ASTK12276U UDBUD: Strategisk styring i den offentlige sektor

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Strategic management in the public sector

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Kurset tager udgangspunkt i det faktum, at stort set alle offentlige organisationer udarbejder en ”Strategi” Men hvad vil det sige at etablere en strategi – og hvad vil det sige at agere strategisk på organisationsniveau? På managementhylden i lufthavnens boghandel er der eksempler på letlæste bøger om strategi – men er de dækkende for hvad det vil sige at agere strategisk?

På kurset ”Strategisk styring i den offentlige sektor” etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor.

Kursets formål er at beskrive strategisk tænkning, og at præsentere en række værktøjer til strategisk tænkning, og at sætte strategi i relation til bl.a. magt, legitimitet og teknologi. Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.

 

Foreløbig gennemgangsplan

  1. Introduktion til kurset og til strategisk tænkning
  2. Iagttagelse af 2. orden – det strategiske blik på organisationen
  3. Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
  4. Strategisk tilgang - 1: Vektorperspektivet, Legitimitetsperspektivet
  5. Strategisk tilgang - 2: Kompetenceperspektivet, Det narrative perspektiv
  6. Strategisk tilgang - 3: Magtperspektivet, Visionsperspektivet
  7. Strategisk tilgang - 4: Teknologiperspektivet, Tillidsperspektivet
  8. Strategi og styringsredskaber
  9. Cases: Strategiprocesser i stat og organisationer
  10. Cases: Strategiprocesser i kommuner og regioner i Københavns kommune, strategiprocessen i Odense Kommune, Strategiprocessen i Region Hovedstaden
  11. Strategi og politik
  12. Kritiske strategiperspektiver
  13. Gæst
  14. Eksamensforberedelse

 

Det endelige indhold fastlægges ud fra en dialog med deltagerne.

 

kompetencebeskrivelse

På grund af udbredelsen af strategiudvikling i den offentlige sektor, vil kurset være særdeles anvendeligt for den studerende, der søger ansættelse her.  Udbuddet styrker den studerendes evne til at tænke strategisk og sætter den studerende i stand til selvstændigt at udvikle og beskrive strategier i offentlige organisationer.

Målbeskrivelser

Kursets mål er efter endt undervisning at sætte den studerende i stand til at genkende strategisk tænkning. Den studerende vil selvstændigt kunne vælge relevante strategiske perspektiver og begrunde valget. Det er kursets målsætning, at den studerende efter endt undervisning skal have tilegnet sig viden om de almindeligste strategiske værktøjer, og have tilegnet sig en evne til at anvende dem.

 

Kurset skal endvidere sætte den studerende i stand til

  • At skifte mellem strategiske perspektiver
  • At analysere eksempler på organisatoriske strategier

At reflektere over udmeldte strategier, og at sætte disse ind i en relevant sammenhæng

Nedenstående er eksempler på litteratur, der vil blive anvendt på faget:

 

Whittington, Richard: Hva er strategi?

Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, Strategi og ledelse

Suchman Mark: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches

Nordhaug Odd: Competence Specificities in Organizations

Barry D. / Elmes, M. Strategy retold: Towards a narrative view of strategic discourse

Fog, K.: Branding gennem storytelling

Andersen, Niels Åkerstrøm: The emplyee in the sign of love

Luhmann, Niklas: Iagttagelse og paradoks – essays om autopoietiske systemer

Pfeffer, Jeffrey: Symbolic action: language, ceremonies and settings

Daugaard Jensen, Kontrol I det stille

Thygesen, Niels, Kampmann, No Emil Sjøberg: Tillid på bundlinjen

Collins, J.C., Porras, J.: Organizational Vision and Visionary Organizations

Andersen, Niels Åkerstrøm: Styring af styringsværktøjer

Whittington, Richard: Completing the practice turn in strategy researck

Rennison, Betina Wolfgang: De 20 P’er – problemkatalog for fremtidens offentlige lederskab

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.
Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning, studenterinddragelse og caseanalyse af konkrete eksempler på strategi. Der forventes at være eksterne oplægsholdere. Der forventes endvidere aktiv deltagelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 42
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 126
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.