ASOK05443U Konfirmatorisk og eksplorativ faktoranalyse

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Confirmatory and Explorative Factor Analysis.

Uddannelse
Samfundsvidenskabelige Metodefag
Kursusindhold

Kurset er baseret på forelæsninger og øvelser for de studerende. Kurset vil introducere de studerende til anvendelse af faktoranalyse i sociologisk forskning. Kurset introducere først basale kovariansberegninger der skal sætte de studerende i stand til at forstå de bagvedliggende metoder i faktoranalyse. Herefter introduceres den eksplorative og den konfirmatoriske faktoranalyse og de studerende undervises i hvordan disse metoder anvendes i praksis og i en sociologisk kontekst.

Målbeskrivelser

Efter kurset skal de studerende være i stand til at forstå de grundlæggede principper bag faktoranalyse og kunne anvende dem i praktiske problemstillinger samt forstå hvornår og hvordan faktoranalyse kan benyttes til at analysere praktiske sociologiske problemstilliner.

Paul Kline (1994) An easy guide to factor analysis. Routlegde

 

Rex B. Kline (2010) Principles and Practice of Structural Equation Modeling: Third Edition (Methodology in the Social Sciences), The Guildford Press.

Der kræves kendskab til kvantaitative metoder svarende til BA på sociologiuddannelsen på Københavns Universitet.
Undervisningen er baseret på foreslæsninger og øvelser.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​​/​​​samf-it.ku.dk/​​​stud/​​​programmer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 14
  • Holdundervisning
  • 14
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Den skriftlige opgave kan enten udarbejdes individuelt eller i gruppe.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen