ASOK05088U Evaluering - metoder, teorier og praksis
Evaluation - methods, theories and practice
Introduktion til evalueringsbegrebet og evaluering i samfundsperspektiv. Herunder gennemgang af kursets struktur. Præsentation af plan for holdundervisning.
Holdundervisning/gruppearbejde
Kort præsentation af de studerendes erfaringer med evaluering. Evaluering i politisk-administrativ og sociologisk perspektiv.
Gruppeopgave til fremlæggelse ved næste holdundervisning.
Opgave 1: I bedes forberede en kort præsentation af jeres førstehåndsindtryk af ”kursets case” og forholde den til evalueringsbegrebet. Forbered et kort oplæg herom til næste holdundervisning.
Kursets case:
http://www.kora.dk/udgivelser/udgivelse/i6186/SPACE---rum-til-fysisk-aktivitet
Reference:
Jens Troelsen (red.); Lars Breum Christiansen, Mette Toftager, Else Olesen, Betina Højgaard, Anne Brøcker, Stinne Aaløkke Ballegaard, Lone Grøn, Louise Ladegaard Bro, Thomas Tjørnelund Nielsen og Brian Linke (2014): SPACE - rum til fysisk aktivitet. Samlet evaluering af en helhedsorienteret, forebyggende indsats for børn og unge. Odense: Center for Interventionsforskning, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.
Faser i gennemførelse af evalueringer
Forelæser gennemgår forskellige faser i evaluering, som evaluator bør tage stilling til ved planlægningen af en evaluering eller som kan anvendes som støtte ved læsning og vurdering af en foreliggende evalueringsrapport.
Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 1.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger på forelæsningen Faser i gennemførelse af evalueringer.
Opgave 2: Identificer faser i ”kursets case”, rejs kritikpunkter og forbered et kort oplæg herom til næste holdundervisning.
Evalueringsmodeller med særlig fokus på effektevaluering
Evalueringslandskabet er fyldt med forskellige begreber om forskellige typer evalueringer. Hvad enten man skal gennemføre evalueringer, bestille evalueringer eller læse og fortolke evalueringer er det nødvendigt at have kendskab til de forskellige evalueringsmodeller der findes. I anden forelæsning (9.15-10.00) vil en gæsteforelæser sætte særligt fokus på effektevaluering.
Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 2.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger på forelæsningen Evalueringsmodeller, samt en søgning på forskningsmiljøer, der laver evalueringer.
Opgave 3: Søg på hjemmesiderne www.kora.dk , www.sfi.dk og www.eva.dk
Find to-tre eksempler på evalueringer, der anvender og argumenterer for forskellige evalueringsmodeller
Programteori i evalueringer
I første forelæsningstime kommer en gæsteforelæser og fortæller om evalueringen af ”Kursets case”.
Denne kursusgang går tættere på teoretisk evaluering – hvad er programteori og hvorfor skal man vælge den tilgang?
Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 3. .
Mundtlig midtvejsevaluering.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Grupperne får udleveret et aktuelt eksempel på et udbud til en evaluering, der skal gennemføres i de kommende år og derfor udgør en helt realistisk øvelse i at læse, analysere og besvare et udbud til en evalueringsopgave.
Opgave 4: Skitsér et evalueringstilbud på grundlag af et udbudsmateriale, der udleveres. Grupperne skal forberede sig på at kunne agere i henholdsvis rollerne som:
1) evaluator, der fremlægger sit tilbud for en rekvirent (den organisation, der ønsker at få evalueringen gennemført og finansiere den) og
2) rekvirent, der skal vælge det bedste blandt de fremlagte tilbud.
Proces- og formativ evaluering – med fokus på hvordan og hvorfor?
Der sættes fokus på procesevalueringer og forskellige former heraf og spørgsmålene: Hvordan kan marginale synspunkter eller marginaliserede aktører blive hørt i evalueringer? og hvad er relationel evaluering?
I anden forelæsningstime kommer en gæsteforelæser og fortæller om erfaringer med procesevaluering og brug af forandringsteori.
Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 4 gennem et rollespil.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger på et tilbud på en evaluering, der udleveres.
Opgave 5:
1) Vurder det fremlagte tilbud på en evaluering.
Kvalitetsvurderinger af evalueringer og anvendelse af evalueringer
Hvordan vurderer man om en evaluering har god kvalitet? De studerende introduceres til summative såvel som formative måder at kvalitetssikre evalueringer på, til vurderingskriterier samt til kvalitetsniveauer i evaluering.
Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 5.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgave 6:
Opgaven bygger på bilag, der kan findes på Absalon
Lav en kvalitetsvurdering af Socialstyrelsens udbud af ”Evaluering af Socialstyrelsens videns portal på området for udsatte børn og unge”.
Kvalitetsvurderingen kan bl.a. indeholde en vurdering af evalueringsspørgsmålene, valg af evalueringsmodel, metoder/teori samt anbefalinger og anvendelse.
Evaluering og evidens
Evidensbegrebet og evidensbestræbelser fylder stadig mere i relation til evaluering. Hvad betyder eksempelvis:
1) Omhyggelig, udtrykkelig og kritisk brug af den aktuelt bedste viden? 2) hvad er evidensbaseret praksis og politik?
Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 6.
Evaluering af kursus. Udlevering af eksamensopgave og spørgerunde med afklarende spørgsmål til eksamensopgaven.
Formålet med kurset er at give deltagerne kompetencer til at designe og vurdere evalueringer af offentlige indsatser (politikker, programmer, projekter og lignende) i forhold til såvel deres tilrettelæggelse, gennemførelse som anvendelse
1. kursusgang
Pensum:
Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods, p. 209-227
Hammer, Svein (2004): Hvordan kan vi måle dette? I Sosiologi i dag, årgang 34, nr. 4/2004 s. 9-26
Davies, Philip et.al. (2006): Government as Structural Context for Evaluation. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 163-183
Dahler-Larsen, Peter (2011): The Evaluation Society p. 183-225
2. kursusgang
Pensum:
Rieper, Olaf (red) (2004): Håndbog i evaluering, s 34-49
Foss Hansen, Hanne (2003): Evaluering i staten, s. 17-70 og s. 163-184
3. kursusgang
Pensum:
Vedung, Evert (2009): Utvärdering i politik och forvaltning s. 91-155.
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 194-229
Mark, Melvin M. and Gary T. Henry (2006): Methods for Policy-making and knowledge development evaluations. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 317-339.
4. kursusgang
Pensum:
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, s. 170-193
Pawson, Ray and Nick Tilley (2004): Realistic Evaluation p. 92-123
Dahler-Larsen, Peter (2004) Virkningsevaluering, I Dahler-Larsen Peter og Hanne Kathrine Krogstrup (2009): Nye veje i evaluering. Håndbog i tre evalueringsmodeller. København: Academica. s. 51-79
Donaldson, Stewart I and Mark W. Lipsey (2006) Roles for Theory in Contemporary Evaluation Practice: Developing Practical Knowledge, in Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 56-75
5. kursusgang
Pensum:
Høgsbro, Kjeld (2004): Procesevaluering. I Olaf Rieper (red) (2004): Håndbog i evaluering. AKF. s. 66-94
Greene, Jennifer C. (2006): Evaluation, Democracy and Social Change. In Jenifer Green et.al (2006) The Sage Handbook of Evaluation, p. 118-139
Koivisto, Juha (2008): Relational Evaluation in Social Work Practice. In Inge Bryderup (2008): Evidence Based and Knowledge Based Social Work, p. 103-114
6. kursusgang
Pensum:
Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Evaluating Evaluations. In Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Program Evaluation. Alternative Approaches and Practical Guidelines, p. 442-460
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 403-410
Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods s. 541-588
Weiss, Carol H. (2005): Have We Learned Anything New About the Use of Evaluation? In American Journal of Evaluation, Vol. 19, No. I, 1998, p. 21-33.
7. kursusgang
Pensum:
Rieper, Olaf og Hanne Foss Hansen (2007): Metodedebatten om evidens. AKF.
Link: www.akf.dk/udgivelser/container/2007/udgivelse_2445/
Hammersley, Martyn (2005): Is the evidence-based practice movement doing more good than harm? Reflections on Ian Chalmers` case for research-based policy making and practice. In Evidence & Policy vol. 1.1, p. 85-100
Chalmers, Ian (2005): If evidence-informed policy works in practice, does it matter if it doesn´t work in theory? In Evidence & Policy vol. 1.2, s. 227-42
Krogstrup, Hanne Kathrine (2011): Kampen om evidensen s. 95-111
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Forberedelse
- 123,5
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 14
- I alt
- 275,0
Ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for forårskurser)
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel/gruppe
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05088U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Signe Pedersen (4-84727f755184727e773f7c863f757c)
Undervisere
Leif Olsen, e-mail: leol@kora.dk
Dorte Caswell, e-mail: caswell@socsci.aau.dk