http:/​/​www.rapidtrends.com/​gold-and-economic-freedom-by-alan-greenspan/​ [4 sider]

+ Rothbard, Murray N. (2008) [1963] What Has Government Done to Our Money?. The Ludwig von Mises Institute., Auburn, Alabama.

http:/​/​mises.org/​books/​whathasgovernmentdone.pdf [112 sider]

+ Mikkelsen, Richard (1993) Dansk Pengehistorie, 1960-1990. Bind 4. Danmarks Nationalbank, Seddeltrykkeriet. (kursorisk – til orientering)

Monetær fejlstyring og bobleøkonomi, 1995 => i dag

+ Danmarks Nationalbank: Finansiel Stabilitet, 2010. 3, maj 2010. [75 sider]

+ Obstfeld, Maurice and Kenneth Rogoff: ”Global Imbalances and the Financial Crisis – Products of Common Causes”. October 2009, Conference Paper.

http:/​/​www.economics.harvard.edu/​faculty/​rogoff/​files/​Global_Imbalances_and_Financial_Crisis.pdf

[60 sider]

+ IMF (April, 2010): Global Financial Stability Report –A Report by the Monetary and Capital Markets Department on Market Developments and Issues. Executive summary.

http:/​/​www.imf.org/​External/​Pubs/​FT/​GFSR/​2010/​02/​pdf/​text.pdf

[12 sider] 

De krævede faglige forudsætninger er ikke andet end de fag den studerende har gennemgået på sin bachelor uddannelse.
Seminaret vil begynde med en række præsentationer af underviseren om de valgte økonomiske episoder.

Når vi kommer lidt længere hen vil seminaret bestå af studenterforsvar med studenteropponering af seminaropgave skrevet indenfor seminarets emneområder af de studerende selv.

Hver student skal skrive en opgave på 10-20 sider, som skal forsvares overfor to opponenter med efterfølgende klassediskussion. Hver student skal altså forsvare sin opgave en gang og opponere mod en anden students opgave to gange. Således vil der være to opponenter per opgave.
Forsvar med opponering af en opgave tager en undervisningstime, hvilket betyder, at der gennemgås to seminaropgaver per undervisningsgang.
Cand. polit og ekstern lektor Per Henrik D. Hansen som har arbejdet professionelt hos A. P. Møller i en årrække og som porteføljemanager, makroøkonom og strategist i den danske finansielle sektor og som økonom i direktionssekretariatet i Danmarks Nationalbank. Han har ligeledes undervist og forelæst på Københavns Universitet og Copenhagen Business School i fag som mikroøkonomi og international handel, makroøkonomi og international institutioner, konjunkturteori og penge- og bankvæsen mm. gennem en femtenårig periode.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Faget afsluttes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”