ASTK12273U AFLYST: Regeringsledelse og danske statsministre

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

AFLYST: Government Leadership and Danish Prime Minister

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Kursets altoverskyggende fokus er det danske statsministerembede og regeringsarbejde i Danmark. Hvad karakteriserede de statsministre, vi har haft? Hvilken magt er forbundet med embedet? Hvornår er man en dygtig og/eller magtfuld statsminister? Hvordan er vilkårene for de øvrige ministre og Folketinget? Disse og lignende spørgsmål er centrale for kurset. Kurset har en indbygget historisk dimension og kræver en vis interesse herfor. Men det er ikke formålet med kurset at udøve historieforskning. Litteratur af mere historisk karakter anvendes analytisk mhp. at studere statsministerembedet og dets nutidige karakter.

Politologisk forskning ud i dansk regeringsledelse er sparsom. Derfor inddrages sekundært værker om regeringsledelse i de andre lande – primært USA – for at opnå et tilstrækkelig teoretisk og analytisk perspektiv på emnet, samt et komparativt udsyn.

 

Målbeskrivelser

Med kurset vil den studerende være i stand til at forstå statsministerens centrale rolle i dansk politik, embedets komplicerede historiske udvikling, samt de demokratiske udfordringer forbundet hermed. 

Er kritikken af Thornings evner som statsminister fair? Var Fogh så stærk en statsminister, som mange har påpeget? Man vil også være i stand til at forstå regeringsarbejdet til brug for job på Christiansborg eller i Centraladministrationen som embedsmand. Kurset kan også give inspiration til et kommende speciale indenfor dansk politik og i særdeleshed dansk regeringsarbejde, eller et speciale hvor dansk politisk historie udgør et mere eller mindre bærende element.

Christiansen, Flemming Juul & Pedersen, Helene Helboe (2014): Regeringsgrundlag i Danmark. Hvordan benytter regeringen dem, og hvordan reagerer oppositionen? Politica, 46 (3). Antal sider: 26.

Curry, Jill L. & Morris, Irwin L. (2010): Explaining Presidential Greatness: The Roles of Peace and Prosperity? Presidential Studies Quarterly, 40 (3). Antal sider: 16.

Dehn-Nielsen, Henning (1990): Statsministre i Danmark. Viborg: Holkenfeldt. Siderne 90-120. Antal sider: 30.

Falbert, Bent & Ingemann, Morten (2011). 41 statsministre. Fra oven og nedefter. København: Ekstra Bladets Forlag. Siderne 8, 10, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 30, 32, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 48, 49, 50, 51. Antal sider: 30

Fischer, Per (red.) (1989): Statsministeriet i 75 år. København: Bianco Luno. Tilgængelig på Statsministeriets hjemmeside. Siderne 29-68, 89-103, 108-119, 145-162. Antal sider: 81.

Fuglede, Mads (2008): USA – Den universelle nation. København: Gyldendal. Siderne 83-104. Antal sider: 21.

Heffernan, R. (2003): Prime Ministerial Predominance? Core Executive Politics in the UK, British Journal of Politics and International Relations, 5 (3). Antal sider: 25.

Hvidt, Kristian & Koch, Henning (1999): Danmarks riges grundlove. København: Christian Ejlers’ Forlag. Siderne 9-19. Antal sider: 11.

Isaksson, Guy-Erik (2011): Presidentialisation of Parliamentary Systems: Reality or Illusion? In: Persson, Thomas & Wiberg, Matti (eds.): Parliamentary Government in the Nordic Countries at a Crossroads. Coping with Challenges from Europeanisation and Presidentialisation. Stockholm: Santérus. Antal sider: 21.

Knudsen, Tim & Hanne Rasmussen (2012): Den underlige kongesøger – om regeringsdannelser, Økonomi og politik, 2012 (3). Antal sider: 10.

Knudsen, Tim & Koch, Pernille Boye (2014): Ansvaret, der forsvandt. Om magten, ministrene og embedsværket. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Kap 3-5. Antal sider: 65.

Knudsen, Tim (2007): Fra folkestyre til markedsdemokrati. København: Akademisk forlag. Siderne 192-326. Antal sider: 134.

Lonnstrom, Douglas A. & Kelly, Thomas O. (2003): Rating the Presidents: A Tracking Study, Presidential Studies Quarterly, 33 (3). Antal sider: 10 sider.

Mørch, Søren (2004): 25 statsministre. 25 fortællinger om magten i Danmark i det tyvende århundrede. København: Gyldendal. Siderne 147-367. Antal sider: 220.

Nielsen, Peter Heyn (2012a): Statsministeren fik ordet – historien om den danske åbningstale, Økonomi og Politik, 85 (4). Antal sider: 13.

Nielsen, Peter Heyn (2014): Det utaknemmelige statsministerembede. Speciale, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Siderne 5-9, 39-98. Antal sider: 64.

Panagopoulos, Costas (2012): Ex-Presidential Approval: Retrospective Evaluations of Presidential Performance, Presidential Studies Quarterly, 42 (4). Antal sider: 11 sider.

Pogunkte, Thomas & Webb, Paul (Eds. 2005): The Presidentialization of Politics. New York: Oxford University Press. Kapitlerne 1, 7, 15. Antal sider: 62.

Prindle, David F. (1986): Toward a Comparative Science of the Presidency: A Pre-Theory. Presidential Studies Quarterly, Vol. 16 (3). Antal sider: 15.

Rose, Rasmus (2012): Stærk, stærkere, statsminister. En undersøgelse af tre statsministres styrke. Speciale, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Siderne 16-38. Antal sider: 22.

Schlesinger (jr.), Arthur M. (1997): Rating the Presidents: Washington to Clinton. Political Science Quarterly, Vol. 112 (2). Antal sider: 13.

Skou, Kaare R. (2008): Land at lede. Folkestyrets dramatiske historie fra grevinde Danner til Anders Fogh. København: Lindhardt & Ringhof. Siderne 533 til 633. Antal sider: 100.

Teten, Ryan Lee (2007): "We the People": The "Modern" Rhetorical Popular Address of the Presidents during the Founding Period. Political Research Quarterly, Vol. 60, (4), pp. 669-682. Antal sider: 13 sider.

Tulis, Jeffrey K. (2010): The Two Constitutional Presidencies. In: Nelson, Michael (Ed.): The Presidency and the Political System. 9th ed. District of Columbia: CQ Press. Side 3-33. Antal sider: 30.

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 9
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 168
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.