ASOK05199U Projektledelse i organisationer - NB Kurset er overtegnet og lukket for tilmelding.

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Project management in organizations - Please note that this course is closed for further registrations

Uddannelse
KA Valgfag
Kursusindhold

Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre:

• Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
• Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
• Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
• Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
• Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
• Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
• Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
• Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams

 

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):

• Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for organisationer
• Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter.
• Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
• Diskutere betydningen af samt aspekter ved
• Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt.
• Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse
• Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret

Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer. Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede tilgange.
 

Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.
 

Kurset har til formål at introducere deltagerne til projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og faglighed.
Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er seminaret også kun en introduktion til arbejdet med projektledelse.

Bason: Strategi og organisering af innovation, I: Velfærdsinnovation, 2007

Christensen, F. Enneagrambogen, Lindhardt og Ringhof, 2013

Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006

E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994

Eriksen, M. m.fl: God Lean Ledelse, Børsens Forlag 2005

Graversen & Holt Larsen: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004

Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styrin, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2007

Grønhaug m.fl.: Ledelse i teori og praksis, Fagbokforlaget 2006

Heath, R.L. m.fl: Strategic Issues Management – Organizations and Public policy Challenges, Sage2009

Jensen, A.F.: Projektmennesket, Århus Universitetsforlag, 2009

Jensen, A.F.: Projektsamfundet, Århus Universitetsforlag, 2010

Kaufmann & Kaufmann: Psykologi i organisasjon og ledelse, Fagbokforlaget(Norge) 2003

Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005

Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001

Kotter, J.P. Leading Change, Harvard Business Review Press, 1996

Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist og Økonomforbundets forlag 2005

Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006

Mikkelsen, H & Riis, J.O. Grundbog i Projektledelse

Mintzberg, H. Structures in Fives – Designing effective organizations, Prentice Hall 1983

Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009

Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor – instrument, kultur, myte, Universitetsforlaget 2004

Starr, J. The Coaching Manual, Prentice Hall business, 2011

Søholm, T. M.  et al Teambaserede Organisationer I praksis, Dansk Psykologisk Forlag, 2005

Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, hans Reitzels Forlag 2008

West, M. Effective Teamwork, Excel books, 2010

Undervisningsformen vil have fokus på at arbejde praktisk med stoffet. Der vil være mange øvelser, cases og rollespil. Derudover vil undervisningen såvel som forberedelse foregå meget i team-struktur. Den pædagogiske tilgang vil læne sig op af strukturer fra Cooperative Learning samt Accelerated Learning.

Undervisningen vil således tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.

Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere ”projektlederens hovedudfordringer” særligt set i rammerne af organisationer.

Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med ”virkelige” organisationer. Det tilstræbes at der vil være oplæg/deltagelse af eksterne aktører.
Faget fungerer samtidig som linjefag i specialiseringsretningen: Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​​/​​​samf-it.ku.dk/​​​stud/​​​programmer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Individuel/gruppe
Se detaljer for prøveform i studieordningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelser