ASTK12242U Udbud: Politiske kampagner

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Political Campaigns

Kursusindhold

Politiske kampagner er blevet en permanent tilstand i dansk politik. Partier, kandidater og frivillige poster enorme kræfter i at påvirke og regulere vælgernes adfærd. Men hvad er det egentlig, der kan flytte vælgere? Hvad siger teorien? Og hvad ser vi i praksis?  

Udbuddet ”Politiske kampagner” ser nærmere på den historiske udvikling af politiske kampagner og belyser metoder, deres teoretiske ophav og effekten heraf – både i en dansk og international kontekst. Du kommer til at se nærmere på de første monologbaserede propaganda-kampagner og indføres i udviklingen frem til dialogbaserede interaktionskampagner.

Blikket bliver også kastet mod politisk storytelling, organisering af kampagner, brugen af meningsmålinger og vælgersegmentering samt de seneste tendenser inden for kampagner.

Genstandsfeltet ”Politiske kampagner” belyses fra flere forskellige vinkler. Udover politologisk og samfundsvidenskabelig litteratur og studier inddrages kommunikationsteori, politisk marketing, adfærdspsykologi og en række casestudier også aktivt i undervisningen.

Du vil således møde både teori og praksis, der fastlægger, hvordan vælgerne og deres adfærd motiveres, reguleres og påvirkes, når krydset skal sættes eller befolkningens politiske ståsted flyttes.

Afsættet for kurset er politiske partiers og kandidaters kamp om vælgernes gunst, men andre politiske kampagneaktører inddrages også fx interesseorganisationer, fagforeninger, virksomheder og lignende.

Som en del af kurset indgår forelæsningsrækken ’Folketingsvalgkampen 2011 i perspektiv’, hvor Rasmus Tue Pedersen, Kasper Møller Hansen, Jonas Hedegaard Hansen, Jens Olav Dahlgaard og Karina Kosiara-Pedersen præsenterer nye forskningsresultater.

Udbuddet forventes struktureret ud fra følgende temaer:

  1. Introduktion til udviklingen af politiske kampagner
  2. Vælgeradfærd – når følelser møder fornuft 
  3. Politisk storytelling – ord der virker
  4. Meningsmålinger og vælgersegmentering
  5. Organisering af kampagner
  6. Forelæsningsrækken ”Folketingsvalgkampagne 2011 i perspektiv”.  

Der vil være en flydende overgang og overlap mellem de forskellige tematikker. 

Kompetencebeskrivelse

Udbuddet skal styrke de studerendes kompetencer til at forstå og kritisk analysere, hvad, der påvirker os vælgere, når vi sætter vores kryds, og hvordan partier og kandidater gør brug af denne viden – eller mangel på samme.    

Færdigheder tilegnet i faget vil især være anvendelig i fremadrettet praktisk arbejde og teoretiske studier i forhold til kampagner, politisk kommunikation, vælgerpåvirkning og interessevaretagelse. 

Målbeskrivelser

Udbuddets målsætning er at gøre den studerende i stand til at:

  • Forstå og beskrive forskellige ’paradigmer’ inden for politiske kampagner
  • Præsentere forskningsbaseret viden om, hvad der sker i en valgkamp
  • Anvende forskningsbaseret viden inden for politiske kampagner på konkrete cases
  • Analysere konkrete kampagneaktiviteters teoretiske fundament eller mangel på samme
  • Vurdere hvilke kampagnemetoder, der i en given kontekst kan påvirke vælgernes adfærd, herunder hvordan og hvorfor
  • Kritisk analysere og bedømme brugen af konkrete kampagnemetoder
  • Hypotisere omkring udviklingstendenser inden for politiske kampagner
  • Formulere forslag til vidensbaseret kampagneinitiativer for en given case
  • Skabe forslag til initiativer, der kan styrke viden om genstandsfeltet politiske kampagner.

 
Målsætningen for udbuddet er således opbygget efter, at du som studerende for styrket henholdsvis dine kvalifikationer, kompetencer og kreativitet inden for politiske kampagner.

Hansen, Kasper M. & Kosiara-Pedersen, Karina (2014) Folketingsvalgkampen 2011 i perspektiv. København: DJØF.

Westen, Drew (2007): ”The Political Brain”, Public Affairs: New York, pp. Introduction, 3-45, 89-117.

Hansen, Kasper Møller & Hoff, Jens (2009): ”Den kommunale valgkamp anno 2009”, pp. 1-28. 

Lees-Marshment, Jennifer (2009): ”Political Marketing: Principles and Applications”, Routledge: London, pp. 5-22, 40-76.

Sosnik, Douglas B., Dowd, Matthew J. & Fournier, Ron (2006): ”Applebee’s America: How Successful Political, Business, and Religious Leaders Connect with the New American Community”, Simon & Schuster: New York, pp. 9-62.

Sepstrup, Preben (2007): ”Tilrettelæggelse af information”, Academica: Århus, pp. 31-127.

Nielsen, Sigge Winther (red.) (2011): ”Politisk Marketing – Personer, partier & praksis”, Karnov Group: København, pp. 107-138, 237-269.

Slothuss, R. & de Vreese, C.H. (2010): Political Parties, Motivated Reasoning, and Issue Framing Effects, Journal of Politics, vol. 72, no. 3.


Slothuus, R. (2010): Framing og politiske partier: Kan den rette indpakning gøre politiske forslag mere spiselige?, Politica, vol. 42, no. 3.

Luntz, F. (2007): Words that work, New York: Hyperion, pp. Introduction, pp. 1-34.

Lasswell, H.D. (1953): Propaganda Techniques in the World War, New York: A.A. Knopf, pp. tbd.

Hovland, C., Lumsdaine, A.A., & Sheffield, F.D. (1949): Experiments in Mass Communication, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, pp. tbd.

Hall, S. (1982): The rediscovery of ideology: return of the repressed in media studies, pp. 52-87. I: Gurevitch, M. et al. (red.) (1982): Culture, Society and the Media, London: Methuen.

Hall, S. (2003): Encoding/Decoding, pp. 90-104. I: During, S. (red.) (2003): The Cultural Studies Reader, London: Routledge.

Lazarsfeld, P. et al (1994): The People’s Choice, New edition, New York: Columbia University Press, pp. tbd.

Gerber, A.S. & Green, D.P. (2008): Get Out the Vote: How to Increase Voter Turnout, Washington: Brookings Institute Press, pp. tbd.

Gerber, A.S. & Green, D.P. (2012): Field Experiments: Design, Analysis, and Interpretation, New York: W.W. Norton and Company, pp. 135-165.

Lau Richard R. & Redlawsk, David P. (2006): How voters decide, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 93-157.

Cottam, Martha L. et al (2010): Introduction to Political Pshychology, New York: Psychology Press, pp. 13-37.

Hackman, Richard J. et al (1977): Perspectives on Behavior in Organizations, New York: McGraw-Hill, pp. 242-256.

Ganz, Marshall (2011): Public Narrative, Collective Action and Power, pp. 269-286. I Odugbemi, Sina & Lee, Taeku (red.) (2011): Accountability Through Public Opinion, Washington: The World Bank.

Kahn, Si (1992): Organizing, NASW Press, pp. 155-174.

 

For at få udbytte af faget skal du som studerende have kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab - især i politologi, almen statskundskab samt videnskabsteori og metode.

I flere tilfælde beror undervisningen på effektmålinger, kvantitative og kvalitative analyser, hvorfor en forståelse for udarbejdelse og afkodning af statistisk materiale forudsættes.

Derudover skal du have en klar forståelse for, hvordan politiske partier er opbygget og valghandlinger afvikles. Og så skal du have en bred interesse inden for påvirkning af vælgeradfærd og politisk kommunikation.
Holdundervisning med diskussioner
Der må ikke anvendes bærbare computere, tablets eller anden elektronisk udstyr i undervisningstimerne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.