ASTK12588U SEMINAR: Den offentlige sektors psykologi
SEMINAR: The Psychology of the Public Sector: Theories and Methods
Psykologiske teorier går pt. deres sejrsgang i statskundskaben.
I faget stiller vi skarpt på, hvordan teorier og metoder fra
(politisk) psykologisk forskning kan hjælpe os til at analysere
attituder og adfærd i studiet af den offentlige sektor og offentlig
politik. Psykologisk forskning er rig på veldokumenterede simple
beslutningsregler og systematiske fejlslutninger, som præger
individers attituder og adfærd. Mange af disse mekanismer har
konsekvenser for vores forståelse af den offentlige sektor og
offentlige politikker. De giver nye perspektiver og udfordrer
oftest vores vante teorier og forestillinger.
Kombinationen af psykologiske teorier og studiet af den offentlige
sektor fører ofte til overraskende og provokerende resultater. I
fagets første del gives et kort brush-up på forskellige kausale
metoder til at forstå attitude- og adfærdsforandringer i den
offentlige sektor. Herefter vil vi fokusere på centrale begreber
fra socialpsykologien og adfærdsforskningen og deres anvendelse til
at forstå specifikke empiriske problemer i den offentlige sektor.
Vi ser f.eks. på udformningen af skattepolitik, effekterne af
resultatmålinger på ansatte og borgere og biases i
ekspertvurderinger af politisk mv. Litteraturen består af kapitler
fra udvalgte bøger samt den nyeste forskning fra de bedste
internationale tidsskrifter i statskundskab, psykologi og
organisationsforskning.
Foreløbig oversigt over temaer og
undervisningsgange:
1. Introduktion: Jeg fortæller om faget og giver et overview
over lektionerne.
2. Den eksperimentelle metode og naturlige eksperimenter
(brush-up).
3. Mentale genveje og systematiske fejl.
4. Synlighed og usynlighed i offentlig politik
5. Kontrafaktisk tænkning og bagklogskab
6. At træffe informerede valg, når der måles og vejes
7. Negativitetsbias og resultatmålinger
8. Tal, skatter og udgifter
9. Ekspertvurderinger?
10. Moral og fairnes i offentlig politik
11. Referencepunkter og servicetilfredshed.
12. Status quo og defaults
13. Framingeffekter og offentlig politik
14. Afrunding og diskussion.
Kompetencebeskrivelse
Seminaret er velegnet til studerende, der ønsker at tilegne sig teoretiske perspektiver og tilgange fra (politisk) psykologi til at analysere den offentlige sektor og offentlige politikker. Dette indbefatter konsulenter, fuldmægtige i centraladministration eller analytikere i tænketanke og interesseorganisationer. Seminaret vil give deltagerne konkrete teoretiske værktøjer, som vil forbedre deres evne til at forstå og løse problemer i relation til den offentlige sektor. Forhåbentlig vil de studerende også blive mere bevidst om psykologiske mekanismer, der påvirker deres egne attituder og adfærd i professionelle sammenhænge.
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til at
kunne:
- Redegøre for centrale begreber og teorier i politiske psykologi, socialpsykologi og adfærdsforskningen.
- Sammenligne forskellige kausale metoder til psykologiske studier af attitude- og adfærdsforandringer.
- Diskutere og vurdere fordele og ulemper ved de forskellige teorier, tilgange og metoder, som de kommer til udtryk i faget.
- Aktiv anvendelse af de forskellige teorier, tilgange og metoder til at forstå konkrete problemer i den offentlige sektor.
- Selvstændig perspektivering af de præsenterede teorier til aktuelle spørgsmål omkring den offentlige sektor.
Danziger, S., Levav, J., and Avnaim-Pesso, L. (2011). Extraneous
factors in judicial decisions. Proceedings of the National Academy
of Sciences, 108, 6889-6892.
Gigerenzer, Gerd und Goldstein, Daniel G. (1996) “Reasoning the
fast and frugal way: Models of bounded rationality”,
Psychological Review, 103 (4), 650–669.
Johnsen, A. (2012). Why Does Poor Performance Get So Much Attention
in Public Policy? Financial Accountability & Management, 28
(2), 121-142.
Kahneman, D. (2003). A perspective on judgment and choice: Mapping
bounded rationality. American psychologist, 58 (9), 697-720.
Krishna, Aradhna und Slemrod, Joel (2003) “Behavioral Public
Finance: Tax Design as Price Presentation”, International Tax
and Public Finance, 10 (2), 189–203.
McCaffery, E. J. (1994). The UCLA tax policy conference: cognitive theory and tax. UCLA Law Review, 41, 1861–1947.
Mellers, B., Ungar, L., Baron, J., Ramos, J., Gurcay, B., Fincher, K. & Tetlock, P. E. (2014). Psychological Strategies for Winning a Geopolitical Forecasting Tournament. Psychological science,
Olsen, A. L. (2013). The politics of digits: evidence of odd
taxation. Public Choice, 154 (1-2), 59-73.
Pope, Devin and Uri Simonsohn. Round Numbers as Goals: Evidence
from Baseball, SAT Takers, and the Lab. Psychological Science
(2011), 22(1), 71-79.
Robinson, G., J. E. McNulty, and J. S. Krasno (2009). Observing the
Counterfactual? The Search for Political Experiments in Nature.
Political Analysis, 17 (4), 341-357.
Roese, N. J., & Vohs, K. D. (2012). Hindsight Bias.
Perspectives on Psychological Science, 7, 411–426.
Roese, N. J. (1999). Counterfactual thinking and decision making. Psychonomic Bulletin & Review, 6, 570–578.
Simonsohn U, Gino, F. (2013). Daily Horizons: Evidence of Narrow Bracketing in Judgment from 10 years of MBA-admission Interviews, Psychological Science, V24(2), 219-224
Spranca, M., Minsk, E., & Baron, J. (1991). Omission and commission in judgment and choice. Journal of Experimental Social Psychology, 27(1), 76-105.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFaget afsluttes med en individuel seminaropgave.
- Krav til indstilling til eksamen
- En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.”
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12588U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Asmus Leth Olsen (4-656e7073446d6a77326f7932686f)
Fagkoordinator: Anders Esmark