ASTK12282U Udbud: Freds- og demokratiopbygning i skrøbelige stater: Paradokser og dilemmaer

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Building peace and democracy in fragile states: paradoxes and dilemmas

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Kan udvikling, menneskerettigheder og demokrati skabe fred i verden? Hvordan bygger man fredelige stater gennem international intervention? Hvorfor bruger svage stater selv betegnelsen ”failed states” til at presse for international indblanding? Hvilke etiske dilemmaer sætter denne proces gang i? Hvilke magtforhold understøtter den? Og er etableringen af liberale demokratiske værdier overhovedet ønskelig? Disse er nogle af de spørgsmål dette udbud, via et engagement med begrebet peacebuilding, vil beskæftige sig med.

Undersøgelser viser, at mere end 40 % af svage stater falder tilbage i krig efter fredsbevarende interventioners ophør. På baggrund af en stigende opfattelse af fredsbevarelse og neutralitet som frugtesløst - og en sønderlemmende kritik af FN’s fredsbevarende missioner gennem 90erne - har ideen om Peacebuilding opnået massiv popularitet i det internationale samfund. Dette har fået FN til at erstatte den klassiske fordring om neutralitet med en normativ agenda for, hvordan man bygger fredelige demokratiske stater.

Baseret på underviserens egne erfaringer fra FN-missionen i Sierra Leone udforsker udbuddet de fundamentale antagelser bag fredsopbygning i svage og fejlslåede stater. Kurset undersøger bl.a. sammenkædningen af sikkerhed og udvikling, hvordan denne rationalitet fører til en integreret tilgang ledet og kontrolleret af FN, og hvilke magtforhold der etableres mellem FN, regeringen, donorsamfundet og befolkningen i denne proces. Vi kigger her på alle de forskellige aktører som er del af processen: Det internationale samfund, stærke og svage stater, lokalbefolkningen og ikke mindst os selv.

I løbet af kurset vil vi se på hvordan freds- og demokratiopbygning foregår i forskellige ”hot spots” i verden, for eksempel i Liberia, Afghanistan, Haiti, Østtimor, Somalia og Palæstina. Kurset vil inkludere besøg til ledende danske institutioner engageret i fredsopbygning.

 

Udbuddet forventes struktureret efter følgende overskrifter:

  1. Introduktion: Hvorfor peacebuilding?
  2. Liberal Fred & Human Security: Centrale begreber, teorier og tilgange i freds- og konfliktforskning
  3. Årsager til krig: Greed or grievances?
  4. Veje til fred? Peacebuilding frameworks 1
  5. Veje til fred? Peacebuilding frameworks 2
  6. COIN strategier, fredopbygning som del af militære interventioner
  7. Private militære virksomheder
  8. Besøg til udenrigsministeriets stabiliseringskontor
  9. Peacebuilding nedefra: “local ownership” og “civil society empowerment”
  10. Hybride statsformer mellem vestligt demokrati og lokale autoritetsstrukturer
  11. Sikkerhedssektor reform & demobilisering af militser
  12. Kritikken af Peacebuilding og Liberal Peace
  13. Fremtidens Peacebuilding: Hvad gør vi?
  14. Konklusion og opsummering

 

Kompetencebeskrivelse

Udbuddet styrker de studerendes kompetence til at forstå problemer i grænseområdet mellem sikkerhed og udvikling, og til at reflektere over mulige løsninger på komplekse konflikter. De studerende vil opnå forståelse for de skismaer, der opstår i forbindelse med internationale interventioner. Kurset vil give en solid empirisk indsigt i de teoretiske og praktiske diskussioner i freds- og konfliktforskning, som kan bruges fremad i uddannelsen. Det er relevant for studerende, der ønsker en karriere indenfor f.eks. internationale organisationer, diplomatiet, NGO’er og udviklingsarbejde

Målbeskrivelser

Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til at kunne:

  • Beskrive den teoretiske og praktiske baggrund for international freds- og demokratiopbygning.
  • Præsentere centrale antagelser i freds- og konfliktforskningslitteraturen.
  • Anvende kritisk refleksion til at vurdere de praktiske og normative implikationer af fredsopbyggende missioner på konkrete cases.
  • Sammenligne og analysere forskellige cases på fredsopbygning.
  • Kombinere og syntetisere bidrag til den akademiske debat om fredsopbygning og international intervention.
  • Vurdere fordele og ulemper ved international intervention i forskellige situationer og fra forskellige aktørers perspektiv.

 

Annan, K. A. (2002). "Problems without Passports." Foreign Policy (132): 30-31. (2)

Avant D. (2009) Making Peacemakers Out of Spoilers: International Organizations, Private Military Training, and Statebuilding after War. In: Paris R and Sisk DT (eds) The Dilemmas of Statebuilding: Confronting the contradictions of postwar peace operations. London, New York: Routledge, 104-126. (23)

Barnett M, Kim H, O'Donnell M, et al. (2007) Peacebuilding: What Is in a Name? Global Governance 13: 35-58. (24)

Barnett MN and Zürcher C. (2009) The Peacebuilder's contract: how external statebuilding reinforces weak statehood. In: Paris R and Sisk DT (eds) The Dilemmas of Statebuilding: Confronting the contradictions of postwar peace operations. London, New York: Routledge, 23-52. (30)

Brown A, Boege V, Clements KP, et al. (2010) Challenging statebuilding as peacebuilding - working with hybrid political orders to build peace. In: Richmond OP (ed) Palgrave Advances in Peacebuilding: Critical developments and approaches. Basingstoke: Palgrave Macmillan: 99-115. (17)

Chandler, D. (2010) International Statebuilding: The Rise of Post-Liberal Governance. London: Routledge. Kap. 1-2, s 1-42 og 8, s. 169-87 (62)

Chetail V. (2009) Introduction. In: Chetail V (ed) Post-Conflict Peacebuilding: A Lexicon. Oxford: Oxford University Press, 1-32. (33)

Collier, P. (2009) Wars, Guns, and Votes: Democracy in Dangerous Places. 1st ed. New York: Harper: 1-50, 189-227 (89)

Doyle MW and Sambanis N. (2000) International Peacebuilding: A Theoretical and Quantitative Analysis. The American Political Science Review 94: 779-801. (23)

Doyle MW and Sambanis N. (2006) Making War and Building Peace: United Nations Peace Operations Princeton: Princeton University Press. Kap. 8, 334-351. (18)

Duffield, M. (2010). "The Liberal Way of Development and the Development -Security Impasse: Exploring the Global Life-Chance Divide." Security Dialogue 41(1): 53-76. (24)

Ghani A and Lockhart C. (2008) Fixing Failed States: A Framework for Rebuilding a Fractured World, Oxford: Oxford University Press. Kap. 7. 124-166. (43)

Humphreys, Macartan, and Jeremy M. Weinstein. (2007) Demobilization and Reintegration. Journal of Conflict Resolution 51:531-67. (37)

Hänggi H. (2009) Security Sector Reform. In: Chetail V (ed) Post-Conflict Peacebuilding: A Lexicon. Oxford: Oxford University Press, 337-349. (13)

Jackson P. (2011) Security Sector Reform and State Building. Third World Quarterly 32: 1803-1822. (20)

Keen D. (2008) Complex Emergencies, Cambridge: Polity Press. Kap. 1-3, 11-70, 171-214. (104)

Krause, Keith & Oliver Jütersonke (2005): Peace, Security and Development in Post-Conflict Environments. Security Dialogue, vol. 36, (no. 4), 447-462. (16)

Leander, Anna (2005). ”The power to construct international security: on the significance of private military companies”, Millennium (33)2: 803-26 (24)

Lemay-Hébert N. (2011) The Bifurcation of the Two Worlds: assessing the gap between internationals and locals in state-building processes. Third World Quarterly 32: 1823-1841. (19)

Mani R and Krause J. (2009) Democratic Governance. In: Chetail V (ed) Post-Conflict Peacebuilding: A Lexicon. Oxford: Oxford University Press, 105-122. (18)

Marquette H and Beswick D. (2011) State Building, Security and Development: state building as a new development paradigm? Third World Quarterly 32: 1703-1714. (12)

Marriage Z. (2011) Divisive ‘Commonality’: state and insecurity in the Democratic Republic of Congo. Third World Quarterly 32: 1891-1910. (20)

Mbembe, A. (2005). Sovereignty as a Form of Expenditure. In: Hansen, T. B.  and F. Stepputat Sovereign Bodies: Citizens, Migrants, and States in the Postcolonial World. Princeton, Princeton University Press: 148-166. (19)

Muggah R. (2009) Disarmament, Demobilization and Reintegration. In: Chetail V (ed) Post-Conflict Peacebuilding: A Lexicon. Oxford: Oxford University Press, 123-137. (15)

Musah, Adel-Fatau. (2002) Privatization of Security: Arms Proliferation and the Process of State Collapse in Africa. Development and Change 33: 911-33. (23).

Paffenholtz T. (2009) Civil Society. In: Chetail V (ed) Post-Conflict Peacebuilding: A Lexicon. Oxford: Oxford University Press, 60-73. (14)

Paris R and Sisk DT. (2009) Introduction: Understanding the contradictions of postwar statebuilding. In: Paris R and Sisk DT (eds) The Dilemmas of Statebuilding: Confronting the contradictions of postwar peace operations. London, New York: Routledge, 1-20. (20)

...

 

Den fulde litteraturliste lægges i Absalon

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab. Der forudsættes en interesse i sikkerhed, svage stater, udvikling og fredsopbyggende processer.
Udbuddet vil være en kombination af oplæg fra underviser, studenteroplæg, gruppearbejde. Der vil blive inddraget eksterne oplægsholdere og feltbesøg. Kollektive diskussioner og caseanalyser vil være en central del af undervisningen. Der forventes at de studerende er velforberedte og deltager aktivt i undervisningen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,5
  • Eksamensforberedelse
  • 37,5
  • Forberedelse
  • 5
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 130
  • Øvelser
  • 5
  • I alt
  • 206,0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.