ASTK12269U Udbud: Religionernes overlevelse i den sekulære demokratiske stat

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: The Structural Continuation of Religion in the Secular, Democratic State

Kursusindhold

Kursets formål er en nuanceret undersøgelse og kritisk diskussion af teoridannelser som kan betegnes som ‘politisk-teologiske’.

‘Politisk-teologiske’ teoretikere stiller spørgsmålstegn ved den dominerende opfattelse af forholdet mellem religion og politik i den sekulære demokratiske stat. Grænsedragningerne mellem religion og politik diskuteres ofte i disse år. I disse diskussioner forudsættes det som oftest, at den demokratiske stat i sig selv er religiøst neutral, men er konfronteret med den samfundsmæssige eksistens af en række religiøse grupperinger, og at udfordringen for staten er at sikre disse grupperingers fredelige sameksistens, fastlægge hvilke privilegier de hver især bør nyde - og sætte grænser for dem, i det omfang de truer demokratiets grundlæggende principper.

De ‘politisk-teologiske’ teoretikere ser helt anderledes på forholdet mellem religion og politik. De peger på, at den sekulære demokratiske stat selv - i sin strukturelle kerne - er indspundet i religion og metafysik. Nærmere bestemt hævder de, at den demokratiske stat beror på grundstrukturer som den har arvet fra kristendommen: Kristendommen overlever, i sekulariseret form, i statens juridiske og politiske grundbegreber, i dens administrative logikker, i de måder hvorpå den legitimerer sig selv, i den offentlige diskurs’ forudsætninger og i de subjekt-konstitutioner der hører til demokratiet. Med andre ord: Ifølge de politisk-teologiske teoretikere har den historiske proces vi kalder ‘sekularisering’ ikke betydet, at religionen har mistet politisk betydning, men blot at den har indtaget en ny rolle, i en ny institutionel klædning.

Den politiske teologi har været udsat for heftig kritik, ikke mindst fra Jürgen Habermas. Det skyldes, at det politisk-teologiske grundsynspunkt implicerer andet og mere end blot en påvisning af en historisk arv. Der er tale om en udfordring af de idealer som den liberale demokratiske stat hviler på. Politisk-teologiske teorier peger i sidste ende på, at magtens kerne er tom; der kan ikke gives en ultimativ begrundelse for politisk magtudøvelse. Derfor må enhver politisk orden, også demokratiske ordener, basere sig på strukturer der er metafysisk ladede.

Kursets hovedvægt vil ligge på tre markante politisk-teologiske tænkere: Carl Schmitt, Giorgio Agamben og Michel Foucault. Men også revolutionære eller befrielsesorienterede tænkere som Walter Benjamin og Slavoj Zizek vil blive berørt. Derudover vil vi diskutere den heftige kritik, som er blevet rejst imod den politiske teologi, både fra liberale og socialistiske tænkeres side. Endelig vil kurset give en kort indføring i nogle af de tænkere som har haft betydning for det 20. -21. århundredes politiske teologi, heriblandt Hobbes, Rousseau og Hegel.

Målbeskrivelser

Efter endt undervisning forventes de studerende at kunne

  • Beskrive den politisk-teologiske problemstilling i overordnet forstand - hvilket indebærer en tematisering af det historiske forhold mellem religion, stat, sekularisering og demokrati
  • Redegøre for henholdsvis Agamben’s, Schmitt’s og Foucault’s politisk-teologiske grundsynspunkter
  • Vise et vist kendskab til andre politisk-teologiske teoridannelser
  • Redegøre for aspekter af den kritik der er blevet rejst overfor den politiske teologi
  • Sammenligne forskellige politisk-teologiske teoridannelser, dvs. pege på forskelle og ligheder imellem dem
  • Kritisk analysere politisk-teologiske argumenter (først og fremmest hos de tre hovedteoretikere) såvel som argumentationer hos kritikere af den politiske teologi
  • Kritisk diskutere den politiske teologis udfordring til det sekulære, liberale demokrati. Kan udfordringen tilbagevises, eller ikke? Hvis ikke den kan tilbagevises, hvilke konsekvenser har det så (eller bør det have) for demokratiets grundlag, selvforståelse og udfoldelse?  

Agamben, Giorgio: The Kingdom and the Glory.For a Theological Genealogy of Economy and Government. Trans. Lorenzo Chiesa. Stanford: Stanford University Press, 2011

Agamben, Giorgio: Opus Dei. An Archeology of Duty. Trans. Adam Kotsko. Stanford University Press, 2013

Benjamin, Walter: “A Critique of Violence”, i Walter Benjamin: Reflections. Essays, Aphorisms, Autobiographical Writings. Ed. Peter Demetz. Trans. Edmund Jephcott. New York: Schocken Books, 1986, p. 277-300. Findes online: http:/​/​english.columbia.edu/​files/​english/​content/​Critique_of_Violence.pdf

Foucault, Michel:On the Government of the Living: Lectures at the Collège de France, 1979-1980. Ed. Arnold I. Davidson. Trans. Graham Burchell. Palgrave Macmillan, 2014

Foucault, Michel: Religion and Culture. Ed: Jeremy Carrette), New York: Routledge, 1999

Habermas, Jürgen: The New Conservatism: Cultural Criticism and the Historian's Debate. Ed./trans. Shierry Weber Nicholson. The MIT Press, 1991

Schmitt, Carl: Politisk teologi og Romersk katolicisme og politisk form. Overs. Lars Christiansen. København: Informations Forlag, 2009

Schmitt, Carl: Political Theology II: The Myth of the Closure of any Political Theology.   Trans. Michael Hoelzl, Graham Ward. Cambridge: Polity Press, 2008

Zizek, Slavoj:The Fragile Absolute: Or, Why Is the Christian Legacy Worth Fighting for? Verso, 2009

 

Der forventes kendskab til og interesse for politisk teori, filosofi og idehistorie. Relevant bacheloruddannelse.
Udbuddet bygger på nærlæsninger af vanskelige politisk-filosofiske tekster. Det er derfor afgørende, at de studerende møder velforberedte til undervisningen.
Grundet den filosofiske sværhedsgrad vil forelæsninger udgøre en substantiel del af undervisningen. Holddiskussioner betragtes dog som essentielle, og der vil blive afsat god tid til disse. Ligeledes vil der være mulighed for studenteroplæg.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.