ASTK12276U UDBUD: Strategisk styring i den offentlige sektor
Course: Strategic management in the public sector
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kurset tager udgangspunkt i det faktum, at stort set alle offentlige organisationer udarbejder en ”Strategi” Men hvad vil det sige at etablere en strategi – og hvad vil det sige at agere strategisk på organisationsniveau? På managementhylden i lufthavnens boghandel er der eksempler på letlæste bøger om strategi – men er de dækkende for hvad det vil sige at agere strategisk?
På kurset ”Strategisk styring i den offentlige sektor” etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor.
Kursets formål er at beskrive strategisk tænkning, og at præsentere en række værktøjer til strategisk tænkning, og at sætte strategi i relation til bl.a. magt, legitimitet og teknologi. Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.
Foreløbig gennemgangsplan
- Introduktion til kurset og til strategisk tænkning
- Iagttagelse af 2. orden – det strategiske blik på organisationen
- Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
- Strategisk tilgang - 1: Vektorperspektivet, Legitimitetsperspektivet
- Strategisk tilgang - 2: Kompetenceperspektivet, Det narrative perspektiv
- Strategisk tilgang - 3: Magtperspektivet, Visionsperspektivet
- Strategisk tilgang - 4: Teknologiperspektivet, Tillidsperspektivet
- Strategi og styringsredskaber
- Cases: Strategiprocesser i stat og organisationer
- Cases: Strategiprocesser i kommuner og regioner i Københavns kommune, strategiprocessen i Odense Kommune, Strategiprocessen i Region Hovedstaden
- Strategi og politik
- Kritiske strategiperspektiver
- Gæst
- Eksamensforberedelse
Det endelige indhold fastlægges ud fra en dialog med deltagerne.
kompetencebeskrivelse
På grund af udbredelsen af strategiudvikling i den offentlige sektor, vil kurset være særdeles anvendeligt for den studerende, der søger ansættelse her. Udbuddet styrker den studerendes evne til at tænke strategisk og sætter den studerende i stand til selvstændigt at udvikle og beskrive strategier i offentlige organisationer.
Kursets mål er efter endt undervisning at sætte den studerende i stand til at genkende strategisk tænkning. Den studerende vil selvstændigt kunne vælge relevante strategiske perspektiver og begrunde valget. Det er kursets målsætning, at den studerende efter endt undervisning skal have tilegnet sig viden om de almindeligste strategiske værktøjer, og have tilegnet sig en evne til at anvende dem.
Kurset skal endvidere sætte den studerende i stand til
- At skifte mellem strategiske perspektiver
- At analysere eksempler på organisatoriske strategier
At reflektere over udmeldte strategier, og at sætte disse ind i en relevant sammenhæng
Nedenstående er eksempler på litteratur, der vil blive anvendt på faget:
Whittington, Richard: Hva er strategi?
Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, Strategi og ledelse
Suchman Mark: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches
Nordhaug Odd: Competence Specificities in Organizations
Barry D. / Elmes, M. Strategy retold: Towards a narrative view of strategic discourse
Fog, K.: Branding gennem storytelling
Andersen, Niels Åkerstrøm: The emplyee in the sign of love
Luhmann, Niklas: Iagttagelse og paradoks – essays om autopoietiske systemer
Pfeffer, Jeffrey: Symbolic action: language, ceremonies and settings
Daugaard Jensen, Kontrol I det stille
Thygesen, Niels, Kampmann, No Emil Sjøberg: Tillid på bundlinjen
Collins, J.C., Porras, J.: Organizational Vision and Visionary Organizations
Andersen, Niels Åkerstrøm: Styring af styringsværktøjer
Whittington, Richard: Completing the practice turn in strategy researck
Rennison, Betina Wolfgang: De 20 P’er – problemkatalog for fremtidens offentlige lederskab
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 42
- Forberedelse
- 10
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 126
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveMundtlig synopsiseksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12276U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Mads Teisen
(11-7266697833796a6e786a734572666e71336970)
Fagkoordinator: Asmus Leth Olsen