ASTK12281U Udbud: Fredsprocessen i Mellemøsten

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: The Peaceprocess in the Middle East

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Fredsprocessen i Mellemøsten kom på dagsordenen efter 1967-krigen mellem Israel og dets arabiske naboer. Parterne, der har været på konfliktkurs efter tiden siden FN’s delingsplan, står nu ved en skillevej. Formålet med kurset er at bruge forskellige teorier og analyserammer på processen og udviklingen i det israelsk-palæstinensiske forhold siden 1947 og frem til i dag med henblik på forklaringer og løsningsmodeller. Ved at bruge forskellige tilgange på en enkelt case med en turbulent udvikling, kan man belyse tilgangenes styrker og svagheder – ud fra devisen ’hvis det virker i Mellemøsten, så virker det sandsynligvis også andre steder’. Ved at bruge en kompleks case, kan man også komme i dybden med forklarings- såvel som løsningsmodeller, lige som man kan beskrive, hvad der er unikt henh. generaliserbart ved casen. Litteraturen er righoldig, men til gengæld er der stor debat om, hvad der faktisk er foregået, så kurset indledes med en læsning af den diplomatiske historie. Herefter introduceres og appliceres teori om styrkeforhold, kapabilitetsanalyse, spoiler-analyse, forhandlingsteori m.v. Kort sagt, hvad enhver fredsmægler bør have i sin værktøjskasse. Undervejs vil der være indlagt nogle øvelser, der skal bidrage til at bearbejde stoffet med særligt henblik på anvendelse af teorierne. Der vil også være indlagt en ekskursion og en gæsteforelæsning (under forudsætning af bevilling). Det vil være muligt selvstændigt at arbejde ad særlige spor.

Udbuddet forventes struktureret efter følgende overskrifter:

  1. Introduktion
  2. Baggrund: Balfour-deklarationen, FN’s delingsplan og de arabisk-israelske krige til fredsprocessens start
  3. Status: Ændrede styrkeforhold, USA’s rolle, udfald i processen (der herefter ruges løbende)
  4. Parternes positioner
  5. Styrkeforholds-teori og kapabilitetsanalyse
  6. Militære tiltag: ekskursion
  7. Formel forhandlingsteori, Camp David-aftalerne og forhandlingsprocessen
  8. Konflikt-modnings-analyse
  9. Spoiler-problemet i fredsprocesser og analyser heraf
  10. Betydningen af og udviklingen i USA’s tilgang til fredsprocessen
  11. Diplomatisk indsats: engagement – disentanglement, ripeness,broker – mediator, hjælpere, arabiske initiativer, linkage, bi- og multilaterale initiativer, midler, track-two-processer
  12. Praktiske forhandlinger: Gæsteforelæsning
  13. Samlet komparation
  14. Afrunding og afslutning

 

Det endelig indhold vil blive justeret inden for rammen efter deltagernes interesser.

Kompetencebeskrivelse

Udbuddet styrker de studerendes kompetence til at forstå og forklare internationale konflikters baggrund og mulige løsninger på disse, samt giver en række redskaber til at bidrage til konfliktløsning. Kurset er et godt udgangspunkt for arbejde i diplomatiet, internationale organisationer, medier og i strategisk virksomhedsplanlægning.

Målbeskrivelser

Udbuddet målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive konflikten, dens særtræk og generaliserbarhed
  • Præsentere væsentlige forklaringstilgange og disses fordele og ulemper
  • Kombinere bidrag til problemløsning på et sammenhængende grundlag
  • Applicere tilgangene på udfald og udviklinger i fredsprocessen
  • Kritisk vurdere tilgangenes brugbarhed
  • Reflektere over forholdet mellem teorierne brugbarhed, karakter og den politiske udvikling

Den følgende liste udgør kursets pensum (sidetal følger; små justeringer kan forekomme ud fra deltagernes interesser; og seneste nyt kan blive inddraget). Derudover vil der til hvert emne blive udleveret supplerende litteraturlister.

Aggestam, Karin (2005): ‘Enhancing Ripeness: Transition from Conflict to Negotiation’. I I. William Zartman and Guy Olivier Faure (eds.): Escalation and Negotiation in International Conflict. Cambridge: Cambridge University Press.

Burgess, Heidi (2004): "Peace Processes." Beyond Intractability. Eds. Guy Burgess and Heidi Burgess. Conflict Research Consortium, University of Colorado, Boulder. Posted: May 2004 http:/​/​www.beyondintractability.org/​essay/​peace_processes/​.

Hansen, Birthe (2000): Unipolarity and the Middle East. Richmond: Curzon.

Hansen, Birthe (1998): Politik i Mellemøsten. København: DUPI.

Krämer, Gudrun (2011): A History of Palestine. Princeton: Princeton University Press.

Lasensky, Scott B., and Daniel C. Kurtzer (2008): Negotiating Arab-Israeli Peace: American Leadership in the Middle East.

Liebman, Charles S. (1974): ‘Diaspora Influence on Israel: The Ben Gurion-Blaustein “Exchange” and its Aftermath’. Jewish Social Studies, Vol. XXXVI, Nos. 3-4, July-October, pp. 271-280, http:/​/​www.ajcarchives.org/​AJC_DATA/​Files/​515.PDF.

Makovsky, David, and Dennis Ross (2009): Myths, Illusions, and Peace. New York: Viking.

Mearsheimer, John J., and Stephen M. Walt (2007): The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy. London: Allen Lane.

Miller, Aaron David (2008): The Much Too Promised Land. America's Elusive Search for Arab-Israeli Peace. New York: Bantam Books. 398 p.

Quandt, William B. (1993/2005 edition): Peace Process. American Diplomacy and the Arab-Israeli Conflict since 1967. Washington D.C.: The Brookings Institution/Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Rubin, Barry (2002): The Tragedy of the Middle East. Cambridge: Cambridge University Press.

Schneer, Jonathan (2012): The Balfour Declaration. New York: Random House.

Spiegel, Steven L. (2003): ‘Regional Security and the Levels of Analysis Problem’. Journal of Strategic Studies 26:3, pp. 75-98.

Stedman, Stephen J. (1997): ‘Spoiler Problems in Peace Processes’. International Security, Vol. 22:2.

Steinberg, Gerald M. (2001): ‘Israel and the United States: Can the Special Relationship Survive the New Strategic Environment?’. I Rubin, Barry, and Thomas Keaney (eds.) (2001): US Allies in a Changing World. London: Frank Cass, pp. 145-180.

Telhami, Shibley (1990): Power and Leadership in International Bargaing. The Path to the Camp David Accords. New York: Columbia University Press.

Toros, Harmonie (2008): ‘We Don’t Negotiate with Terrorists!: Legitimacy and Complexity in Terrorist Conflicts’. Security Dialogue 39: 4, August, pp. 407-426.

Det forventes, at de studerende har forkundskaber svarende til international politik på BA-uddannelsen og bidrager med aktiv deltagelse.
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, skriftlige og mundtlige studenteroplæg, gæsteforelæsning og ekskursioner. Der vil løbende blive opstillet mindre opgaver, der skal støtte bearbejdningen af stoffet og debatterne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 20
  • Forberedelse
  • 20
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 105
  • Øvelser
  • 32
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.