APSK05109U Valgfag - Ledelse i organisationsteoretisk perspektiv

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Elective course - Management in the perspective of organization

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Ledelse i organisationsteoretisk perspektiv - et tværfagligt seminar for politologer og sykologer                                                                  

Organisations- og ledelsesteori spiller en væsentlig rolle i statskundskab såvel som i psykologi. Faget udbygger - og udfordrer - de studerendes forståelse af det organisationsteoretiske felt ved at kombinere de to områders tilgange. En række centrale politologiske og psykologiske bidrag læses, diskuteres og kritiseres med udgangspunkt i en casebaseret undervisningsform. I kraft af tværfagligt gruppearbejde stifter de studerende bekendtskab med andre måder at anskue problemer og løse dem på. Statskundskabsstuderende beriges ved et øget fokus på individerne i organisationen, mens psykologistuderende beriges ved et øget fokus på organisationens struktur.

Casebaseret undervisning og involvering af potentielle arbejdsgivere bl.a. HR7 og McKinsey, skal bidrage til, at de studerende opøver en række analytiske og problemløsende kompetencer, som i vid udstrækning er anvendelige i de job, de skal varetage efter endte studier.

Faget er opdelt i syv dele af fire timer (justeringer kan forekomme):

Del 1: Introduktion til faget og organisationsteori som rammen for studier af ledelsesproblematikker

Del 2: Ledelse og forandring, herunder besøg i caseorganisationer

Del 3: Styring og evaluering - effekt af ledelsestiltag

Del 4: Undersøgelsesdesign

Del 5: Kultur og ledelse

Del 6: Organisationens omgivelser

Del 7: Intervention i praksis - anbefalinger til løsning af organisatoriske problemstillinger

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet skal studerede kunne

  • Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker indenfor valgfaget.
  • Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
  • Forklare sammenhænge, analysere og eventuelt udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
  • Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgfagsrelevante cases/data.
Ingen særlige
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri hjemmeopgave
Krav til indstilling til eksamen
Ved alle valgfag er der fremmødepligt på 75 %, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplan på KUnet
Kriterier for bedømmelse