APSK05043U Valgfag: Neuro- og Informationspsykologi - forelæsningsrække

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Elective course: Neuropsychology and Applied Cognitive Psychology - lecture series

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Det overordnede formål med modulet er at give en bred indføring i forståelsen af sammenhænge mellem hjerne og adfærd (herunder kognition og emotioner), samt en mere detaljeret forståelse af disse sammenhænge indenfor seminarholdets og praksisholdets område. Klinisk neuropsykologi og Informationspsykologi behandler problemstillinger vedrørende udredning, intervention og evaluering i forhold til neuropsykologiske symptomer og syndromer, menneske-maskinsamspil og kognitive processer generelt. Her introduceres og diskuteres grundlæggende viden om neuropsykologi og kognitiv neuro-videnskab, herunder deres relation til neuro-anatomi. Endvidere introduceres og diskuteres viden om de vigtigste relevante forskningsmetoder, neuropsykologiske undersøgelsesmetoder, kognitiv modellering i forhold til praktiske opgaver, samt etiske problemstillinger ved neuropsykologisk arbejde.

Modulets centrale temaer er undersøgelse, rådgivning og behandling af voksne med erhvervede hjerneskader og degenerative hjernesygdomme og undersøgelse, rådgivning og behandling af børn med hjerneskade samt udviklings- og indlæringsforstyrrelser. Endvidere behandles neuropsykologi og neuropsykiatri, herunder det neurobiologiske grundlag ved psykiatriske lidelser, kognitiv neurovidenskab med fokus på forskningsmetode samt informationspsykologiske problemstillinger. Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende beskrive, diskutere og anvende centrale begreber og metoder analytisk med henblik på at beslutte og vurdere psykologisk intervention og etik inden for neuropsykologi og -psykiatri og/eller informationspsykologi samt demonstrere en mere detaljeret forståelse for anvendelse af disse sammenhænge inden for seminarholdets og praksisholdets områder.

Den studerende kan ved afslutning af forelæsningsrækken:

  • Redegøre for centrale elementer ved neuro- og/eller informationspsykologiske teorier, begreber, historicitet, empiri og interventionsformer.
  • Beskrive ligheder og forskelle mellem neuro- og/eller informationspsykologiske teorier, deres historicitet, deres begreber og interventionsformer.
Undervisningen består af forelæsninger (eksemplarisk udsnit af fagområdets teorier, metoder og interventionsformer indenfor neuro- og informationspsykologiske temaer).

- Forelæsninger sikrer en bred introduktion til feltet. Det forventes af de studerende, at de forbereder sig gennem litteraturstudier. Anbefalinger gives i semesterets forelæsningsplan.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • I alt
  • 12
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 43/uge 12
Reeksamen
November/April
Kriterier for bedømmelse