ASOK05448U Sporing af social emergens: Digitale perspektiver på hypes, fremtider og ideer. NB Kurset er overtegnet og lukket for tilmelding.

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Tracing Social Emergence: Digital perspectives on hypes, futures and ideas - Please note that this course is closed for further registrations

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold

Kurset kobler en række metodiske nyskabelser indenfor for digitale værktøjer med en voksende sociologisk interesse for hypes, fremtider og ideers fremkomst og spredning. De studerende udrustes således til at spore emergens af sociale fænomener ved brug af nye store datakilder (Big Data). I forbindelse med tillæring af det metodiske og teoretiske materiale, udforsker de studerende et konkret socialt fænomens fremkomst igennem et casebaseret gruppearbejde.

 

Genstandsfeltet for kurset i form af hypes, fremtider og ideer refererer til den sociologiske gren af ’Science and Technology Studies’ (STS) og dennes genres forsøg på at spore innovation, sociale omvæltninger og idehistoriske nybrud.

 

Metodisk vil de studerende blive introduceret til en bred vifte af digitale metoder og det tilhørende teoretisk begrebsapparat. Desuden vil de studerende opnå både metodiske samt praktiske færdigheder indenfor en række digitale værktøjer bl.a. Gephi, TCAT, Netvizz, Cortext, New York Times API, Google Trends & Ngram.

Målbeskrivelser

Det er kursets mål at de studerende opnår:

 

  • Viden om forskning indenfor digitale metoder og digital sociologi, STS studier af hypes, fremtider og kritiske studier af data og Big data.  
  • Færdigheder i konkret anvendelse af Aktør-netværks teori,  digitale metoder og værktøjer samt hvordan disse kan benyttes til at planlægge og udføre et undersøgelsesdesign.

Kompetencer indenfor identificering, afdækning, analyse og præsentation af undersøgelsesresultater om social emergens. Desuden vil de studerende opnå kompetencer indenfor case baseret gruppearbejde der foregår efter en iterativ model af tilpasning og optimering af undersøgelsesdesign. Endelig er kursets mål at lære de studerende at navigere og opholde sig i usikkerhed ift. metoder og resultater, hvilket er en nødvendig kompetence for at kunne udforske det digitales flertydighed.

500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur. Kursetlitteraturen vil løbende blive gjort tilgængeligt på Absalon. Tentativ læseplan:

 

Borup, Mads, Nik Brown, Kornelia Konrad, og Harro Van Lente. «The sociology of expectations in science and technology». Technology Analysis & Strategic Management 18, nr. 3–4 (Juli 2006): 285–98. doi:10.1080/​09537320600777002.

Gitelman, Lisa, red. «Raw data» is an oxymoron. Infrastructures series. Cambridge, Massachusetts ; London, England: The MIT Press, 2013.

Healy, Kieran, og James Moody. «Data Visualization in Sociology». Annual review of Sociology, September 2013.

Krygier, John, og Denis Wood. «Ce n’est pas le monde (This is not the world)». Rethinking Maps: New frontiers in cartographic theory, 2011, 189.

Latour, Bruno. «Why Has Critique Run out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern». Critical Inquiry 30, nr. 2 (Januar 2004): 225–48. doi:10.1086/421123.

Law, John. After method: mess in social science research. International library of sociology. London ; New York: Routledge, 2004.

Manovich, Lev. «What is Visualization?», Oktober 2010. http:/​/​www.datavisualisation.org/​2010/​11/​lev-manovich-what-is-visualization/​.

Rosenberg, Daniel. «1 Data before the Fact», 2013. http:/​/​www.digital-ethnography.net/​storage/​Rosenburg_RawData.pdf.

Ruppert, E., J. Law, og M. Savage. «Reassembling Social Science Methods: The Challenge of Digital Devices». Theory, Culture & Society 30, nr. 4 (14. Maj 2013): 22–46. doi:10.1177/​0263276413484941.

Sofoulis, Zoë. «Skirting complexity: The retarding quest for the average water user». Continuum 25, nr. 6 (29. November 2011): 795–810. doi:10.1080/​10304312.2011.617874.

Steinert, M, og L Leifer. «Scruntinizing Gartner’s hype cycle approach 2010». I Proceedings of PICMET 10, 1–13. IEEE, 2010.

Thomsen, Tao Legêne, og Tobias Bornakke. «Through the Eyes of the Machine - Exploring the emergence of Big Data through mapping digital expectations». Copenhagen Business School, 2013. http:/​/​tobias.bornakke.dk/​?p=310.

Venturini, Tommaso. «Diving in magma: how to explore controversies with actor-network theory». Public Understanding of Science 19, nr. 3 (29. Maj 2009): 258–73. doi:10.1177/​0963662509102694.

Venturini, Tommaso, Mathieu Jacomy, og Débora Pereira. «Visual network analysis», Forthcomming.

Venturini, Tommaso, og Bruno Latour. «The Social Fabric: Digital Traces and Quali-quantitative Methods». I Future En Seine 2009. Paris: Cap Digital, 2010.

Faget er relevant for alle med en humanistisk eller socialvidenskabelig bachelor.
Forelæsning, problemorienteret gruppearbejde, workshops.
Bemærk at kurset er opbygget som et 3-ugers workshop forløb. Dette intensive format er valgt for at skabe de bedst mulige rammer for at de studerende kan lære at mestre de praktiske værktøjer kurset benytter sig af.
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​/​​samf-it.ku.dk/​​stud/​​programmer/​​

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 14
  • Holdundervisning
  • 14
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Individuel/gruppe
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.