ASTK12284U Udbud: Massen - mellem civilisation og barbari

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Crowd Behavior - Sociological Approaches to the Phenomenon of the Mass and its Role in Politics

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Hvad har gadeoptøjerne i Ferguson, Missouri til fælles med finanskrisen, kærlighedslåse på Paris’ broer og amokløbet på Kählers jubilæumsvase fra Imerco? Svaret er: Masseadfærd.

Til trods for populære sociologiske teser om ”individualisering”, ”refleksivitet”, og ”rationalisering” manifesterer masseadfærd sig til stadighed i en mangfoldighed af sammenhænge – politiske som kulturelle og økonomiske; online som offline. Ja, faktisk er masseadfærd blevet udråbt som et konstitutivt træk ved det moderne samfund overhovedet. Paradoksalt er det derfor, at masseadfærd har været et forsømt barn i de sidste 100 års sociologi. Især når det tages med i betragtning, at interessen for og studiet af masseadfærd stod centralt i betragtelige dele af den tidlige sociologi.

Sammenfaldende med en aktuel revitalisering af denne masseteoretiske tradition, er det kursets ambition at lukke dette udskældte og forsømte barn ud af sociologiens skammekrog med henblik på at belyse masseteoriens fortsatte relevans for studiet af det sociale. Der er tale om et perspektiv, som bryder med mange af sociologiens velkendte teoretiske positioner. Således tilbyder det en alternativ fortolkningsramme for mange af de fænomener, både sociologien og politologien beskæftiger sig med.

Første del af kurset introducerer til klassiske masseteoretiske tekster; anden del zoomer ind på udvalgte masseteoretiske problemstillinger og sætter fokus på masseadfærd i en nutidig kontekst – herunder i relation til bl.a. vælgeradfærd, sociale medier og protestbevægelser.

 

Kurset er inddelt som følger:

1) Intro (gang nr 1)

2) Klassiske teorier om massen (gang nr 2-8)

3)  Masseadfærd i cyberspace (gang nr 9)

4) Individualiseret masseadfærd (gang nr 10)

5) Forholdet mellem individ og masse (gang nr 11)

6) Er massen rationel eller irrationel? (gang nr 12)

7) Masse og politik 1 (gang nr 13)

8) Masse og politik 2 (gang nr 14)

 

Kompetencebeskrivelse

Kurset giver den studerende et dybere og multifaceteret indblik i massens logik, som kan fungere som kritisk korrektiv til ofte ensidige fremstillinger af massen i såvel medierne som i den akademiske litteratur. I relation hertil er det kursets ambition at skærpe den studerendes forståelse af hvordan ubevidste, kropslige og emotionelle dynamikker gør sig gældende i interaktionen mellem mennesker på både godt og på ondt. Dette giver for det første den studerende evnen til at forklare tilsyneladende irrationelle aspekter af den sociale virkelighed sociologisk. For det andet får den studerende ikke bare en bevidsthed om massens destruktive, undertrykkende og anti-sociale sider, men også om den positive rolle massen kan spille i relation til demokrati, samfundsmæssig integration, innovation, socialt fremskridt m.m..

Endelig giver kurset den studerende en forståelse for de ikke-sproglige og ikke-kognitive dimensioner af politisk adfærd og kommunikation.

Kurset kan med fordel anvendes i relation til andre fag, der beskæftiger sig med bl.a.: vælgeradfærd, den politiske offentlighed, politisk kommunikation, politisk radikalisering, politisk protest, E-demokrati/folkeafstemninger, urbanisering, politisk vold, sociale medier, politiske symboler og æstetik, demokrati, nation building, etniske konflikter, revolutioner, integration, opinionsdannelse, m.m

Målbeskrivelser

Udbudets/seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

1)beskrive centrale træk ved, årsager til, og resultater af masseadfærd i forskellige sammenhænge sådan som de fremstilles i de forskellige masseteoretiske tekster, der præsenteres på kurset

2)Præsentere centrale problemstillinger i relation til forståelsen af masseadfærd

3)Identificere forskelle og ligheder mellem forskellige teoretiske tilgange til masseadfærd

4)Kritisk analysere styrker og svagheder ved forskellige teoretiske tilgange til masseadfærd

5)Vurdere gyldigheden og anvendeligheden af de teorier og empiriske undersøgelser af masseadfærd, der præsenteres på kurset. Dette kan bl.a. ske med udgangspunkt i selvvalgte cases fra dansk eller international sammenhæng

6)Relatere teorier om masseadfærd til andre sociologiske teoriretninger

7)Reflektere over hvorvidt og på hvilken måde sociologiske teorier om massen kan bruges til at undersøge og forstå særlige samfundsmæssige fænomener på en ny og mere frugtbar måde

 

”Postmodern Crowds” af Christian Borch & Britta Timm Knudsen i: Distinktion–Scandinavian Journal of Social Theory. PP 109-113

”Massepsykologi: Individ, masse, magt og politik” af Christian Borch. I: Socialpsykologi: En grundbog til et fag. Red: Michael Hviid Jacobsen; Erik Laursen; Hans Reitzel. 2013. PP 49-67

Uddrag fra: The Crowd: A Study of the Popular Mind. 1896. ”Introduction” (12 sider)+ PP 1-61 + PP 117-146

Uddrag fra Massernes Psykologi. Helikon – 2005. PP 11-21

Uddrag fra Gabriel Tarde on Communication and Social Influence – selected papers redigeret af Terry N. Clark. The University of Chicago Press. 1969.

The Public and the Crowd. PP 277-318

The Laws of Imitation. PP 177-191

”Conviction and the Crowd” af Gabriel Tarde: Distinktion – Scandinavian Journal of Social Theory, Vol 14, 2 - 2013. PP 232-9

”What can a Crowd do?: Revisiting Tarde after the Demise of the Public” af Abe Walker i: Distinktion – Scandinavian Journal of Social Theory, Vol 14, 2 - 2013. PP 227-231

”Gabriel Tarde’s Publics” af Ronald Niezen i: History of the Human Sciences. Vol 27, 2 – April 2014. PP 41-59

”Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne” af Jens Olav Dahlgaard, Jonas Hedegaard Hansen, Kasper Møller Hansen og Martin Vinæs Larsen – working paper fra Center for Valg og Partier – Institut for Statskundskab – Københavns Universitet – marts 2014. PP 1-45

Uddrag fra The Elementary Forms of Religious Life. Oxford University Press 2001. ”Introduction” af Mark S. Cladis (29 sider) og PP 153-183 (kap 7) og ”Conclusion” PP 310-343

Uddrag fra Crowds and Power. PP 15-63 (overskrift: ”The Fear of being Touched”) og PP 75-90 (overskrift: ”Crowd Symbols”)

”A Natural History of Crowds, Rulers and Survivors: Elias Canetti as a Political Thinker” af Roberto Farneti i History of Political Thought, Volume 27, Number 4, 2006. PP 711-735

”Between Destructiveness and Vitalism: Simmel’s Sociology of Crowds” af Christian Borch. I: Conserveries Mémorielles, nr. 8, 2010. PP 2-16 http:/​/​cm.revues.org/​744

”The Sociology of Sociability” af Georg Simmel i American Journal of Sociology, vol 55, nr 3, november 1949. PP 254-261

Uddrag fra The Time of the Tribes. Sage 1996. PP 1-30 og PP 56-103

”The Mass Ornament” i: The Mass Ornament – Weimar Essays. Harvard University Press, 1995. Findes på nettet direkte. PP 75-89 og ”Introduction” af Thomas Y Levin PP 1-24

The Tiller Girls https:/​/​www.youtube.com/​watch?v=0XQ17OZ4mwU

”Swarm of the Metropolis: Passenger Circulation at the Grand Central Terminal and the Ideology of Crowd Aesthetic” af Anthony Raynsford i: Journal of Architectural Education. Vol 50, 1 – September 1996. PP 2-14

”Rethinking the Fascist Aesthetic: Mass Gymnastics, Political Spectacle and the  Stadium in 1930s France” af Joan Tumblety i European History Quarterly, 2013, vol 43, nr 4. PP 707-730

”The Online Crowd: A Contradiction in Terms?” af Carsten Stage i: Distinktion – Scandinavian Journal of Social Theory, Vol 14, 2 - 2013. PP 211-226

From Criminal Crowd to ”Mediated Crowd”: The Impact of Social Media on the 2011 English Riots” af Stephanie Alice Baker i: Safer Communities. Vol 11, 1 – Januar 2012. PP 40-49

”Between swarm, network and multitude: Anonymous and the infrastructures of the common” af Carolin Wiedemann i Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory – marts 2014. PP 1-18

”Fashion Victims: On the Individualizing and De-Individualizing Powers of Fashion” af Bjørn Schiermer Andersen i: Fashion Theory.Vol 14, 1 – 2010. PP 83-104

”Fashion Objects: Breaking Up the Durkheimian Cult” af Bjørn Schiermer Andersen i: Distinktion – Scandinavian Journal of Social Theory. Vol 19 – 2009. PP 81-104.

Uddrag fra ”Fashion” af Georg Simmel i The American Journal of Sociology, Vol 62, No 6, maj 1957. PP 549

”The Crowd and The Problem of Personality” (kap2) i: Immaterial Bodies. Sage 2012 af Lisa Blckman. PP 26-53

”The Return of the Blob, or How Sociology Decided to Stop Worrying and Love the Crowd” af John Plotz i: Jefferey Schnapp; Mathew Tiews: Crowds. Standford 2005. PP 203-223

”Affect, Relationality and the ”Problem of Personality”” af Lisa Blackman i Theory, Culture and Society, 25(1) - 2008. PP 23-47

Den fulde litteraturliste kan findes i Absalon

For at deltage i kurset kræves det, at den studerende som minimum har et sociologisk forhåndskendskab svarende til ”Sociologi” på 2. semester på Statskundskab.
Undervisningen vil være en kombination af klassisk forelæsning og studenterinddragelse. Da sværhedsgraden i store dele af pensumlitteraturen er høj, vil især den første del af kurset være temmelig lærerstyret. Det er intentionen senere i forløbet at arbejde med øvelsesspørgsmål og fælles diskussioner. Studenteroplæg er frivillige, men en mulighed for de studerende, der ønsker det.
I øvrigt bestræbes det løbende at inddrage eksempler fra medier og andre aktuelle cases med henblik på ”kobling til virkeligheden”.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 50
  • Forberedelse
  • 14
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 100
  • Øvelser
  • 14
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.