ASOK05436U Kvalitative udforskninger af mænds levede liv og maskuliniteter
Qualitative research methods into men's lives and masculinities
Kurset byder på et indblik i maskulinitetsforskningens mangfoldighed, både med henblik på metodiske tilgange og teoretiske positioner.
Kurset lægger vægt på empatiske og nytænkende undersøgelsesveje. Derfor vil vi læse, diskutere og eksperimentere med fænomenologiske, sensitive og visuelle kvalitative metoder. Vi ser på klassiske fænomenologer, læser tekster om udforskning af tabuiserede emner og forholder os til undersøgelsesveje indenfor udforskninger af multiple betydningsdannelser.
Vi læser og diskuterer fremtrædende teorier og tekster indenfor feltet ’Mandeforskning’. Vi ser på den kritiske maskulinitetsforskning, ligestillingsdiskurser og nyere relationelle og situerede tilgange til beskrivelse af mænds levede liv.
Vi diskuterer begreber som mandighed og maskulinitet og tilgange til at undersøge og analysere dem. Vi ser nærmere på den nyere nordiske maskulinitetsforskning og hvad der rør sig nu. Er der brug for andre eller nye metoder til udforskning af mænds levede liv? Hvilke problematikker og temaer tager mandeforskningen op? Hvordan bidrager det til kønsforskningen? Hvordan bidrager det til sociologien?
Foreløbigt program:
Undervisningen vil indeholde forskellige elementer: teori og temaer, metoder og tilgange og vejledning mens eleverne producerer egen empiri. Nedenstående er foreløbige forslag til indholdet:
1. Introduktion til faget
- Hvad kan vi bruge mandeforskning til?
- Et lille historisk rids
- Hvordan kan vi forholde os til begreber som ’maskulinitet’ og ’mandighed'?
- Hvordan kan vi udforske mænds levede liv? Kræver det særlige metoder?
2. Klassiske perspektiver på mænd i kønsforskning
- Direkte og indirekte kønshierarkier
- (selv)Kritisk maskulinitetsforskning
- Maskulinitet som stereotyp og forskel
3. Fænomenologi – tilgang og praksis
- Hvad kendetegner fænomenologisk forskning?
4. Flydende betydninger, multiplicitet, situeret viden og validitet
- Hvad kan vi egentlig vide, når vi udforsker kvalitativt? Hvordan er viden situeret? Hvad sker der når vi skifter perspektiv? Hvordan kan vi forholde os til flydende betydninger i forskningsobjektet?
- Vi ser særligt på John Laws ’messy methods’ og Donna Haraways ’situated knowledges’
5. Sensitivitet og eksperimenterende interviewmetoder
- Sensitivitet, grænser og grænseoverskridelser
- Inddragelse af stimulimateriale, visuelle metoder mm. med eksempler fra aktuel forskning
6. Kontroversielle deltagelser
- Hvornår er man for tæt på? Hvornår er man for langt fra? Etik og praksis i feltstudier og interview
- Eksempler fra kontroversielle studier af sex mellem mænd
7. Maskulinitet, sygdom og sundhed
- Eksempler på undersøgelser af maskulinitet, sygdom og sundhed. Er der særlige problemstillinger når mænd bliver syge?
8. Mænd og seksualitet
- Teorier om mandlig seksualitet
- Eksempler på undersøgelser og analyser
9 og 10. Projekt
9. Indsamling af empiri – vejledning
10. Indsamling af empiri – vejledning
11. Maskulinitet(er) i flertal
- R.W. Connels teori om hegemonisk maskulinitet samt udfordringer dertil
12. Faderskab
- Den sociale konstruktion af faderskab gennem tiden
- Undersøgelser og analyser
13. Spørgetime og opsamling
14. Afsluttende seminar inden eksamensskrivning
Oplæg om projekterne med feedback
Formål med kurset er at de studerende skal kunne gennemføre en kvalitativ udforskning af et emne indenfor temaet ’Mænds levede liv og maskuliniteter’. De skal kunne vælge og anvende relevante metodiske tilgange, sætte de empiriske fund i spil med teori og præsentere en beskrivelse/analyse mundligt og skriftligt.
Kurset skal føre til at de studerende får indblik i maskulinitetsforskningens mangfoldighed. Viden om teorier, metoder og positioner. Evne til at forholde sig analytisk, kritisk og nuanceret til forgiventagne maskulinitetsproblematikker og teorier derom.
Kurset inddrager klassiske tekster om maskulinitet. Uddrag fra antologier om mænd, maskulinitet og mandighed. Samt nyere nordiske undersøgelser og tekster om bl.a. mandlig seksualitet og mænds sundhed.
Desuden vil kurset inddrage relevante fænomenologiske tekster, metodiske overvejelser, videnskabsteoretiske diskussioner, eksempler på særlige interviewtilgange og læsning af forskellige former for tekst (etnografiske mm.).
Pensum svarer til 800 sider.
Der vil ikke blive udarbejdet et kompedium. Tekster lægges på Absalon
Denne bog skal anskaffes:
Andersen, Bjørn Schiermer (red.)(2013): Fænomenologi - teori og metoder, Hans Reitzels Forlag, København
Kurset lægger op til aktiv deltagelse og inddrager konkrete relevante eksempler fra omverdenen. Nyhedsartikler, reklamer, billeder, TV-programmer, problematikker og pågående samfundsmæssige debatter kan vi tage op i løbet af kurset og sætte i spil med pensum.
Eksamensprojektet arbejdes der på løbende. Der vil være mulighed for individuel og fælles feedback og små skriveøvelser og projekt synopser i løbet af kurset.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Forberedelse
- 123,5
- Forelæsninger
- 28
- I alt
- 275,0
Ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for
forårskurser)
Tilmelding
som meritstuderende; læs mere her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel/gruppe
Se detaljer for prøveform i studieordningen - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05436U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Signe Pedersen (4-7a68756b477a68746d35727c356b72)
Undervisere
Pernille Faxe, pernillefaxe@gmail.com, 29865861