ASTK12280U UDBUD: Et nyt globalt finansielt regime? - Reformer og magtspil efter finanskrisen

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: A new global fiscal regime? - Reforms and powergame after the fiscal crises

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Den massive vækst på de finansielle markeder siden 1970’erne har betydet, at den private globale finansielle pengestrøm i dag fuldstændig har udkonkurreret handel med varer og tjenester som den absolut vigtigste kilde til global interdependens. Finansielle transaktioner binder kort sagt verden sammen. Den udvikling har haft ganske betydelige politiske og økonomiske konsekvenser. En spraglet netværk af internationale organisationer, konventioner og foras er gradvist vokset frem, for at sætte standarder og regler i denne nye virkelighed. Finanskrisen bragte dog hele dette system ind i en dyb krise.

Faget behandler det internationale finansielle regime og den omfattende kritik og reformprocesser som finanskrisen affødte. Det gennemgår en række af finanskrisens forklaringer og mekanismer, samt den kritik der blev rejst mod den eksisterende regulering. Det redegør for det patchwork af konventioner, internationale organisationer og fora der regulerer og overvåger international banker og finansinstitutioner.

Det gennemgår substansen i finansiel regulering; forskellige policy-værktøjer til at regulere og supervisere finansinstitutioner og sektoren som helhed. Der belyses en række af de dilemmaer, omkostninger og trade-offs der er forbundet ved reguleringen af finansielle organisationer.

Ud fra en generel introduktion til IPØ teori, bevæger Vi os over mod specifikke teorier om finansiel regulering og internationale reguleringsaftaler. Fra det udgangspunkt analyseres konkrete reaktioner og reformtiltag. Kampen imellem modsatrettede agendaer, og de konflikter der opstår imellem en bred vifte af nationale og internationale aktører. Speciel vægt vil blive lagt på reformtiltage i EU og Basel Komiteens arbejde, som har stået bag ganske substantielle reformer. Da begge ligeledes var stærkt aktive umiddelbart før krisen, fungerer de som eksemplarisk empirisk materiale for case-studier.

Til slut vil faget perspektivere og gøre status for reformprocessen fem år efter krisen. Det tage gennemgår den igangværende debat om hvor tilstrækkelig reformprocessen i grunden har været, hvem satte dagsordenen og stopper reformprocessen her?

Undervisningsplan

Teoretisk og historisk ballast

  • Introduktion til kurset, litteratur og kursets centrale tema: Det Globale finansielle regime
  • IPØ og det globale finansielle regime: Internationale aktører, stat og marked
  • Regimets historie og finansielle kriser
  • Teorier om finansiel regulering: Aktører og formelle institutioner
  • Teorier om finansiel regulering, Ideer og legitimitet i krisetider
  •  
  • Makroøkonomiske dilemmaer. Den finansiel regulerings relation til vækst, handel og nationalbudgetter.
  • National vs. international finansiel regulering
  • Basel regimet, Basel II og III
  • Finansiel regulering i EU: Fra konsolidering til krisehåndtering
  • Finansiel regulering i EU, Fra krisehåndtering til reform
  •  
  • Return of the State? Nye aktører og re-politisering af finansiel regulering
  • Synopsis
  • Business as usual eller tidelig fase af et nyt regime?
  • Afslutning og opsamling 

 

Kompetencebeskrivelse
Udbuddet styrker de studerendes kompetence til at orientere sig i forstå problemer i grænseområdet mellem national og international politik og økonomi – særligt på det finansielle område. Endvidere vil kurset styrke de studerendes evne til at reflektere over mulige løsninger på meget komplekse problemstillinger. Kurset er et godt udgangspunkt for andre opgaver i uddannelsesforløbet og relevant for studerende, der ønsker en karriere indenfor f.eks. nationale og internationale (interesse)organisationer, diplomatiet, finansielle virksomheder og medier.

Målbeskrivelser

Udbuddets/seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive de væsentligste aktører og policy-redskaber inden for det finansielle område
  • Præsentere centrale teoretiske retninger, begreber og forklaringer på udviklingen i reguleringen af det finansielle system
  • Anvende, sammenligne og analysere teorier, begreber og forklaringer på konkrete cases og de overordnede politisk-økonomiske følger af finansielle kriser
  • Kombinere og syntetisere bidrag til den akademiske debat om forholdet mellem international og national regulering og det finansielle system
  • Vurdere gyldigheden og rækkevidden af argumenter og perspektiver for og imod en reform af det finansielle system

Baker (2010) Restraining regulatory capture. Anglo-America, crisis politics and trajectories of change in global financial governance

Baker (2013) The New Political Economy of the Macroprudential Ideational Shift, New Political Economy, 18:1, 112-139

Best, J. (2010), ‘The Limits of Financial Risk Management; Or, What We Didn’t Learn from the Asian Crisis’

Blyth M. (2002): Great Transformations: Economic Ideas and Institutional Change in the Twentieth Century. New York: Cambridge Univ. Press: Chapter 2

Claessens, Stijn & Geoffrey R. D. Underhill(2010): "The Political Economy of Basel II in the international financial architecture" in: Global Financial Regulation Thirty years on - From reform to crisis, Edited by Geoffrey R. D. Underhill, Jasper Blom and Daniel Mügge, Cambridge University Press, Cambridge, USA

Crouch, Colin(2011): "The Strange Non-Death of Neoliberalism", Polity Press, Cambridge, UK : 97-124

Davies, Howard and David Green(2008) Global Financial Regulation: The Essential Guide (Cambridge: Polity Press). Chapter 1-3

Davies, Howard and David Green(2008) Global Financial Regulation: The Essential Guide (Cambridge: Polity Press). Chapter 4

Enria, Andrea & Teixeira, Gustavo (2011): A new institutional framework for financial regulation and supervision, in Franceso Cannata and Mario Qugiariello (2011), Basel III and beyond (Risk Books), Pp 421-468  (chapter 15)

FSA (2009), Turner Review - A regulatory response to the global financial crisis, chapter 1, p. 11-51

Ballo, Jannike (2012) : How and to what extent did private actors influence Basel III?, PIPE - Papers on International Political Economy, Arbeitsstelle Internationale Politische Ökonomie, Freie Universität Berlin, No. 13/2012, http:/​/​hdl.handle.net/​10419/​66201

Helleiner & Porter (2009) Making Transnational Networks more Accountable, in: Re-Defining the Global Economy, OCCASIONAL PAPER N° 42

Helleiner et al.(2010) Global Finance in crisis, The Politics of International Regulatory Change, (London: Routledge) kap. 1-3 & 5-8

Helleiner(2011), The End of an Era in International Financial Regulation? …., International Organization 65, Winter 2011, 171–197

Helleiner, Eric (2010): " A Bretton Woods moment? The 2007–2008 crisis and the future of global finance",
International Affairs,86: 3, 619–636

Howarth & Quaglia (2013) Banking on Stability. The Political Economy of New Capital Requirements in the European Union, Journal of European Integration,
35:3, 333-346

Kluza, S. (2009) Country-Based vs. Global Regulation: Failures of the Present Framework, in: Re-Defining the Global Economy, OCCASIONAL PAPER N° 42

Mochella & Tsingou (2013) Great expectations, slow transformations - Incremental change in post-crisis regulation, ECPR PRESS: Kap 1-4

Moschella (2011) Searching for a Fix for International Financial markets; The European Union and domestic political-economy changes, Journal of Contemporary European Studies
Vol. 19, No. 1, 97–112, March 2011

Mügge (2011)From Pragmatism to Dogmatism: European Union Governance, Policy Paradigms and Financial Meltdown, New Political Economy, 16:2, 185-206

 

Fuldstændig litteraturliste ligger i Absalon

 

De indholdsmæssige forudsætninger er fagene ”International politik” og ”Økonomi” på BA-uddannelsen. Kendskab til men først og fremmest interesse for IPØ, international økonomi, og det globale finansielle system vil være en fordel.
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, mundtlige studenteroplæg, case-analyser og diskussion i klassen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 93
  • Forberedelse
  • 12
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 92
  • I alt
  • 226
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.