APSK05133U Valgfag - Introduktion til dobbeltdiagnoser, kombinationen af psykisk lidelse og misbrug af alkohol/stoffer

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Elective course - Introduction to dual diagnosis - the combination of mental illness and abuse of alco-hol/drugs

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Introduktion til dobbeltdiagnoser, kombinationen af psykisk lidelse og misbrug af alkohol/stoffer

På dette kursus vil du blive introduceret til, hvad dobbeltdiagnoser er, og hvordan de behandles. En dobbeltdiagnose indebærer, at et individ både har en eller flere psykiske lidelser og et behandlingskrævende forbrug af alkohol og/eller stoffer. Studier har vist, at sundhedspersonale, heriblandt psykologer, finder denne patientgruppe udfordrende, bl.a. fordi de mangler viden om stof- og alkoholmisbrug og om samspillet mellem misbrug og psykiske lidelser. Effekten af en række rusmidler kan eksempelvis minde om symptomerne på flere psykiske lidelser, og det kan være vanskeligt at vurdere, hvordan misbruget påvirker den terapeutiske og/eller medicinske behandling. Endvidere kan det være vanskeligt at vurdere, hvor patienten hører til. Er det psykiatrien, misbrugscentrene eller begge steder? Disse diskussioner vil vi bl.a. komme ind på i undervisningen.

Som psykologer kommer vi til at møde patienter med en dobbeltdiagnose i mange sammenhænge, bl.a. i privat praksis, i psykiatrien, i misbrugsbehandlingen, på bosteder og på væresteder. Kurset er derfor relevant for dem, der er interesseret i det kliniske eller sociale område. Den behandlingsform der på kurset fokuseres på er kombinationen af kognitiv adfærdsterapi og den motiverende samtale (motivatonal interviewing, MI). Vi vil således arbejde ud fra en kognitiv tilgang. Da jeg er ansat på Psykiatrisk Center Sct. Hans og min egen forskning tager udgangspunkt i dobbeltdiagnosebehandlingen i psykiatrien, vil de eksempler og cases jeg inddrager i undervisningen hovedsageligt komme derfra. Du vil derfor på kurset også få et indblik i arbejdet i psykiatrien.

På kurset vil vi bl.a. se på:

- forskellige former for og forståelser af dobbeltdiagnose
- hvor og hvordan behandles dobbeltdiagnoser
- forskellige rusmidler og deres virkning
- kognitiv adfærdsterapi over for dobbeltdiagnoser
- den motiverende samtale

Desuden vil vi d. 21/4 tage på besøg på Psykiatrisk Center Sct. Hans, hvor to erfarne dobbeltdiagnosebehandlere vil holde et oplæg for os, og det vil være muligt at stille dem spørgsmål om deres arbejde. Denne kursusgang vil således foregå i Roskilde og der søges om dækning til transportudgifterne i forbindelse med besøget. Endvidere er undervisningen denne gang fra kl. 11-15. Til gengæld springer vi undervisningen over ugen efter (d. 28. april).

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet skal studerede kunne

  • Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker indenfor valgfaget.
  • Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
  • Forklare sammenhænge, analysere og eventuelt udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
  • Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgfagsrelevante cases/data.
Ingen særlige
Holdundervisning 14 uger.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bunden hjemmeopgave
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering ved alle valgfag, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplan på KUnet
Kriterier for bedømmelse