ASOK05449U Imellem sprog og praksis - et kvalitativt metodefag i diskursanalyse. NB Kurset er overtegnet og lukket for tilmelding.

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Between language and practice - qualitative method and discourse analysis - Please note that this course is closed for further registrations

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold

Formålet med kurset er at videreudvikle de studerendes kompetencer indenfor socialkonstruktivistisk tænkning og diskursanalytisk metode.

 

Kurset tager et poststrukturalistisk afsæt og retter fokus mod, hvordan vi kan studere fællesskaber og deres forståelser af forskellige samfundsmæssige fænomener. Det kunne fx være på arbejdspladsen, i familien, blandt minoriteter eller andetsteds fx med fokus på forældreskab, ledelse, stress, demokrati, seksualitet, krop eller danskhed. Grundtesen er, at forståelse af menneskelig tilblivelse og udvikling må forstås gennem sproglig praksis (verbal såvel som nonverbal) i og omkring fælleskaber.

 

Således vil der på kurset blive arbejdet med analyse af selvtilvejebragt empiri, herunder interview, fokusgrupper og naturligt forekommet materiale, fx dokumenter som bør indsamles på en sådan måde, at det er anvendeligt til dekonstruktion af sproglig praksis.

 

Der tages afsæt i socialkonstruktivistisk tænkning og der arbejdes med forskellige diskursanalytiske tilgange. Formålet med undervisningen er, at de studerende bliver i stand til at anvende analysetilgangene i praksis, hvorfor kurset vil inkludere praktiske øvelser og opgaver, så de studerende ikke blot bliver vidende, men også handlingskompetente.

Målbeskrivelser

Målet for læreprocessen er, at den studerende efter gennemført kursus er i stand til at

- Begribe og operationalisere socialkonstruktivistisk teori, herunder metateori

- Indsamle empiri ved metoder der modsvarer den socialkonstruktivistiske tænkning

- Selvstændigt at kunne gennemføre diskursanalyse

- Forholde sig kritisk refleksivt til eget metodisk arbejde og teoretisk tænkning indenfor rammen af den socialkonstruktivistiske videnskabsteori

Ca. 800 sider

Bøger:

  • Potter, Jonathan & Wetherell, Margaret (1987) Discourse and Social Psychology, Sage: 187 sider
  • Laclau, Ernesto (2011) Det radikale demokrati diskursteoriens politiske perspektiv, Roskilde Universitetsforlag: 171 sider
  • Fairclough, Norman (2008) Kritisk Diskursanalyse, Hans Reitzels Forlag: side 15-119 – 104 sider
  • Foucault, Michel ed. Faubion, James D. (1994) Power, “Truth and Power” s. 111, “Governmentality” s. 201 “The Subject and Power” s. 326. The new Press, New York. I alt 68 sider

Artikler:

  • Legreco, Marianne & Tracy, Sarah (2009) Discourse Tracing as Qualitative Practice, Qualitative Inquiry. 27. sider
  • Kärreman, Dan & Alvesson Mat (2000)Varieties of discourse: On the study of organizations through discourse analysis, Human Relations. 24 sider
  • Whittle, A & Mueller, F. (2011) The language of interests: The contribution of discursive psychology, Human relations. 20 sider.
  • Watson, T. J. & Watson, D H. (2012) Narratives in society, organizations and individual identities: An ethnographic study of pubs, identity work and the pursuit of ’the real’, Human Relation. 21 sider
  • Candrian C. Taming death and the consequences of discourse (2013) Human Relations. 16 sider
  • Karlsen M. P. & Villadsen K. (2008) Who should do the talking? The proliferation of dialogue as governmental technology, Culture and Organization. 17 sider
  • Tracy, S. & Trethewey A. (2005) Fracturing the Real-self ß> Fake-self Dichotomy: Moving toward ”Crystallized” Organizational discourses and identities, Communication Theory. 27 sider
  • Tracy S. (2000) Becoming a Character for Commerce: Emotion Labor, Self-Subordination, and Discursive Construction og identity in a total institution, Management Communication Quarterly, 38 sider
  • Fleming, P. (2013) Review Article: When ‘life itself’ goes to work: Reviewing shifts in organizational life through the lens of biopower, Human Relations 27 sider
  • Tracy, S. (2010) Qualitative Quality: Eight “big-Tent” Criteria for Excellent Qualitative Research, Human Relations. 14 sider

Rees, C. E. & Monrouxe, L. V. (2010) ”I should be lucky ha ha ha ha”: The construction of power, identity and gender through laughter within medical workplace learning encounters, Journal of Pragmatics. 15 sider.

Et kendskab til socialkonstruktivisme og diskursanalyse er en fordel, men ikke en forudsætning for deltagelse i undervisningen.
Undervisningen tilrettelægges således, at der opnås mest mulig deltagerinvolvering via eksemplarisk læring. Det betyder i praksis, at undervisningen vekselvirker mellem underviseroplæg og deltageroplæg med konkrete eksempler som omdrejningspunkt.

Herudover indgår individuelle øvelser og i grupper faciliteret af underviser, hvor det tillærte stof afprøves i praksis. Læring betragtes som en social proces, der bør faciliteres af underviser gennem tilpas forstyrrelse af de studerende.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 122
  • Forberedelse
  • 122
  • Forelæsninger
  • 31
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe

Se detaljer for prøveform i studieordningen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.